• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226631
+
-

سهم یوز ایران در بودجه 1403

جاده مرگ سبزوار - میامی برای یوزپلنگ‌های آسیایی ایران با بودجه خاص امن می‌شود

گزارش
سهم یوز ایران در بودجه 1403

زهرا رفیعی- روزنامه‌نگار

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که50میلیارد تومان برای فنس‌کشی در جاده عباس‌آباد - میامی که به جاده مرگ یوزپلنگ آسیایی ایران شهرت دارد  اختصاص یافته است. با این حال هیچ نشانی از این ردیف بودجه در لایحه سال 1403 دیده نمی‌شود. وعده 20میلیارد تومانی وزارت راه نیز که سال گذشته برای ایمن‌سازی‌ این جاده داده شد به جایی نرسید. طرح فنس‌کشی جاده مرگ از سال1394 روی میز است و مشاهده مکرر یوزها در خارج از زیستگاه اصلی شان، خود لزوم اجرایی شدن این طرح را بیشتر می‌کند.

چالش گذرگاه امن
علی رنجبران، فعال محیط‌زیست: در فروردین ماه۱۴۰۲ یک یوز ماده باردار در جاده عباس‌آباد قربانی تصادف شد. این تصادف دوباره تلاش‌ها را به‌جریان انداخت و مقرر شد مسیری۱۰کیلومتری در 2بخش روشن شود و در ابتدای شهریور۱۴۰۲ هم وزارت راه طی نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه با کسر۲۰میلیارد تومان از بودجه خود و اختصاص آن به سازمان حفاظت محیط‌زیست برای فنس‌کشی موافقت کرد. از آن زمان تا‌کنون، این بودجه محقق نشده است و صرفا در 2بخش‌ 700متری و یک‌ کیلومتری از یک طرف جاده روشنایی نصب شده و همچنین کمتر از 800متر با بودجه بخش خصوصی از 2طرف جاده پایه‌های فنس‌کشی نصب شده و تعدادی تابلو در طول مسیر نیز نصب شده و دوربین‌های کنترل نقطه‌ای سرعت در مسیر راه‌اندازی شده است. انتظار ما این بود که میانگین سرعت سنجیده شود. با کمک‌های مردمی به کمپین «گذرگاه امن یوز» هم 5کیلومتر فنس استاندارد خریداری شده و متأسفانه هم‌اکنون در پاسگاه عباس‌آباد دپو شده و این پروژه متوقف شده است.

بودجه‌ای که هنوز تخصیص نیافته است
حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست: علاوه بر کاهش سرعت خودروها، ایجاد روشنایی، نشانه‌گذاری علائم و هشدارها، وزارت راه با کمک سازمان برنامه و بودجه ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای سال‌جاری به‌منظور فنس‌کشی اطراف جاده عباس‌آباد اختصاص داده است. امیدواریم هرچه سریع‌تر با این مبلغ بخشی از کار را انجام دهیم. وزارت راه در مقطعی اعلام کرده که۲۰میلیارد تومان به استان سمنان برای شروع این کار اختصاص داده است؛ اما این کار در پیچ و خم سازمان برنامه و بودجه ماند و استانداری‌ اعلام کرده که این پول باید از کانال مناسب‌تری هزینه شود. این مسئله از سوی استان رفع و رجوع شده  ولی عملا اعتباری برای فنس‌کشی تخصیص پیدا نکرده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید