• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
شنبه 19 خرداد 1403
کد مطلب : 226920
+
-

رستگاری در شاوشنگ؛ ۳۰ سال بعد

‌تیم رابینز و مورگان فریمن از معجزه فیلم محبوب دارابونت گفتند

گزارش2
رستگاری در شاوشنگ؛ ۳۰ سال بعد

 ‌«رستگاری در شاوشنگ» فیلم محبوب کاربران imdb، سی‌ساله شد. اقتباس فرانک دارابونت از رمان استفن کینگ، سال‌1994 اکران شد؛ سال «پالپ فیکشن»(کوئنتین تارانتینو) و «فارست گامپ»(رابرت زمکیس). فیلم دارابونت با 16میلیون دلار فروش، در گیشه شکست سختی خورد. تولید «رستگاری در شاوشنگ» 25میلیون دلار هزینه روی دست استودیو گذاشته بود و این شکست مطلقی برای فیلمی بود که به سبک فیلم‌های کلاسیک ساخته شده بود.
فیلم، داستان بانکداری به نام اندی دوفرین(تیم رابینز) را روایت می‌کند که به اتهام قتل همسرش با وجود بی‌گناهی به حبس ابد در بازداشتگاه شاوشنگ محکوم می‌شود. او در طول 2دهه بعدی با یک قاچاقچی زندانی دیگر به نام الیس «رد» ردینگ (مورگان فریمن) رفاقت دارد و برای گریز از زندانی که تاکنون هیچ‌کس موفق به فرار از آن نشده است، برنامه‌ریزی می‌کند. ظاهرا در اکران اول «رستگاری در شاوشنگ» کمتر تماشاگری حوصله تماشای فیلمی را داشت که تقریبا تمامش در زندان می‌گذشت، بازیگر زن نداشت و براساس رفاقت تیم رابینز و مورگان فریمن پیش می‌رفت.
با این همه فیلم در 7رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و اگرچه جایزه‌ای نبرد ولی نامش بر سر زبان‌ها افتاد و در اکران دومش با اقبال نسبی مواجه شد. معجزه اما با ورود فیلم به شبکه ویدئویی رخ داد. سال‌1995مردم نوار ویدئویی هیچ فیلمی را به اندازه «رستگاری در شاوشنگ» کرایه نکردند و این تازه شروع ماجرا برای فیلمی بود که در سال‌های بعد به لحاظ محبوبیت فیلم‌هایی چون «پدرخوانده»(فرانسیس فورد کاپولا) و «کازابلانکا»
(مایکل کورتیز) را هم پشت سر گذاشت و محبوب‌ترین فیلم تاریخ سینما شد.‌

هیچ کس نام فیلم را درست تلفظ نمی‌کرد

با فرارسیدن سی‌امین سالگرد اکران فیلم «رستگاری در شاوشنگ» فستیوال فیلم‌های کلاسیک شبکه ترنر کلاسیک از دست‌اندرکاران این فیلم دعوت کرد تا در نمایشی ویژه به بحث درباره این فیلم بپردازند. در این جلسه مورگان فریمن و تیم رابینز درباره میراث فیلمی که‌ هنگام اکران ناموفق بود اما به‌تدریج به بهترین فیلم تاریخ سینما از نگاه مخاطب عام در سایت imdb بدل شد، صحبت کردند، از نام عجیب فیلم که بسیاری آن را عامل شکست تجاری‌اش می‌دانند تا حل این معما که اگر اندی در‌نهایت از پشت پوستر ریتا هیورث در سلولش فرار کرده، کی پوستر را سرجایش گذاشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید