• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 5 خرداد 1403
کد مطلب : 225855
+
-

یک استکان سلامتی

همه آنچه درباره خواص شگفت‌انگیز نوشیدنی محبوب ایرانی‌ها و تأثیر آن بر سلامت عمومی نمی‌دانستید

گزارش
یک استکان سلامتی

آرش نهاوندی-روزنامه‌نگار

چای،محبوب‌ترین نوشیدنی ما ایرانی‌هاست؛ چه در مهمانی‌ها، چه در خانه و چه سر کار و در سفراز آن به‌عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زای آرامش‌بخش استفاده می‌کنیم.
جالب است بدانید با همه طرفدارانی که این نوشیدنی در بین ایرانیان دارد، ترکیه با سرانه مصرف 3.5کیلوگرم چای پیشتاز است. با همه این توضیحات اما همیشه این نوشیدنی محبوب متهم به داشتن مضراتی نیز است. با توجه به محبوبیت چای در ایران، پای صحبت‌های دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه، نشسته‌ایم تا دراین‌باره نکته‌هایش را با ما به اشتراک بگذارد؛ ضمن اینکه در کنار آن به آمار و ارقامی دراین‌باره نیز اشاراتی داشته‌ایم.

 فلاونوئیدهای داخل چای به سلامت  بدن خیلی کمک می‌کنند. این مواد می‌توانند باکتری‌ها و میکروب‌های روده را تغییر دهند و اصلاح کنند. داشتن فلاونوئید، یعنی چای آنتی‌اکسیدان دارد و رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند.

فلاونوئیدهای داخل چای می‌توانند خطر بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان را کاهش دهند و در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق هم مؤثر باشند.

امروزه خیلی از مردم با عوارضی نظیر پرفشاری خون، کلسترول بالا و ‌تری‌گلیسیرید دست‌وپنجه نرم می‌کنند. چای می‌تواند در کنترل و کاهش این عوارض و کاهش قند خون و‌ ‌تری‌گلیسیرید به ما کمک ‌کند.

خیلی از مطالعات نشان داده‌اند که چای برای سلامت مو هم خوب است. تانین داخل چای که از انواع پلی‌فنول‌ها تشکیل شده، ظاهرا می‌تواند به سلامت مو کمک و احتمالا از سفیدشدن مو جلوگیری کند.

آنتی‌ژن‌هایی در چای هست که می‌توانند باعث تغییر در سیستم ایمنی بدن شوند. حتی خود تانین‌ها نیز چنین نقشی دارند. ماده اخیر می‌تواند خیلی از ویروس‌ها را در بدن ما از بین ببرد؛ خاصه در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بیماری‌های تنفسی.

چای در افزایش سلامت استخوان‌ها، پیشگیری یا کاهش عوارض پارکینسون و کاهش استرس هم مؤثر است. البته تمام این خواص درصورت مصرف متعادل چای است؛ مصرف نامتعادل آن می‌تواند تأثیر عکس داشته باشد.

مصرف چای باعث می‌شود باکتری‌های داخل دهان زودتر از بین بروند. برخی دندان‌ها مستعد تشکیل باکتری و پلاکند و مصرف چای می‌تواند از تشکیل باکتری‌ها و پلاک‌ها در دهان پیشگیری کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید