• یکشنبه 9 دی 1403
  • الأحَد 27 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 29
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226767
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/MjzZ3
+
-

چگونه در دام نوسان‌گیران بورس نیفتیم؟

چگونه در دام نوسان‌گیران بورس نیفتیم؟

در دوره‌هایی از فعالیت بورس که با افت شدید شاخص بورس تهران مواجهیم، بسیاری از حرفه‌ای‌ها از نوسان‌گیری به‌عنوان یک تاکتیک کسب سود بهره می‌گیرند. اگر غیرحرفه‌ای باشید ممکن است در یکی از این موج‌های نوسان ناآگاهانه وارد بازی شوید و پول خود را از دست بدهید. نوسان‌گیری اگرچه در مقاطع و دوره‌هایی از بازار سهام، تاکتیک موفقی است، اما آمارها نشان می‌دهند که به هیچ وجه به‌عنوان یک استراتژی کسب سود در بلندمدت نمی‌تواند مطرح باشد، زیرا این استراتژی به‌دلیل عدم‌قطعیت بالا از ریسک بسیار بالایی برخوردار است، تعداد کسانی که در این استراتژی ضرر می‌کنند همیشه بیشتر از کسانی است که سود می‌کنند. برای همین آشنایی با ترفندها و مفاهیم نوسان‌گیری ضروری است.



3روش نوسان‌گیری در بورس
برای آنکه ناآگاهانه و بر اثر جو ایجاد شده در تله نوسان‌گیرها گیر نیفتید باید به چند نکته توجه کنید. نوسان‌گیری در بورس عمدتا با 3روش رخ می‌دهد:

سفارش چینی
برای مثال در تابلوی معاملات یک سهم مشاهده می‌کنید که حجم سفارش‌های خرید به طرز قابل توجهی از سفارش‌های فروش بیشترند و این سفارش‌ها در ردیف‌های اول نیز نیستند. این نشان می‌دهد کسانی که سفارش گذاشتند در واقع تمایلی به خرید آن سهم ندارند، ولی قصد ندارند اجازه دهند که قیمت سهم پایین بیاید. بنابراین با سفارش گذاشتن در قیمت‌های پایین‌تر حتی اگر بخشی از آنها عمل کنند، به‌دنبال متقاعدکردن شما به لحاظ روانی هستند که این سهم پایین نخواهد آمد. این نوع سفارش‌ها به‌طور کلی نشان از حمایت از سهم دارند. همین اتفاق در قسمت فروش تابلو سهم نیز می‌افتد. بنابراین در نوسان‌گیری توجه به حجم‌های خرید و فروش و حجم معاملات روزانه بسیار پراهمیت است.

 انتشار شایعه
 روش نوسان‌گیری از طریق انتشار شایعه و خبر جعلی، با توجه به زیاد بودن معامله‌گرهای آماتور و حرکت‌های گروهی در بورس تهران خیلی رواج دارد. در نتیجه صحت‌سنجی هر خبر یا شایعه در این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاملات صوری یا کد به کد
 خیلی وقت‌ها تغییر حجم محسوس معاملات یک سهم، از احتمال نوسان‌گیری بر آن سهم حکایت دارد. این تغییر حجم در بسیاری از اوقات از طریق معاملات کد به کد ایجاد می‌شود. کد به کدها به‌منظور نوسان‌گیری یا گمراه کردن شما صورت می‌گیرند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید