• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225662
+
-

مادران سوار خودرو می‌شوند؟

طرح ثبت‌نام ‌ مادران برای دریافت حواله خودرو، با چالش‌هایی روبه‌رو شده است

گزارش
مادران سوار خودرو می‌شوند؟

بهزاد رنجبر- روزنامه‌نگار

ماجرای اختصاص خودرو به مادران در قالب مصوبات مجلس با چالش‌هایی همراه شده و آمار‌ها نشان می‌دهد که از یک طرف خودروسازان نمی‌توانند به تعهداتشان به خوبی عمل کنند و از طرف دیگر بخشی از مادران موفق به دریافت خودرو نشده‌اند.

مادرانی که خودرو نگرفته‌اند
برخی از مادران گلایه دارند که طرح‌هایی که از سوی خودروسازان ارائه می‌شود، مطابق سطح معیشت و منابع مالی خانواده‌ها نیست؛ به این معنا که خودرو‌هایی برای ثبت‌نام ارائه می‌شود که بیش از حد گران است. برخی دیگر نیز بر این باورند که چون خودروساز‌ها قصد تخصیص خودرو ندارند، خودرو‌های گرانقیمت را ارائه می‌کنند.
یکی از مادرانی که سال گذشته در طرح مادران برای خرید خودرو ثبت‌نام کرده ولی هنوز موفق به خرید خودرو نشده است، به همشهری می‌گوید: من در ابتدای زمستان سال قبل، از طریق سامانه یکپارچه خودرو، اقدام به ثبت‌نام در طرح مادران کردم؛ اما در آن زمان فقط 2خودرو یعنی خودرو‌های هایما و لاماری ارائه شده بود و خودروی دیگری برای اجرای طرح مادران ارائه نشده بود که هر دو خودرو بالای 1.5میلیارد تومان قیمت داشتند.
او با بیان اینکه با وجود بالا بودن قیمت در طرح ثبت‌نام کرده است، ادامه داد: پس از ثبت‌نام در بهمن‌ماه1402 به من اعلام شد که خودروی هایما به من تخصیص یافته و در این دوره یک مهلت 4روزه تعیین شد که مبلغ یک میلیارد و 430میلیون تومان به‌حساب شرکت خودرو‌ساز واریز کنم که موفق به تأمین این مبلغ نشدم.
 او افزود: برای بار دوم در اسفند‌ ماه، پیامک جدیدی با همان محتوای قبلی به من داده شد تا مبلغ موردنظر را تأمین کنم و هفته گذشته برای سومین بار، پیامک جدیدی به من ارسال و اعلام شد که تا 29اردیبهشت برای تکمیل وجه فرصت دارم که البته در هر 3 نوبت موفق به تأمین مبلغ موردنظر نشدم.
او توضیح داد: بسیاری از خانواده‌ها قدرت تأمین این مبلغ را ندارند و بهترین حالت این است که خودرو‌هایی حدود 700 تا 800 میلیون تومان ارائه شوند که خانواده‌ها قدرت تأمین این مبلغ را داشته باشند. او در پاسخ به این پرسش که چرا در گذشته که خودرو‌های ارزانقیمت‌تری ارائه شده بود در این طرح شرکت نکرده است، گفت: در گذشته بار‌ها برای خرید خودرو از طریق طرح مادران اقدام کردم اما در نهایت خودرویی به من تخصیص پیدا نکرد. او اضافه کرد: برای من واضح نیست چرا خودروسازان در این طرح، خودرو‌های گرانقیمت و لاکچری ارائه می‌کنند که کمتر کسی قادر به پرداخت وجه موردنظر آنان است.
او افزود: اینکه گفته می‌شود چرا مادرها دلال شده‌اند و حواله‌های خود را در بازار می‌فروشند، به‌دلیل این است که خودرو‌های معقولی برای ارائه وجود ندارد؛ در واقع یک طرح به مادران اختصاص یافته اما عملا خودرویی ارائه نمی‌شود که متناسب با بودجه خانواده‌ها باشد. او در پاسخ به این پرسش که خودروی مطلوب شما که مطابق بودجه شما باشد، چه خودرویی است، گفت: مثلا خودروی شاهین یا خودرویی که حدود 700‌تا‌800 میلیون تومان باشد، می‌تواند متناسب با بودجه بیشتر خانواده‌ها باشد.

 جوانی جمعیت با ثبت‌نام خودرو
سال۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کرد؛ در این طرح امتیازاتی برای مادران، جهت افزایش فرزندآوری ازجمله دریافت خودرو در نظر گرفته شد. در واقع، براساس ماده۱۲ این قانون، شرکت‌های خودروساز داخلی مکلف شدند از زمان ابلاغ این قانون، یک خودروی ایرانی به قیمت کارخانه به انتخاب و به نام مادران پس از تولد فرزند دوم به بعد، در هر نوبت ثبت‌نام برای یک مرتبه تحویل دهند. در واقع در طرح جوانی جمعیت، ثبت‌نام خودرو برای مادران یکی از ابزارهای دولت جهت تشویق خانواده‌ها برای داشتن فرزند بیشتر است.

 چه میزان خودرو تخصیص داده شده؟
 براساس آخرین آمار‌های موجود، ۹۰۰هزار مادر مشمول طرح جوانی جمعیت برای دریافت خودرو بودند. سال گذشته وزارت صنعت با ارائه آماری در این‌باره اعلام کرد: ۸۲۰هزار خودرو به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است. یعنی وزارت صمت ۸۲۰هزار دستگاه خودرو را برای مادران مشمول این طرح کنار گذاشته است؛ با وجود این آمار‌ها، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که بسیاری از مادران هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده‌اند.

 جزئیات طرح چیست؟
طبق این قانون، مادرانی که فرزند دوم و ما بعد از آنها پس از تاریخ ۱۹آبان‌ماه۱۴۰۰ به دنیا آمده‌اند، می‌توانند در طرح ثبت‌نام خودروی مادران شرکت کنند. به هر کدملی فقط یک دستگاه خودرو، از یکی از شرکت‌های خودروساز تعلق می‌گیرد. مادران زیر ۱۸سال نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند. در این طرح، نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی نیست و محدودیت عدم‌خرید خودرو در ۴۸‌ماه گذشته از خودروسازان وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید