• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 5 خرداد 1403
کد مطلب : 225884
+
-

ساخت‌و‌ساز در گلابدره رونق می‌گیرد

 مهدی اسماعیل‌پور ؛ روزنامه‌نگار

سال‌هاست که نام محله خوش‌آب‌وهوای گلابدره تهران با واژه‌هایی چون بافت فرسوده و ساخت‌وساز غیرمجاز گره خورده است. شهرداری تهران با توجه به سیاست‌های کلان مدیریت شهری در حوزه بافت فرسوده و ساخت‌وساز غیرمجاز، طی 3 سال گذشته برای سر و سامان دادن به مشکلات این محله عزم خود را جزم کرده است. پس از توقف و آغاز تخریب ساختمان‌ها و سازه‌های غیرمجاز، با رفع برخی موانع و مشکلات قانونی، اکنون مقدمات رونق بخشیدن به ساخت‌وساز قانونی در محله گلابدره فراهم شده است.

مهیا بودن شرایط برای ساخت‌وساز‌های غیرمجاز
گلابدره با 38هکتار بافت فرسوده، در شمال شرقی تهران قرار دارد. با توجه‌ به موقعیت جغرافیایی، محدودیت‌های ساخت‌وساز به‌دلیل پهنه R۲۱۲ (ساخت ۳طبقه در سطح اشغال ۴۰درصد) و سند نداشتن بخش زیادی از املاک، سال‌های متمادی بود که زمینه و شرایط برای حضور افراد سودجو و رونق گرفتن ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این محله فراهم شده و گلابدره را به بهشت‌ ساخت‌وساز غیرمجاز در پایتخت تبدیل کرده بود.در همین رابطه اکنون شهردار منطقه، از برطرف شدن موانع  ساخت و ساز مجاز خبر داده و می‌گوید: حدود ۲درصد از مساحت منطقه یک در زمره بافت فرسوده قرار گرفته و تاکنون نزدیک به ۳۱درصد از مساحت این بافت نوسازی شده است. از این میان محدوده گلابدره بخش عمده‌ای از بافت فرسوده منطقه را تشکیل داده که طی سالیان گذشته با توجه به مشکلات موجود بر سر راه نوسازی، امکان ساخت‌وساز قانونی در آن میسر نبود.

امکان ساخت‌وساز تا 5طبقه در گلابدره
مهدی‌صباغ،شهردار منطقه یک با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته طی 2سال اخیر از سوی مدیریت شهری برای برطرف کردن مشکلات و موانع موجود، گفت: طی 2سال گذشته، طیف گسترده‌ای از اقدامات درمحدوده گلابدره از اصلاح طرح تفصیلی، پیگیری اخذ سند مالکیت، تعریف پروژه‌های خدماتی چندمنظوره و اخذ اعتبار به‌عنوان رویکردهای تشویقی ‌تا برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌عنوان رویکردی قهری عملیاتی شده که امید است برآیند مجموع اقدامات صورت گرفته زمینه‌ساز بهبود و توسعه بافت ناکارآمد محله از یک سکونتگاه غیررسمی به محله‌ای قابل سکونت شود.او در ادامه افزود: با توجه به‌صورت‌جلسه مشترک معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، منطقه یک و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در طرح موضعی گلابدره با توجه به عرض معبر و حدنصاب قطعات، امکان ساخت‌وساز در 3، 4 و 5 طبقه مجاز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید