• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226570
+
-

قاب‌های‌ماندگار از هم‌نشینی رهبرکبیر انقلاب با خانواده به ویژه‌ نوه‌ها

در آغوش دستان مهربان

در آغوش دستان مهربان

تصویری که اغلب مردم از رهبر انقلاب در ذهن دارند، تصویر مجاهدی نستوه و سازش‌ناپذیر بود که با اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های انقلابی و آتشین خود، روح بیداری و آزادی‌خواهی را در کالبد همه مستضعفان جهان دمیده بود. اما امام(ره) در پشت سیمای پرصلابت و استوار خویش، سیمای دیگری نیز داشت که کمتر شناخته شده است. ارتباط صمیمی امام با خانواده و احترام ویژه ایشان به جایگاه زنان موضوعی است که می‌توان از آن صدها کتاب نوشت. این تصاویر که ظاهراً توسط اعضای خانواده ایشان ثبت شده، به خوبی سبک زندگی و ارتباط خانوادگی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را بدون روتوش نشان می‌دهد. با کمی جست‌وجو در میان آرشیو غنی پرتال امام خمینی(ره) آنها را می‌توان مشاهده کرد.






امام در دوره حضور در جماران صبح روزهای جمعه به حمام می‌رفتند. اما اصلاح ریش و موی ایشان معمولا در فرصتی دیگر و اکثرا توسط سیداحمد و گاه به وسیله یکی دیگر از اعضای خانواده انجام می‌شد. این عکس تنها تصویری است که یکی از این لحظات را ثبت کرده است و در آن، فرزند بزرگوارشان با ماشین اصلاح، سر و صورت ایشان را اصلاح می‌کند. این تصویر توسط دوربین پولاروید(چاپ سریع) توسط عروس امام، فاطمه طباطبایی ثبت شده است.


برای کسانی که با فضای داخلی بیت امام آشنا نبودند، شخصیت غیررسمی آن بزرگوار هرگز شناخته‌شده نبود. تا جایی‌که به گواهی نزدیکان، این بعد از شخصیت امام، جز برای اعضای خانواده و نزدیکان برای هیچ‌کس دیگری قابل دسترس نبوده است. این تصویر تابستانی در یکی از سال‌های میانی دهه60 در جماران را نشان می‌دهد.


دکتر فاطمه طباطبایی، عروس امام در خاطرات خود از روزهایی می‌گوید که از امام درخواست سرودن شعر داشته و آنقدر اصرار می‌کند تا ایشان به این خواسته، پاسخ مثبت می‌دهند. او می‌گوید:«زمانی که به اقتضای رشته تحصیلی‌ام، یکی‌‎ ‎از متون فلسفی را می‌خواندم، بعضی از‌‌‎ ‎عبارات دشوار و مبهم کتاب را با امام در میان می‌گذاشتم. این‌‎ ‎پرسش و پاسخ به یک جلسه درس بیست‌دقیقه‌ای تبدیل شد. این بود تا‌‎ ‎یک روز صبح که برای شروع درس خدمت ایشان رسیدم، دریافتم که امام‌‎ ‎با یک رباعی طنزآمیز به من هشدار داده‌اند.‌»
 ‌‌‌فاطی که فنون فلسفه می‌خواند‌ / ‌‌از فلسفه فاء و لام و سین می‌داند‌ ‌‌امید من آن است که با نور خدا‌/ ‌‌خود را ز حجاب فلسفه برهاند‌‎




 

این خبر را به اشتراک بگذارید