• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226270
+
-

قطب‌نمای خرید یخچال ‌کم‌مصرف

قطب‌نمای خرید یخچال ‌کم‌مصرف

پرمصرف‌ترین یخچال‌ فریزرهای موجود در بازار ، ماهانه 40کیلووات ساعت برق مصرف می‌کنند و یخچال فریزرهای قدیمی 73کیلووات ساعت مصرف برق دارند. اگر میانگین مصرف برق یخچال‌فریزرها را ۲.۵کیلووات ساعت در شبانه‌روز درنظر بگیریم، برق مصرفی این دستگاه‌ها به‌طور متوسط در هر‌ ماه ۷۵ کیلووات ساعت است که با احتساب ۲۱میلیون دستگاه یخچال‌فریزر به‌طور تخمینی در کشور، سالانه ۲۷۵۰۰گیگاوات ساعت برق توسط این دستگاه‌ها مصرف می‌شود.در این بین یخچال‌های بدون برچسب یا بازده انرژی پایین F و G تقریبا 2برابر یخچال‌های بهینه و بازده انرژی بالا A و +A برق مصرف می‌کنند.

مصرف برق یخچال چند آمپر است؟
اینکه یخچال چند آمپر برق مصرف می‌کند به عوامل متعددی بستگی دارد؛ به‌منظور کاهش میزان مصرف برق توصیه می‌شود تنظیمات دما را به ‌دقت انجام دهید و از یخچال‌هایی با مصرف کمتر انرژی استفاده کنید.
میزان مصرف برق یخچال در خانه به مدل و سایز آن بستگی دارد. در حالت کلی، یخچال‌های معمولی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ وات برق مصرف می‌کنند. همچنین میزان مصرف برق یخچال در دوره‌های مختلف مانند دوره خنک‌کاری، دوره فریزر و دوره استندبای، متفاوت است.
یخچال‌های کوچک یک در با حجم زیر 200 لیتر معمولا یک تا 1.5 آمپر برق مصرف می‌کنند.
یخچال‌های متوسط دودر با حجم 200 تا 300 لیتر، مصرفی بین 1.5 تا 2 آمپر دارند.
یخچال‌فریزرهای ترکیبی بزرگ با حجم بالای 350لیتر، مصرف جریان 2.5 تا 3 آمپری دارند.
یخچال‌های سایدبای‌ساید بسته به حجم و مدل آنها، میزان مصرف برقشان بین 2.5 تا 4 آمپر است.
عوامل دیگری همچون کلاس انرژی و فناوری به‌کاررفته در یخچال، روی میزان آمپر مصرفی تأثیرگذار است. هر چه یخچال قدیمی‌تر باشد، معمولا مصرف جریان بیشتری دارد. همچنین همانطور که گفته شد یخچال‌های باکلاس انرژی  A و بالاتر، حداقل 30درصد کم‌مصرف‌تر از یخچال‌های معمولی هستند. همچنین یخچال‌های دارای فناوری اینورتر کمپرسور دیجیتال، مصرف برق کمتری دارند.

برچسب انرژی روی یخچال چه چیزی را نشان می‌دهد؟
 یخچال‌های با برچسب انرژی A و بالاتر حداقل 20درصد کم‌مصرف‌تر از مدل‌های معمولی هستند. پس سرمایه‌گذاری روی آنها صرفه اقتصادی دارد.
برچسب انرژی از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است.برچسب انرژی به وسیله (7) حرف لاتین از +++A تا D و (7) رنگ سبز تا قرمز مشخص شده و هر یک از حروف و رنگ‌ها معرف درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است.
حرف A+++ و رنگ سبز پررنگ نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین بازدهی و حرف D و رنگ قرمز نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین میزان بازدهی دستگاه است. مصرف‌کنندگان می‌توانند هنگام خرید یخچال‌فریزر با دقت و توجه به حرف لاتین درج شده و رنگ مشخص شده در این قسمت از میزان کارایی و بازده و همچنین مصرف انرژی دستگاه اطلاع یابند.
 ردیف‌های بعدی در یخچال‌فریزر میزان مصرف انرژی دستگاه مورد نظر براساس کیلووات ساعت در سال، حجم خالص یخچال‌فریزر براساس آزمون استاندارد، درجه‌بندی قسمت انجماد و میزان صدای تولید شده توسط یخچال‌فریزر را نشان می‌دهد.

نکاتی برای خرید یخچال‌ فریزر
   یخچال ‌فریزرها با توجه به منطقه آب و هوایی به چهار گروه گرمسیری، نیمه‌گرمسیری، معتدل و نیمه‌معتدل تقسیم می‌شوند. این مشخصات در پلاک فلزی که در پشت دستگاه وجود دارد درج شده است. بنابراین به‌منظور جلوگیری از مصرف انرژی زیاد، کاهش کارایی و عمر دستگاه، باید مطابق با شرایط آب و هوایی محل زندگی خود یخچال ‌ فریزررا  انتخاب کنید.

  هنگام خرید، یخچال‌ فریزرهایی را انتخاب کنید که دارای سیستم برفک آب‌کن اتوماتیک باشد؛ این نوع یخچال‌ها بدون دخالت مصرف‌کننده، در زمان لازم، برفک‌ها را آب می‌کند و مصرف برق کاهش می‌یابد.

  در حد امکان در موقع خرید، یخچال‌ فریزری را انتخاب کنید که با توجه به  بر چسب انرژی، دارای کمترین مصرف انرژی و بیشترین بازدهی و کارایی باشد.

  هنگام خرید به بسته‌شدن کامل درها و مرغوبیت و چسبندگی نوار لاستیکی در یخچال فریزر نیز باید دقت و توجه شود. نوار لاستیکی در یخچال فریزر به مرور زمان انعطاف و کارایی خود را از دست می‌دهد؛ توصیه می‌شود که سالی یک‌بار سالم‌بودن نوارها کنترل شود تا درصورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آنها اقدام شود که برای این آزمایش از قرار دادن یک اسکناس بین در و بدنه استفاده کنید. اگر اسکناس محکم در جای خود قرار نگرفت، احتمالا لاستیک‌های اطراف یخچال خراب شده‌اند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید