• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
شنبه 12 خرداد 1403
کد مطلب : 226495
+
-

خداحافظ نابغه

کروس، کسی است که همیشه تصمیم درست می‌گیرد

خداحافظ نابغه

بنیامین کریمی 

همانطور که می‌دانید، تونی کروس امشب برای آخرین‌بار در یک تیم باشگاهی به میدان می‌رود. هافبک آلمانی که 10‌سال پیش در ازای مبلغ ناچیز 25‌میلیون یورو از بایرن‌مونیخ خریداری شد، ممکن بود سرنوشت متفاوتی داشته باشد. گواردیولا وقتی در بایرن بود، در یک مقطع که کروس دستکش‌هایش را در اعتراض به تعویض به زمین پرت کرد، او را چند بازی از ترکیب کنار گذاشت. اما سرمربی اسپانیایی تأثیر زیادی روی یکی از بازیکنان تکرارنشدنی تاریخ فوتبال داشت. پپ عادت داشت بازیکنان را در پست‌های متفاوت به بازی بگیرد. به‌طور مثال از فیلیپ لام که مدافع راست بود، در پست هافبک دفاعی بازی می‌گرفت و آلابای مدافع چپ را در دفاع وسط بازی می‌داد. حتی می‌خواست در برخی بازی‌ها از نویر به‌جای دروازه در پست هافبک استفاده کند که مدیران باشگاه تصمیمش را وتو کردند چون آن را تحقیر حریفان می‌دانستند.
کروس هم در اوایل حضورش در بایرن به‌عنوان بازیکن شماره10 و پشت مهاجم بازی می‌کرد. در فصل 13-2012 به‌طور میانگین 59.2‌ پاس در هر بازی می‌داد. پپ او را یک خط عقب‌تر برد و نتیجه این شد که در فصل بعد 96.2‌پاس و 111.7لمس در هر 90‌دقیقه بوندس‌لیگا داشت. در همان فصل در پیروزی 2 بر صفر مقابل آرسنال در لیگ قهرمانان، 152‌پاس داد که 59‌تا بیشتر از مجموع 4‌هافبک ترکیب ابتدایی توپچی‌ها بود. از آن عصر فوریه2014، تنها رودری تعداد پاس‌های بیشتری را در یک بازی حذفی لیگ قهرمانان اروپا به ثبت رسانده است‌(156پاس در مقابل رئال‌مادرید در آوریل2024)، اگرچه میزان دقت پاس‌های رودری با 91‌درصد از کروس با 96.7درصد کمتر بود.
چه‌کسی می‌تواند بگوید اگر کروس و گواردیولا بیش از فصل 14-2013 با هم ادامه می‌دادند، چه اتفاقی می‌افتاد؟ در رئال با وجود کریستیانو، بنزما، خامس و گرت بیل هیچ شانسی برای بازگشت به پست شماره10 وجود نداشت. کروس در همان پستی که گواردیولا برایش اختراع کرده بود، ادامه داد و به بهترین بازیکن در نوع خودش تبدیل شد. در همان فصل اول حضور در رئال 15.2پاس در یک‌سوم نهایی حریف در هر بازی ثبت کرد که البته کمترین رکورد ثبت شده برای او از فصل09-2008 بود؛ زمانی که به‌طور قرضی در بایرلورکوزن بازی می‌کرد. او حتی گاهی مجبور می‌شد در پست هافبک دفاعی هم بازی کند. سرانجام در کنار مودریچ و کاسمیرو بهترین خط هافبک 40‌سال اخیر را از زمان خط هافبک تیم ملی فرانسه با حضور پلاتینی، تیگانا، لوئیس فرناندز و آلن ژیرس تشکیل داد.
فصل24-2023 نخستین فصلی بود که در آن کروس به‌طور میانگین 100‌پاس در هر 90‌دقیقه (100.1) ثبت کرد، درحالی‌که او میانگین 115.6لمس در هر بازی را نیز داشت. فقط تعداد و دقت پاس‌ها نیست، او در این فصل 22.3حمل توپ (دویدن با توپ برای بیش از 5متر) در هر 90‌دقیقه را داشت که دقیقا دوبرابر فصل پیش بود. در همین بازی برگشت مقابل بایرن‌مونیخ 112لمس، 101پاس، 94پاس دقیق و 4‌موقعیت ایجاد شده (3‌موقعیت در بازی باز) ثبت کرد. برای بازیکنی که کمتر از یک‌ماه تا پایان فوتبالش باقی مانده است، عجیب بود. حالا معلوم شد چرا همه فوتبالی‌ها از رفتنش غمگین و ناراحت‌اند؟
کروس قبلا علیه پول‌پاشی عربستان به پای ستارگان فوتبال حرف زده و در سوپرجام اسپانیا در این کشور توسط هواداران سعودی هو شده بود. او گفته که هرگز حاضر به زندگی در این کشور نیست. این آلمانی 34ساله می‌توانست یک فصل دیگر در ترکیب رئال بازی کند و سپس به یک باشگاه بزرگ دیگر اروپایی برود و 2‌فصل هم آنجا بازی کند و سپس به عربستان یا آمریکا برود و به اندازه همه عمرش پول درآورد. اما همانطور که اوتمار هیتسفلد بزرگ سال‌ها پیش در موردش گفته بود، تونی کروس «همیشه تصمیم درستی می‌گیرد.»

کارواخال، ناچو، مودریچ و کروس به‌دنبال ششمین قهرمانی خود در اروپا  هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید