• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226037
+
-

از توهم شنوایی تا توهم منفی

جالب است بدانید كه اختلال ادراکی فقط مختص بیماران روانی نیست و در افراد عادی نیز دیده شده است. توهم و خطاهای ادراکی عمده‌ترین اختلالات ادراکی هستند. ادراک غلط یا تفسیر غلط محرک‌های حسی واقعی خارجی، خطای ادراکی به‌حساب می‌آیند. این اختلال فقط در افراد مبتلا به بیماری روانی اسکیزوفرنی رخ نمی‌دهد، بلکه در افراد عادی که نقصی در اعضای حسی دارند نيز دیده می‌شود. توهم و خطاهای ادراکی عمده‌ترین اختلالات ادراکی هستند.

انواع توهم
توهم در کل به معنی ادراک حسی غلط است که در ارتباط با محرک‌های خارجی واقعی نیست. تجربه توهمی ممکن است تعبیر هذیانی بشود یا نشود.
  توهم شنوایی؛ یعنی ادراک اشتباه صدا که معمولا صدای انسان است اما ممکن است سروصداهای دیگر از قبیل موسیقی نیز باشد. این مدل توهم شایع‌ترین توهم در اختلالات روان‌پریشی است.
  توهم بینایی؛ ادارک غلط، شامل تصاویر شکل‌دار مثل اشخاص و تصاویر بی‌شکل مثل جرقه‌های نورانی می‌شود. این نوع در اختلالات ناشی از موارد طبی شایع‌تر است.
  توهم بویایی؛ یعنی ادراک غلط بو که در اختلالات عضوی شایع‌تر است.
  توهم چشایی؛ ادراک غلط مزه از قبیل مزه ناخوشایند است که به‌دنبال بیماری صرع ایجاد می‌شود. این نوع در اختلالات عضوی شایع است.
  توهم لمسی؛ ادراک غلط لمس یا حس سطحی آن چنان که در عضو قطع شده است، مي‌باشد؛ مثل احساس خزیدن روي یا زیر پوست به شکل توهم لمس حشره.
  توهم جسمی؛ ادراک غلط وقوع اتفاقی داخل بدن یا روی بدن است که اغلب ریشه احشایی دارد.
  توهم لی‌لی‌پوتی؛ در آن اغلب اشیا به‌صورت کوچک‌شده دیده می‌شود.
پدیده دنباله‌دار نابهنجار ادراکی همراه با دارو‌های توهم‌زاست که در آن، اشیاي متحرک به‌عنوان یکسری تصاویر مجزا و منفصل به‌نظر می‌رسند.
  توهم بازتابی؛ عبارت است از برداشت حسی غلط، ناشی از تحریک حسی یک منطقه حسی متفاوت و دور؛ مثلا ممکن است شخص صدای سرفه فرد دیگر را صدای سرفه خود احساس کند.
  توهم کندی حرکات؛ در این توهم، بیمار در حرکات خود کندی همه‌جانبه‌ای احساس می‌کند و وقتی سعی می‌کند به حرکات خود سرعت دهد، کندی بیشتری احساس می‌کند.
  توهم منفی؛ در این حالت، سیستم عصبی شخص از نظر فیزیولوژی سالم است اما از درک یک محرک واقعی ناتوان است. به‌عبارت دیگر با وجود محرک، آن را درک نمی‌کند. چنین پدیده‌ای را در حالت هیپنوتیزم نیز می‌توان ایجاد کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید