• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223863
+
-

در تعقیب خارجی‌ها

بهترین بازیکنان لیگ برتر ایران خارجی هستند و جالب اینکه بازیکنان پرسپولیس و استقلال جایی بین 3نفر اول ندارند

درست است که 4تیم برتر لیگ ایران تا این مقطع استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور بوده‌اند اما طبق نمرات متریکا بهترین بازیکن لیگ تا پایان هفته گذشته چهره‌ای است که در هیچ‌یک از این 4تیم بازی نمی‌کند. آمارهای سایت متریکا، روبرتو تورس، بازیکن اسپانیایی گل‌گهر را برترین بازیکن لیگ تا این مقطع می‌دانند که تیمش در حال‌حاضر ساکن رتبه ششم جدول رده‌بندی است. این وضعیت یادآور 2فصل پیش است که باز هم جنگ قهرمانی بین سپاهان و سرخابی‌های تهران بود اما برترین بازیکن لیگ سعید صادقی بود که او هم در آن زمان پیراهن تیم گل‌گهر را می‌پوشید. حالا سیرجانی‌ها برای دومین بار در 3فصل اخیر بازیکنی در تیمشان دارند که بالاترین امتیاز را بین تمامی ستاره‌های ریز و درشت لیگ برتر گرفته است.

   ستاره گل‌گهر، حسرت استقلال
روبرتو تورس با 5گل و 5پاس گل طی هفته‌های گذشته از لیگ برتر، یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان این رقابت‌ها روی گل‌ها بوده است. البته هستند بازیکنانی که در این زمینه آماری بهتر از او داشته‌اند اما آنها هم در سایر بخش‌ها از تورس عقب مانده‌اند. به‌عنوان مثال، شهریار مغانلو با 14گل، 2پاس گل و کسب 4پنالتی آمار تأثیرگذاری‌اش روی گل‌ها بسیار بهتر از تورس بوده است. اما تورس که بازی‌های کمتری نسبت به رقبا انجام داده با 16بازی و 1372دقیقه حضور در میدان و تأثیرگذاری روی 10گل تیمش نمره7.48 را کسب کرده که فعلا بالاترین نمره در میان تمامی بازیکن‌هاست. فصل گذشته شهریار مغانلو با نمره7.62 برترین بازیکن لیگ شد و مهدی قائدی هم با اختلافی ناچیز و با نمره7.61 در رتبه دوم قرار گرفت. امسال اما سطح نمرات تا حدود زیادی کاهش داشته است.

   گلساز بود، گلزن هم شد
دومین بازیکن برتر لیگ هم یک خارجی است. ریکاردو آلوز، هافبک تراکتور از زمانی که به لیگ برتر ایران پا گذاشته بیشتر از هر بازیکن دیگری پاس گل داده و امسال هم با ساختن 9گل فقط یک رقیب به نام ابوالفضل جلالی دارد. تفاوتی که آلوز امسال با سال گذشته پیدا کرده این است که علاوه بر گلسازی، گل هم می‌زند و تا اینجای فصل به جز 9پاس گل، 2گل زده هم در کارنامه‌اش دارد. او 3بار در طول این فصل به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده و در نهایت با نمره7.45 دومین نمره برتر این فصل را تا این مقطع به‌دست آورده است.

   سقوط 2پله‌ای آقای گل
بهترین گلزن 2فصل جاری و بازیکنی که فصل گذشته با یک نمره عالی بهترین بازیکن لیگ شده بود، امسال در رتبه سوم جدول بازیکن‌ها متوقف شده است. شهریار مغانلو از نمره7.62 فصل گذشته‌اش به نمره7.37 در این فصل رسیده و از رتبه اول تا رتبه سوم نزول کرده است. او در این فصل هم عنوان آقای گلی را در اختیار دارد و حتی تا همین مقطع هم بیشتر از فصل گذشته‌اش گل زده اما امتیاز کمتر در سایر پارامترها نمره نهایی او را کاهش داده است. به‌نظر، شهریار مغانلو این فصل چوب نزول تیم سپاهان و افت این تیم در یک مقطع طولانی از لیگ بیست‌وسوم را می‌خورد.

   سرخابی‌ها کجا هستند؟
همانطور که ملاحظه کردید در رتبه‌های اول تا سوم برترین بازیکنان لیگ هیچ خبری از ستاره‌های سرخابی نبود. برترین بازیکنان پرسپولیس و استقلال تازه از رتبه چهارم به بعد وارد جدول بازیکن‌ها می‌شوند. برترین بازیکنان پرسپولیس، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر هستند که به‌ترتیب با نمره 7.35 و 7.34 در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. بهترین بازیکن استقلال هم آرش رضاوند است که با نمره7.31 رتبه ششم را در اختیار دارد. مهدی ترابی که هر سال کمی دیر اوج می‌گیرد فصل گذشته با یک نیم‌فصل اول معمولی و سپس درخشش فوق‌تصور در نیم‌فصل دوم نهایتا به نمره7.45 رسید و سومین بازیکن برتر لیگ شد. او امسال هم کسب نمرات خوب را از نیم‌فصل دوم آغاز کرده است. رضا اسدی (سپاهان)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس)، احمدرضا زنده‌روح (گل‌گهر)، محمدرضا سلیمانی (ملوان) و سامان نریمان‌جهان (پیکان) دیگر بازیکنانی هستند که در جمع 11بازیکن برتر لیگ تا این مقطع جا دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید