• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226460
+
-

تهران آماده مراسم سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب

حسین نظری*

هفته آینده سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت ارتحال ملکوتی حضرت امام‌خمینی(ره)، معمار کبیر انقلاب اسلامی در تهران برگزار می‌شود و شهرداری تهران با آمادگی کامل به استقبال این مراسم می‌رود.
در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های لازم و همچون سنوات گذشته شهرداری منطقه‌یک معین مجموعه جماران و شهرداری منطقه۲۰ به‌عنوان منطقه معین حرم عبدالعظیم حسنی(ع) تعیین شده‌اند که به نگهداشت ویژه منطقه خصوصا معابر منتهی به حسینیه جماران و معابر منتهی به حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و نیز فضاسازی شهری و تبلیغات فرهنگی در مناطق فوق خواهند پرداخت.
شهرداری منطقه۱۹ نیز آماده‌سازی‌ مسیرهای منتهی به حرم مطهر حضرت امام(ره)، آماده‌سازی‌ پارکینگ‌های تعیین‌شده با همکاری سازمان مدیریت پسماند، شناسایی و رفع نقاط ناایمن با همکاری سازمان آتش‌نشانی و برنامه‌ریزی به‌منظور عملیات پاکسازی معابر اصلی در روز مراسم(بزرگراه‌های علامه عسگری و خلیج‌فارس) را بر عهده دارند.
اما درخصوص پهنه‌بندی مناطق درگیر باید گفته شود که در پهنه‌بندی‌های تعیین‌شده مناطق۴، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸و ۲۲ وظیفه آماده‌سازی‌ فضای پهنه‌های تحویلی پیش از مراسم، استقرار عوامل کارگری به‌منظور پاکسازی پهنه‌ها حین و پس از مراسم، برنامه‌ریزی به‌منظور استقرار تانکر آب در روز مراسم(هر منطقه حدود ۳دستگاه تانکر آب با حداقل ظرفیت 12هزار لیتر) و برنامه‌ریزی برای استقرار تمامی ماشین‌آلات مورد استفاده در ساعت تعیین‌شده در پهنه‌ها با توجه به اعمال محدودیت‌های ترافیکی را بر عهده دارند.
سازمان بهشت‌زهرا(س) نیز مأموریت‌های متعددی دارد. آماده‌سازی‌ حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) و محوطه بهشت‌زهرا(س) در تمامی حوزه‌های خدمات شهری، عمرانی و ترافیکی، فضاسازی و تبلیغات محیطی حرم مطهر و بهشت‌زهرا(س) با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، مرمت و آماده‌سازی‌ سرویس‌های بهداشتی داخل و اطراف حرم مطهر و بهشت‌زهرا(س)، شناسایی و رفع نقاط ناایمن(با همکاری سازمان آتش‌نشانی)، نصب و راه‌اندازی مه‌پاش‌ها در مسیر زائران، تأمین 100عدد ویلچر برای جابه‌جایی زائران، خدمات‌رسانی خودروهای شاتل برقی برای جابه‌جایی سالمندان و توان‌یابان، نصب بنرهای هدایت مسیر برای راهنمایی زائران به‌منظور تسهیل دسترسی به محل پارکینگ‌ها با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ، جداسازی پارکینگ‌ها با نیوجرسی با هماهنگی پلیس راهور و برنامه‌ریزی به‌منظور عملیات پاکسازی معابر اصلی بهشت‌زهرا(س) قبل، حین و پس از مراسم ازجمله وظایف این سازمان است. عملیات پاکسازی و نظافت معابر اطراف صحن حرم قبل، حین و پس از مراسم، تأمین مخازن زباله ۱۲۰۰لیتری برای جانمایی در محل‌های تعیین‌شده، همکاری با شهرداری منطقه۱۹ درخصوص حمل نخاله و ضایعات و تأمین ماشین‌آلات سنگین و تخصصی مورد نیاز و استقرار تانکرهای آب با ظرفیت حداقل ۱۲هزار لیتر به‌منظور تأمین آب سرویس‌های بهداشتی در روز مراسم نیز توسط این سازمان انجام خواهد شد.
از سویی، تبلیغات محیطی و اکران‌های فرهنگی در شهر تهران و نیز نقاط تعیین‌شده در اطراف حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره)، تأمین و نصب تلویزیون‌های شهری برای پوشش زنده مراسم(با هماهنگی ستاد مرکزی بزرگداشت)، ابلاغ شده است. همچنین سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با استقرار نیروهای آتش‌نشانی و خودروهای سبک و سنگین در محل‌های تعیین‌شده در طول مراسم به خدمات‌رسانی خواهند پرداخت. نیروهای شرکت شهربان و حریم‌بان نیز به حفظ انضباط اجتماعی و پوشش نقاطی که احتمال حضور دستفروشان و بساط‌گستران دارد با هماهنگی یگان حفاظت شهرداری تهران و فراجا خواهند پرداخت و نیروهای خود را در محل‌های تعیین‌شده مستقر و 100نفر نیز به‌عنوان همراه زائر به زائران خدمات‌رسانی خواهند کرد.

*معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید