• سه شنبه 29 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 11 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 18
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226050
+
-

روز جهانی حذفی

روز جهانی حذفی

شنبه روزی بود که فینال بیشتر جام‌های حذفی در اروپا برگزار شد و در این روز فوتبال انگلیس، اسکاتلند، آلمان و فرانسه قهرمان‌های خود را شناختند. دیشب هم در پرتغال قهرمان حذفی در بازی پورتو و اسپورتینگ معرفی شد و پریشب هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا ‌با پیروزی 2بر صفر بارسلونا برابر لیون مشخص شده بود.

اسکاتلند
سلتیک با تک‌گل دقیقه90 ادام ایداه بر همشهری خود، رنجرز غلبه کرد و پس از قهرمانی لیگ، جام حذفی اسکاتلند را هم برد. سلتیک این کار را با مربیگری برندن راجرز، سرمربی سابق لیورپول که قبل از یورگن کلوپ در این تیم حضور داشت، به‌دست آورد. پس از این دیدار، جو هارت، دروازه‌بان اسبق منچسترسیتی و تیم ملی انگلیس از فوتبال خداحافظی کرد. این چهل‌ودومین قهرمانی سلتیک در این رقابت‌ها بود. آنها 18بار هم فینال را باخته‌اند. رنجرز با 34قهرمانی و 19شکست در فینال‌ها در رده بعدی جای دارد و کوئینز پارک رنجرز با 10جام در رده سوم است. جام‌حذفی اسکاتلند 151سال قدمت دارد.

آلمان
بایرلورکوزن 3روز پس از شکست عجیب 3بر صفر در فینال لیگ اروپا (مقابل آتالانتا) خودش را بازیابی کرد و با تک‌گل ژاکا فینال اف‌دی‌بی پوکال را از پدیده بوندس‌لیگا-2 یعنی کایزرسلاترن برد و دوگانه داخلی را به‌دست آورد. ژابی آلونسو این پیروزی را 10نفره و با اخراج اودیلون کوسونو به‌دست آورد. بایرلورکوزن ژابی آلونسو در حالی موفق به کسب 2جام در فصل 2023-24 شد که پیش‌تر در کل تاریخ ۱۲۰ساله خود، فقط همین تعداد جام را کسب کرده بود. آلونسو فقط در یک فصل‌ونیم موفق شد نیمی از کل جام‌های تاریخ لورکوزن را به نام خود ثبت کند. به این ترتیب پرونده لورکوزن در این فصل با تنها یک شکست (فینال لیگ اروپا) بسته شد.

فرانسه
پاری‌سن‌ژرمن آخرین جام خود را با امباپه به دست آورد و با پیروزی 2بر یک مقابل لیون قهرمان جام‌حذفی فرانسه شد. پاری‌سن‌ژرمن برای پانزدهمین‌بار قهرمان جام‌حذفی می‌شد و این در حالی است که لیون فقط 5جام در این تورنمنت دارد. پس از پاریس تیم‌های مارسی(10)، سنت‌اتین و لیل(6)، موناکو، لیون، راسینگ کلاب پاریس و رد استار(با 5قهرمانی) در رده‌های بعدی پرافتخارترین تیم‌های جام‌حذفی هستند. لیون در یک شب هم جام‌حذفی فرانسه را از دست داد و هم با شکست 2بر صفر تیم زنان خود مقابل بارسلونا، لیگ قهرمانان زنان را بر باد داد. لیون 8بار قهرمان لیگ زنان شده و پرافتخارترین تیم تاریخ این رقابت‌هاست. مارکینیوش با ۷عنوان جام‌حذفی رکورددار کسب این عنوان در تاریخ شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید