• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226078
+
-

شورای ششم 7‌ساله می‌شود؟

مهدی اسماعیل‌پور : روزنامه نگار

براساس قانون، انتخابات شوراهای شهروروستا باید همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود. با توجه به سانحه پیش‌آمده برای رئیس‌جمهور و لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ظرف مدت حداکثر 50روز مطابق با قانون اساسی کشور، براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یازدهم آن هم در روزهای پایانی این مجلس، دوره بعدی انتخابات شوراهای شهروروستا از این قانون مستثنی شده و طبق برنامه در سال۱۴۰۴ برگزار خواهد شد؛ اما به‌دنبال آن دوره هفتم شوراهای اسلامی شهروروستا 3‌ساله خواهد بود. به‌عبارت دیگر، در صورت تأیید این مصوبه از سوی شورای نگهبان، پایان دوره هفتم شوراهای شهروروستا همزمان با دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال1407 خواهد بود. یکی از نخستین واکنش‌ها را از سوی مرد کهنه‌کار شورای شهر تهران شاهد بودیم. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: «دوره فعالیت شوراها هیچ‌وقت کمتر از 4سال نبوده است؛ البته در یک دوره بیشتر از 4سال بود و همان‌طور که گفته شد باید مجلس آینده شکل بگیرد و درخصوص انتخابات شوراها تصمیم‌گیری کند.»

چند ایراد به مصوبه جدید
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در این خصوص به همشهری می‌گوید:  «نکته دیگری هم دراین‌خصوص وجود دارد. طبق مصوبه مجلس، انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا در سال آینده برگزار خواهد شد. با توجه به اینکه مدت فعالیت شورای هفتم 3‌ساله است، فعالیت آن همزمان با پایان دوره مجلس دوازدهم به پایان می‌رسد. به‌طور طبیعی مجلس دوازدهم باید هیأت‌های نظارت شوراها را تشکیل دهد. حالا نکته اینجاست که با 3‌ساله‌شدن دوره فعالیت شورا‌ها، انتخابات بعدی شوراها زمانی خواهد بود که مجلس دوازدهم باید کار را تحویل دهد.»سروری ادامه می‌دهد: «یعنی 7خرداد مجلس سیزدهم شروع می‌شود و 8تیر انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستاست. در این فاصله مجلس جدید تازه در حال شکل‌گرفتن است. هیأت‌های نظارت در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها براساس ترکیب مجلس دوازدهم شکل گرفته‌اند و فعالند و در این فاصله حدودا یک‌ماه باید با هیأت نظارت مجلس جدید هماهنگ شوند. از طرف دیگر مجلس در آن مقطع تازه شروع‌به‌کار کرده و شرایطش اجازه نمی‌دهد که هیأت نظارت جدید ظرف مدت یک‌ماه تشکیل شود. یعنی انتخاب هیأت‌رئیسه مجلس و رئیس کمیسیون‌ها و رأی اعتماد به آنها بیش از یک‌ماه زمان می‌برد.»

مجلس دوازدهم باید درباره انتخابات شوراها تصمیم‌گیری کند
نایب‌رئیس شورای شهر تهران معتقد است که با توجه به شرایطی که وجود دارد، مصوبه مجلس درخصوص زمان برگزاری انتخابات شوراها اجرایی نیست؛ «تصمیمی که مجلس یازدهم درخصوص شوراها گرفته اجرایی نیست؛ چراکه یک انتخابات نمی‌تواند 2هیأت نظارت داشته باشد و با توجه به ملاحظاتی که وجود دارد، دچار چالش خواهیم شد. مجلس یازدهم باید اجازه می‌داد که مجلس جدید در این رابطه بررسی دقیق‌تری انجام دهد تا شاهد چنین ملاحظات و نکاتی درخصوص زمان برگزاری انتخابات آینده شوراهای شهروروستا نباشیم. به‌نظرم تنها راه‌حل این است که شورای نگهبان این مصوبه را تأیید نکند تا در مجلس دوازدهم در مورد آن تصمیم‌گیری شود.»

7‌ساله‌شدن شورای ششم؟
از طرف دیگر احتمال طولانی‌ترشدن دوره فعالیت شوراهای ششم شهروروستا نیز وجود دارد و نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران این را هم مسبوق‌به‌سابقه می‌داند؛ اما تأکید می‌کند که ابتدا باید خوب و بد آن بررسی و کارشناسی شود؛ «ما سابقه 6ساله‌شدن یک دوره از شوراهای اسلامی شهروروستا را داریم. 7‌ساله‌شدن دوره فعالیت شوراهای ششم هم آثار و نتایج مثبت و منفی خودش را خواهد داشت و قبل از هر تصمیم‌گیری ابتدا باید ابعاد آن بررسی شود. در این رابطه بهتر است ابتدا مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی‌های لازم را انجام دهد و در ادامه، مجلس دوازدهم پیرامون سرنوشت انتخابات شوراهای اسلامی شهروروستا در شرایط پیش‌آمده تصمیم‌گیری کند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید