• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 5 خرداد 1403
کد مطلب : 225932
+
-

مواد غذایی انواع‌آش‌‌ چه خواصی دارند؟

بیشتر آش‌ها غذاهایی سالم محسوب می‌شوند و مناسب استفاده در رژیم‌های غذایی خاص هستند. مواد غذایی مختلفی که در آش استفاده می‌شوند هر کدام خواص جداگانه‌ای دارند و معمولا در رژیم‌های غذایی سلامت‌محور مصرف آنها توصیه می‌شود.

1- حبوبات: تقریبا در تمام انواع آش استفاده می‌شود. این دانه‌های ریز سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی و برای سلامت بدن مفید هستند. حبوبات حاوی مقادیر خوبی از فیبر هستند که به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند و می‌توانند نقش مؤثری در کاهش وزن داشته باشند.
2- سبزی: مصرف سبزی‌ها به‌دلیل داشتن ویتامین‌ها، مواد‌ معدنی و فیبر برای سلامت بدن مهم است و استفاده از آنها ارزش غذایی آش‌ها را بالا می‌برد. مصرف کافی سبزی می‌تواند از بروز برخی بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان، چاقی و بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری کند.
3- لبنیات: استفاده از لبنیاتی مانند ماست و دوغ علاوه بر داشتن کلسیم در سوزاندن چربی تأثیر بسزایی دارد و استفاده از آنها در برخی آش‌ها در کاهش وزن مفید است.

رژیمی‌ها
چه نوع آش‌هایی بخورند؟

اگرچه انواع آش خاصیت بالایی دارد، اما افرادی که ‌دنبال رژیم غذایی هستند باید در انتخاب و پخت این غذای خوشمزه به نکات زیر توجه کنند:
1- باید آش‌های سبک را انتخاب کنند، یعنی آش‌هایی که معمولا حاوی مقدار کمی حبوبات، رشته یا جو و در مواردی هم مقداری گوشت یا مرغ هستند. برخی آش‌ها حجم زیادی حبوبات، رشته و حتی برنج دارند و خیلی‌ها آنها را با نان میل می‌کنند. آش‌هایی که با نان خورده می‌شوند دیگر ویژگی یک غذای کم‌کالری را ندارند و کمکی هم به روند کاهش وزن نمی‌کنند.
2- افرادی که به‌دنبال کاهش وزن هستند آش‌های به‌اصطلاح ترش مانند آش آبغوره، آش گوجه و آش آلو را می‌توانند در رژیم خود بگنجانند. این آش‌ها کالری کمی دارند، به تحریک ترشحات معده کمک می‌کنند و باعث بهبود هضم و متابولیسم بدن می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید