• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226730
+
-

پدر و مادر مقتول برای گذشت از قصاص، شرط انسان‌دوستانه‌ای مطرح کردند

بخشش قاتل به‌نفع 12دختر محروم

گزارش
بخشش قاتل به‌نفع 12دختر محروم

الهه فراهانی-روزنامه‌نگار

پدر و مادر زنی که 10سال قبل در درگیری توسط شوهرش به قتل رسیده بود برای بخشش قاتل شرط انسان‌دوستانه‌ای گذاشتند وگفتند قاتل باید هزینه باسواد شدن 12دختربچه محروم از تحصیل را پرداخت کند.
به‌گزارش همشهری، 10سال پیش، در یکی از روزهای شهریورماه مردی با پلیس تماس گرفت و با صدایی لرزان گفت: من ناخواسته جان همسرم را گرفته‌ام. دقایقی بعد مأموران پلیس راهی خانه این مرد شدند و در آنجا با پیکر بی‌جان زن 25ساله‌ای روبه‌رو شدند که بر اثر خفگی به قتل رسیده بود.

شب تلخ
این حادثه در یکی از شهرهای غربی کشور رخ داده بود و متهم پس از دستگیری، درحالی‌که اشک می‌ریخت، درباره حادثه گفت: یک سال بود که از ازدواج من و زهرا می‌گذشت. زندگی بدی نداشتیم، اما مدام بر سر مسائل جزئی و کودکانه با هم بحث می‌کردیم و طولی نمی‌کشید که بحث ما به دعوایی بزرگ ختم می‌شد. آخرین بار هم بر سر رفتن به خانه پدر و مادر همسرم با هم درگیر شدیم.
وی ادامه داد: آن شب زهرا اصرار داشت که به خانه پدر و مادر او برویم، اما من قبول نکردم. درواقع می‌خواستم با او لجبازی کنم و گفتم باید به خانه پدر و مادر من برویم. بر سر این موضوع بچگانه درگیر شدیم و او شروع کرد به داد و فریاد راه انداختن. من هم که به‌شدت عصبانی بودم، دستم را روی دهانش قرار دادم تا همسایه‌ها صدای فریادهای او را نشنوند، اما وقتی به‌ خودم آمدم متوجه شدم که او نفس نمی‌کشد. تا صبح کنار جسد همسرم که عاشقش بودم، نشستم و گریه ‌کردم و وقتی هوا روشن شد، تلفن را برداشتم و با پلیس تماس گرفتم.

نجات از یک‌قدمی مرگ
داماد 28ساله پس از محاکمه در دادگاه به قصاص محکوم و وقتی مهر تأیید بر این حکم زده شد، شمارش معکوس برای اجرای قصاص آغاز شد. وی در یک‌قدمی مرگ قرار داشت که پادرمیانی آشنایان، بزرگان و خیرین شروع شد. هرچند پدر و مادر مقتول اصرار بر مجازات قاتل دخترشان داشتند، اما درحالی‌که 10سال از حادثه گذشته بود، در نهایت دلشان به رحم آمد و تصمیم گرفتند به قاتل دخترشان فرصت زندگی دوباره بدهند. آنها شرطی برای این بخشش تعیین کردند که قاتل و خانواده‌اش پذیرفتند. شرط نخست پدر و مادر مقتول این بود که قاتل و خانواده‌شان از شهر بروند و هرگز به آنجا برنگردند. شرط دوم این بود که قاتل شرایط تحصیل 12دانش‌آموز دختر را که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و به‌خاطر فقر از نعمت تحصیل محرومند، تا زمان پایان درسشان در مدرسه فراهم کند. آنها اعلام کردند که قاتل باید نام این 12دختر را به آنها بدهد و آنها را در جریان همه کمک‌هایی که به این دختران می‌کند قرار دهد. مرد محکوم به قصاص وقتی این شرط‌ها را شنید، پذیرفت که با کمک خانواده‌اش و فروش بخشی از دارایی‌شان این دختران محروم را شناسایی کند و هزینه تحصیلشان را بپردازد.

آزادی پس از 10سال
مرد محکوم به قصاص با کمک خانواده‌اش 12دختر محروم را شناسایی کردند و قرار است این دختران در سال آینده تحصیلی راهی مدرسه شوند. این مرد همچنین تقبل کرده که به‌صورت داوطلبانه به مناطق محروم برود و به بچه‌ها درس بدهد. مرد رهایی‌یافته از قصاص لیسانس ادبیات انگلیسی دارد و می‌خواهد برای بخشش و آمرزش گناه بزرگش و همچنین آرامش روح همسرش این کار را داوطلبانه انجام دهد. به این ترتیب، اقدامات قانونی برای آزادی مرد زندانی فراهم شد و قرار است که وی در هفته جاری و بعد از گذراندن 10سال حبس، از زندان آزاد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید