• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 5 خرداد 1403
کد مطلب : 225896
+
-

تلاش برای انتقال مرجعیت تنوع زیستی به سازمان محیط‌زیست

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تداوم رایزنی برای انتقال مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به این سازمان گفت: با توجه به اینکه سازمان محیط‌زیست تنها متولی حفظ ذخایر ژنی جانوری در کشوراست بنابراین کنوانسیونی مثل کنوانسیون تنوع زیستی که رویکرد اصلی آن حفظ منابع ژنتیک است، بهتر است در سازمان محیط‌زیست فعالیت کند.
حسن اکبری در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدامات انجام شده برای انتقال مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی به سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: ما رایزنی‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم و چنین تصمیمي باید در سطح کلان دولت گرفته شود بنابراین نمی‌توانم درباره نتیجه پیگیری‌ها نظر قطعی بدهم.
او تأکیدکرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه حفظ منابع ژنتیک حیات‌وحش کشور تلاش می‌کند و عمده نیروهای ما نیروهای حفاظتی است و عمده اقدامات ما با هدف حفاظت انجام می‌شود. حتی اگر برای جایی مسئله بهره‌برداری مانند اکوتوریسم را مطرح می‌کنیم، این کار با هدف ایجاد منابعی برای حفاظت است. در این شرایط اگر کنوانسیونی مانند کنوانسیون تنوع زیستی - که رویکرد اصلی آن حفظ منابع ژنتیک کشور است - در سازمان محیط‌زیست باشد، متناسب‌تر خواهد بود.
اکبری گفت: به هر حال درباره این موضوع باید در دولت بحث شود و ممکن است دلایل خاصی باشد که قبلا چنین تصمیمی گرفته شده است.
قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به این کنوانسیون در سال۱۳۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس تأیید شورای نگهبان رسید و از آن پس، دولت جمهوری اسلامی ایران عضوی از این کنوانسیون است. تا قبل از سال۱۳۹۸، مرجعیت این کنوانسیون در وزارت امور خارجه بود. بنا به تصمیم اتخاذ شده در هیأت دولت در ۱۳آبان سال۹۷ مرجعیت این کنوانسیون از وزارت امور خارجه به وزارت جهادکشاورزی انتقال پیدا کرد. این در حالی است که سازمان محیط‌زیست به‌عنوان متولی حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در حال رایزنی برای انتقال مرجعیت کنوانسیون به این سازمان است.
این کنوانسیون 3 هدف اصلی را دنبال می‌کند که شامل حفاظت از تنوع زیستی، بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی و دسترسی و تسهیم عادلانه منافع حاصل از بهره‌برداری منابع ژنتیک می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید