• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226382
+
-

قصه‌های جزیره

در لیگ برتر امسال چه اتفاقاتی افتاد و کدام رکوردها جابه‌جا شدند؟

قصه‌های جزیره

امروز می‌خواهیم ماه‌به‌ماه اتفاقات مهم لیگ برتر این فصل را که توسط اپتا جمع‌آوری شده است، مرور کنیم؛ رکوردها و طلسم‌های این فصل لیگ برتر. این شماره فقط اتفاقات نیم‌فصل اول را داریم.

August
    ونسان کمپانی نخستین بلژیکی‌ای شد که در لیگ برتر مربیگری می‌کند. همچنین او سومین مربی‌‌ای شد که در نخستین بازی خود در لیگ برتر، با تیمی روبه‌رو می‌شود که قبلا در آن بازی کرده بوده است (بعد از روبرتو دی‌ماتئو برای وست‌بروم مقابل چلسی در آگوست2010 و اسکات پارکر برای فولام مقابل چلسی در مارس2019) که هرسه این مربیان در این بازی‌ها شکست خوردند.
    جیمز میلنر در بیست‌و‌دومین فصل خود در لیگ برتر ظاهر شد و با رکورد رایان گیگز برابری کرد.
    تاتنهام نخستین بار بازی هفته اول فصل را از منچستریونایتد برد. آنها در 4رویارویی قبلی در همین هفته 2باخت و 2تساوی مقابل این تیم به‌دست آورده بودند.
    برد یک بر صفر آرسنال در کریستال‌پالاس، دویستمین کلین‌شیت خارج از خانه آنها در لیگ برتر بود، سومین تیمی که پس از منچستریونایتد و چلسی به این رکورد رسید.
    در بازی با فولام، بوکایو ساکا به یک رکورد باشگاهی جدید برای بازی‌های متوالی در لیگ برتر (83) رسید و این رکورد در ادامه لیگ به 87بازی پیاپی افزایش یافت تا اینکه او در بازی آرسنال-سیتی در ماه اکتبر غیبت داشت و رکوردش متوقف شد.
    اورتون برای نخستین‌بار از فصل 91 - 1990، در 3بازی ابتدایی خود در یک فصل از لیگ شکست خورد. آنها برای نخستین بار در 3بازی ابتدایی بدون گل ماندند.
    ناتینگهام‌فارست در بازی با منچستریونایتد در اولدترافورد ظرف 3دقیقه و 47ثانیه به 2گل رسید. این گل‌ها سریع‌ترین گل‌هایی بود که یونایتد در نخستین بازی لیگ برتر می‌خورد. در این بازی فارست نخستین تیم تاریخ لیگ برتر شد که در کمتر از 4دقیقه با 2گل پیش افتاد و بازی را باخت.
    تایوو آوونی در 7بازی متوالی لیگ برتر گل زد و این رکورد را برای فارست ثبت کرد. او پس از امانوئل آدبایور و محمد صلاح سومین بازیکن آفریقایی است که در 7بازی متوالی لیگ برتر موفق به گلزنی می‌شود.
    تیم منچسترسیتی در زمین شفیلد یونایتد دویستمین برد خود را در 269بازی لیگ برتر زیر نظر پپ گواردیولا به‌دست آورد؛ سریع‌تر از هر مربی دیگری در تاریخ لیگ برتر.
    برد 2بر یک لیورپول مقابل نیوکاسل یازدهمین برد متوالی یورگن کلوپ در لیگ برتر مقابل ادی هاو بود؛ طولانی‌ترین برد در این رقابت‌ها توسط یک مربی در بازی با یک مربی خاص.
    برنلی، لوتون، اورتون و شفیلد‌یونایتد برای نخستین بار هرسه بازی ابتدایی خود را در لیگ باختند.
    3گل سون هیونگ مین مقابل برنلی، او را به پنجمین بازیکنی تبدیل کرد که در 4دوره متوالی لیگ برتر پس از رابی فاولر (94 - 1993 تا 97 - 1996)، آلن شیرر (94 - 1993 تا 97 - 1996)، تیری آنری (03 – 2002 تا 06 - 2005) و هری کین (15 - 2014 تا 18 - 2017) هت‌تریک می‌کند.
    هالند با هت‌تریک مقابل فولام در حالی به 50گل در لیگ برتر رسید که نسبت به هر بازیکن دیگری در بازی‌های کمتری (39بازی) این گل‌ها را به ثمر رسانده است.
    ایوان فرگوسن با 18سال و 318روز سن در بازی با نیوکاسل 3گل برای برایتون زد. او پس از کریس بارت - ویلیامز، رابی فاولر و مایکل اوون، چهارمین بازیکن 18ساله متفاوتی شد که در یک بازی لیگ برتر هت‌تریک می‌کند.
    3هت‌تریکی که روز دوم سپتامبر به ثمر رسید (سون، هالند و فرگوسن) با هت‌تریک‌های روز 23سپتامبر1995 (آلن شیرر، رابی فاولر و تونی) برابر و بیشترین تعداد هت‌تریک‌هایی بود که در یک روز لیگ به ثبت می‌رسید.
    3گل اول ولوز در این فصل توسط بازیکنان تعویضی به ثمر رسید؛ آماری که برای نخستین‌بار در تاریخ این رقابت‌ها توسط یک تیم ثبت شد.
    گل دکلان رایس دقیقه95 و ثانیه43 بازی زده شد و دیرترین گل پیروزی‌بخش تاریخ لیگ برتر بین آرسنال و منچستریونایتد بود.
    لوتون بعد از سویندون تاون در فصل 94 - 1993 تبدیل به دومین تیمی شد که در 4بازی اول خود در لیگ برتر شکست خورد.
    برایتون پس از لیورپول (دسامبر2000 تا ژانویه2002) و من‌سیتی (آوریل2013 تا نوامبر2014) سومین تیمی شد که در 4بازی متوالی مقابل منچستریونایتد پیروز می‌شود.
    تاتنهام اسپرز در بازی با شفیلدیونایتد در حالی 2 بر یک به پیروزی رسید که یک‌بار دقیقه98 به بازی برگشت و رکورد قبلی خود را (بازگشت به بازی در دقیقه95 مقابل لستر در ژانویه2022) شکست و یک‌بار هم دقیقه99:53 با گل دژان کولوسفکسی به گل رسید. گل کولوسفکسی دیرترین گل برنده تاریخ لیگ برتر (از فصل 2006 - 2007) بود.
    تاتنهام اسپرز که تا دقیقه98 از شفیلدیونایتد عقب بود، مقابل این تیم به پیروزی 2 بر یک دست یافت که این دیرترین کام‌بک از شکست یک تیم در تاریخ لیگ برتر بود. تاتنهام از رکورد خودش (کام‌بک در دقیقه95 مقابل لستر در ژانویه2022) رد شد. گل دژان کولوسفکسی در این دیدار که دقیقه99:53 به‌ثمر رسید، دیرترین گل منجر به برد در تاریخ لیگ برتر (از فصل 07 - 2006) بود.
    گل ابتدایی فیل فودن مقابل ناتینگهام‌فارست پس از 46پاس به ثمر رسید. این طولانی‌ترین پاس متوالی منجربه‌گل منچسترسیتی (از 2006 - 2007) و دومین رکورد بین همه تیم‌ها پس از گل ناصر چادلی برای تاتنهام مقابل کویینزپارک رنجرز در آگوست 2014 با 48 پاس بود.
    پیروزی 8 بر صفر نیوکاسل در برامال لین بزرگ‌ترین پیروزی خارج از خانه آنها و بزرگ‌ترین شکست شفیلد‌یونایتد در تاریخ لیگ بود. نیوکاسل همچنین نخستین تیمی بود که 8بازیکن مختلف در یک بازی لیگ برتر برایش گل زدند.
    روی هاجسون، سرمربی کریستال پالاس، نخستین مربی‌ای شد که 5بازی پیاپی بدون شکست لیگ برتر را در اولدترافورد انجام داد (3برد و 2تساوی).
    لیورپول نخستین تیمی بود که در 7بازی اول خود در یک فصل لیگ برتر، 4کارت قرمز دریافت کرد.

October
    برد 2 بر یک منچسترسیتی مقابل برایتون، بیست‌و‌یکمین پیروزی متوالی خانگی آنها در تمامی رقابت‌ها بود و رکورد جدیدی را برای یک باشگاه لیگ برتری به ثبت رساند.
    پوستکوگلو، مربی تاتنهام، 26امتیاز از 30امتیاز ممکن را در نخستین تجربه لیگ برتری خود کسب کرد (8برد و 2تساوی و بدون شکست) که بیشترین امتیاز توسط یک مربی در 10بازی اول خود در این رقابت‌هاست.
    برنتفورد با پیروزی 2 بر صفر خود به نخستین تیم تاریخ تبدیل شد که در 3دیدار اول خود در لیگ برتر با چلسی در استمفوردبریج پیروز شد.

November
    شکست مقابل کریستال‌پالاس، برنلی را به نخستین تیمی در تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل کرد که هر 6بازی اول خانگی خود را در یک فصل می‌بازد. 3هفته بعد با شکست مقابل وستهم، ونسان کمپانی دومین سرمربی پس از میک مک‌کارتی شد که 7بازی اول خانگی خود در لیگ برتر را می‌بازد.
    ژرمی دوکو با یک گل و 4پاس گل در پیروزی 6بر یک منچسترسیتی مقابل بورنموث، هم جوان‌ترین بازیکنی (21سال و 161روز) شد که در تاریخ لیگ برتر 5مشارکت در گل‌های یک بازی داشته و هم جوان‌ترین بازیکنی شد که در یک دیدار 4پاس گل داده و یک گل هم زده.
    گل اول لئاندرو تروسارد مقابل برنلی هزارمین گل آرسنال در ورزشگاه امارات در همه رقابت‌ها بود.
    در تساوی 4 - 4چلسی و سیتی در استمفوردبریج، برای سومین بار بود که چلسی هم در یک بازی لیگ بیش از 4گل زد و هم بیش از 4گل دریافت کرد. مارس2008 مقابل تاتنهام (4 - 4) و ژانویه1961 مقابل آرسنال (5 - 4)، چلسی آمار مشابهی را ثبت کرده بود.
    گل اول هالند مقابل لیورپول پنجاهمین گل او در لیگ برتر بود که در 48بازی زده شد. او بهترین و سریع‌ترین رکورد را ثبت کرد. رکورد قبلی دست اندی کول بود که این تعداد گل را در 65بازی زده بود.
    جاستین کلایورت، مهاجم بورنموث در بازی با شفیلدیونایتد پس از استوان یووتیچ، دومین بازیکنی شد که در هر یک از 5لیگ بزرگ اروپایی (لیگ برتر، لالیگا، سری آ، لیگ یک و بوندس‌لیگا) در قرن بیست‌و‌یکم گل می‌زند.

December
    گلی که جی رودریگس در بازی با شفیلدیونایتد در ثانیه15.8 برای برنلی زد، پانزدهمین گل سریع تاریخ لیگ برتر بود. او 10سال و یک روز قبل در ثانیه13.7 در بازی با چلسی برای ساوتهمپتون گل زده بود. آن گل‌ هم دوازدهمین گل سریع تاریخ لیگ برتر بود.
    پس از گل‌های گرت بری برای استون‌ویلا مقابل چارلتون در ‌ماه می1999، سون هیونگ مین دومین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که در 10دقیقه ابتدایی یک بازی، هم به حریف گل زد و هم به تیم خودش. در همان بازی سون پنجاهمین گل خارج‌ازخانه خود را در لیگ برتر به ثمر رساند و به نخستین بازیکن اسپرز تبدیل شد که 50+ گل خانگی، 50+ گل خارج از خانه و 50+ پاس گل در این رقابت‌ها ثبت می‌کند.
    حضور ویلیان در مقابل ناتینگهام فارست، سیصدمین بازی او در لیگ برتر بود و او را به نخستین بازیکن برزیلی تبدیل کرد که به این نقطه‌عطف رسید.
    منچسترسیتی فقط 2شوت مقابل استون ویلا داشت که کمترین تلاش یک تیم پپ گواردیولا در یک بازی لیگی بود.
    تاتنهام با شکست 2 بر یک مقابل وستهم، نخستین تیمی در تاریخ لیگ برتر شد که در 5بازی متوالی نخستین گل بازی را به حریف می‌زند ولی بازی را نمی‌برد (یک تساوی و 4شکست). آنها همچنین نخستین تیمی بودند که در 3بازی متوالی خانگی در این رقابت‌ها شکست خوردند و هر بار نخستین گل را به ثمر رساندند.
    با تساوی یک-یک مقابل برنلی، برایتون(21) به نخستین تیمی تبدیل شد که از زمان نیوکاسل بین دسامبر1957 و آگوست1958 در 20بازی پیاپی گل زد و گل خورد.
    برد یک بر صفر استون ویلا مقابل آرسنال پانزدهمین برد متوالی آنها در لیگ برتر بود. این طولانی‌ترین روند پیروزی‌ آنها در تاریخ لیگ است.
    پیروزی استون ویلا در برنتفورد بیست‌و‌پنجمین پیروزی آنها در لیگ برتر در سال2023 بود. این بیشترین بردی است که آنها در یک سال تقویمی در تاریخ لیگ خود داشته‌اند (درنهایت رکورد به 26پیروزی رسید).
    لیورپول در تساوی بدون گل خود مقابل منچستریونایتد، 34شوت زد. این بیشترین شوتی بود که آنها در یک بازی لیگ برتری زدند ولی به گلی نرسیدند.
    منچستریونایتد با شکست 2 بر صفر مقابل وستهم، برای نخستین‌بار از نوامبر1992 در 4بازی متوالی در همه رقابت‌ها موفق به گلزنی نشد.
    هت‌تریک کریس وود برای ناتینگهام‌فارست در مقابل نیوکاسل، هفتمین هت‌تریک لیگ برتر در روز باکسینگ دی و چهارمین هت‌تریک یک بازیکن در این لیگ برتر مقابل باشگاهی بود که قبلا در این رقابت‌ها برای آن بازی کرده بود.
    دیوید مویز، سرمربی وستهم، نخستین برد خارج‌ازخانه خود را مقابل آرسنال در تمام رقابت‌ها در بیست‌و‌سومین تلاش (4تساوی و 18شکست) به‌دست آورد.
    آرسنال 77لمس در محوطه جریمه حریف مقابل وستهم داشت. این بیشترین لمس (از فصل 09 - 2008) در یک بازی لیگ برتر برای تیمی بود که موفق به گلزنی نشد.

ارلینگ‌هالند با 2گلی که به برنلی زد، دومین بازیکنی شد که در نخستین بازی فصل یک تیم در 2فصل متوالی، بیش از یک گل به ثمر می‌رساند. پیش از او دروگبا بود که برای چلسی در فصل 10 - 2009 (2گل مقابل هال‌سیتی) و 11 - 2010 (3گل مقابل وست‌بروم) در نخستین بازی فصل گل زده بود.

گل تساوی محمد صلاح مقابل پالاس دویستمین گل او برای لیورپول در همه رقابت‌ها بود؛ پنجمین بازیکنی که به این رکورد در باشگاه می‌رسید. همچنین این صد‌و‌پنجاهمین گل او در لیگ برتر (بازی دویست‌و‌چهل‌و‌هفتم) بود. فقط 4بازیکن در این رقابت‌ها در بازی‌های کمتری نسبت به این بازیکن مصری به این رکورد رسیده‌اند؛ آلن شیرر (212)، سرخیو آگوئرو (217)، هری کین (218) و تیری آنری (220).



 

این خبر را به اشتراک بگذارید