• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226239
+
-

غیرقابل انتشار از رفح

تصاویر جنایات صهیونیست‌ها در رفح چنان دلخراشند که اغلب غیرقابل نمایش هستند

گزارش
غیرقابل انتشار از رفح

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

حمله موشکی یکشنبه‌شب رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر رفح در نوار غزه و انتشار تصاویر کودکانی سوخته یا بدون سر جامعه جهانی را تکان داده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «رفح در آتش» (RafafOnFıre) تصاویر و ویدئوهای حمله موشکی به چادرهای آوارگان رفح را که به شهادت حداقل 45تن انجامیده بازنشر کرده و از ارتکاب این جنایت در محلی که امن معرفی شده بود -آن هم در برابر دیدگان جامعه جهانی ـ به‌شدت انتقاد کردند. تصاویر منتشرشده از این واقعه چنان دلخراش است که اغلب شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر، اینستاگرام و تلگرام پیش از نمایش آنها پیام «حاوی صحنه‌های دلخراش» را نمایش می‌دهند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که شمار شهدای جنگ غزه از ابتدای هفتم اکتبر سال 2023 تا عصر دوشنبه (دیروز) به 36هزار و 50نفر و شمار مجروحان نیز به 81هزار و 26نفر رسیده است. همچنین هزاران نفر در نوار غزه مفقود و زیر آوار هستند.
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که این حمله دقیق بوده و هدفش 2نفر از مقام‌های ارشد حماس بوده است.

تبریک صهیونیست‌ها برای قتل‎عام رفح
علاوه بر حمله وحشیانه به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح، آنچه خشم منتقدان را بیش از پیش برانگیخته استفاده از تصاویر این جنایت برای عرض تبریک یک مراسم سنتی در سرزمین‌های اشغالی بوده است. تارنمای میدل‌ایست‌ای نوشته: بلافاصله پس از حمله هوایی به رفح که ده‎ها مرد، زن و کودک فلسطینی را به خاک‎وخون کشید و آتش‌سوزی گسترده‌ای در میان چادرها ایجاد کرد در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) برخی از تصاویر این قتل‎عام به‎عنوان فرصتی برای ابراز تبریک به مناسبت مراسم مذهبی لاگ بعومر استفاده کردند؛ مراسمی که در آن یهودیان آتش روشن می‌کنند. با این حال امسال این مراسم به‎دلایل امنیتی لغو شده بود، اما پس از حمله به رفح و انتشار تصاویر آتش‌سوزی‌های گسترده آن شماری از ساکنان اسرائیل ازجمله ینون ماگال، خبرنگار شبکه 14اسرائیل و ناوه درمی، خبرنگار تارنمای ای24 با بازنشر این تصاویر در شبکه اجتماعی ایکس نوشتند: «تعطیلات مبارک!» این پست‌ها مدتی بعد در پی واکنش‌های گسترده حذف شدند.

رسم کودک‌کشی صهیونیست‌ها
یکی از تصاویری که در جنایت رفح واکنش‌های گسترده‌‎ای را به دنبال داشت، تصاویر یک مرد فلسطینی بود که بدن بی‌جان کودکی بی‎سر را از زیر آوارها بیرون کشیده است. جکسون هینکل، خبرنگار آمریکایی با بازنشر ویدئوی این مرد در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته: «چند روز پس از عملیات حماس در هفتم اکتبر سال 2023اتهاماتی علیه این گروه مطرح شد؛ ازجمله بریدن سر ده‌ها کودک اسرائیلی. با گذشت چند‌ماه از این واقعه ما هنوز هیچ مدرکی نداریم که این اتهام را ثابت کند؛ اما شواهد متقنی داریم که اسرائیل سر نوزادان فلسطینی بی‎شماری را در غزه قطع کرده است.»

واکنش‌های جهانی به جنایت رفح

  فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل: حادثه رفح وحشتناک‌ترین اتفاق برای غیرنظامیان فلسطینی بود. اسرائیل در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.
  وزارت امور خارجه قطر: قتل‌عام ده‌ها آواره فلسطینی در رفح را محکوم می‌کنیم. این جنایت مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند.
  وزارت امورخارجه مصر: حمله رفح نقض آشکار بند ۴ توافق ژنو در سال ۱۹۴۹ است که بر لزوم محافظت از غیرنظامیان در جنگ تأکید دارد.
  وزارت امور خارجه کویت: بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح را شدیدا محکوم می‌کنیم.
  وزارت  امورخارجه عمان: جامعه جهانی برای جلوگیری از چنین اقدامات پلیدی باید وارد عمل شود و تحریم‌هایی را علیه اسرائیل وضع کند.
  وزارت امور خارجه عربستان: تداوم قتل‌عام در غزه را محکوم می‌کنیم؛ به‌ویژه آخرین مورد آن‌که هدف قرار دادن چادرهای آوارگان در رفح است.
  وزارت امور خارجه کویت: حمله ارتش اسرائیل به چادر آوارگان فلسطینی در رفح را محکوم می‌کنیم.
  وزیر امورخارجه آلمان: حکم دادگاه لاهه درباره غزه و رفح الزام‌آور است و باید به آن احترام گذاشت.
  جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا: اتفاقات اخیر رفح ما را به سمتی می‌کشاند که خواهان اجرای حکم دادگاه لاهه مبنی بر توقف حمله به این شهر شویم.
  وزارت امورخارجه ایرلند: حمله به رفح را محکوم می‌کنیم. این اقدام نقض صریح تصمیمات دادگاه لاهه است.
  وزارت  امور خارجه نروژ: کشتار فلسطینیان در رفح نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است.
  رئیس‌جمهوری فرانسه: حملات به رفح باید متوقف شود. هیچ منطقه امنی برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد. خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری هستیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید