• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226259
+
-

ظرفیت تولید برق در ایران

ظرفیت تولید برق ایران در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. در حال حاضر، ایران با ظرفیت تولید بیش از 90هزار مگاوات برق، در رتبه 16جهان قرار دارد.برق در ایران عمدتاً از طریق نیروگاه‌های حرارتی (شامل سیکل بخار و گازی) تولید می‌شود. سهم این نیروگاه‌ها در تولید برق کشور حدود 90درصد است.
10درصد باقیمانده نیز از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی، اتمی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود.در سال‌های اخیر، با توجه به افزایش تقاضا برای برق و همچنین محدودیت‌های منابع سوخت فسیلی، شاهد توجه بیشتر به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران بوده‌ایم. در حال حاضر، ظرفیت اسمی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور حدود 10هزار مگاوات است.

وضع مصرف برق در ایران
مصرف برق در ایران به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است. در سال 1402، مصرف برق در پیک تابستان به بیش از 60هزار مگاوات رسید که رکوردی جدید در این زمینه محسوب می‌شود.رشد فزاینده مصرف برق نیز در ایران عوامل مختلفی دارد،
از جمله:
 رشد جمعیت و افزایش سطح رفاه مردم: با افزایش جمعیت و بهبود سطح زندگی، تقاضا برای لوازم برقی و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیز افزایش می‌یابد که این امر به نوبه‌خود منجر به رشد مصرف برق می‌شود.

  گرمای هوا: اقلیم گرم و خشک ایران، به‌خصوص در فصل تابستان، تقاضا برای استفاده از کولرهای آبی و اسپلیت را افزایش می‌دهد که این امر فشار زیادی بر شبکه برق کشور وارد می‌کند.

  افت راندمان در شبکه برق: فرسودگی تجهیزات شبکه برق و هدررفت برق در بخش‌های مختلف، ازجمله مصارف خانگی، تجاری و صنعتی، از دیگر عوامل مؤثر در افزایش مصرف برق در ایران است.

چالش‌های صنعت برق ایران
صنعت برق ایران با چالش‌های متعددی روبه‌روست که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  کمبود منابع آب
  محدودیت‌های منابع سوخت فسیلی
  سرمایه‌گذاری ناکافی
 رشد فزاینده مصرف

 

این خبر را به اشتراک بگذارید