• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223848
+
-

سم این قارچ‌ها، حذف‌شدنی نیست

اینکه تصور کنید، قارچ‌های روییده پای درختان در دل طبیعت را به‌راحتی بخورید و هیچ اتفاقی هم برایتان رخ ندهد، کاملا در اشتباهید. یک بی‌احتیاطی کوچک در خوردن آنها می‌تواند حتی مرگ مصرف‌کنندگان را رقم بزند. هر سال با آغاز فصل بهار و بهبود شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خود‌رو، موجی از مسمومیت‌های ناشی از خوردن آنها آغاز می‌شود و سازمان اورژانس کشور هم طی روزهای اخیر از افزایش 3برابری مسمومیت‌های ناشی از خوردن قارچ‌های وحشی خبر داده است. آنها اعلام کرده‌اند که طی یک‌ ماه اخیر ۵۳مسمومیت در این‌باره ثبت شده و فارس، لرستان و کرمانشاه هم بیشترین مسمومیت‌هارا با قارچ وحشی داشته‌اند. سال گذشته هم حدود7۰۰نفر به‌دلیل مصرف قارچ‌های خودرو و سمی مسموم شده‌اند که برخی از آنها فوت کرده‌اند.
هشدار درباره قارچ‌های سمی، نه ‌تنها  آنها که  پای درختان روییده ، بلکه آنهایی هم که به شکل فله‌ای جمع‌آوری و توسط افراد بومی خریداری می‌شوند هم داده می‌شود؛ زیرا شناسایی انواع قارچ از انواع سمی آنها تنها براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل است و افراد عادی نمی‌توانند سمی بودن آن را تشخیص دهند. در این‌باره فقط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه شناسی امکان شناسایی انواع سمی این محصول را دارند؛ به همین دلیل بهترین توصیه برای مردم خودداری از خرید و مصرف آنهاست.
مریم اخگری، رئیس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در این‌باره به ایرنا گفته: «حدود 5هزار نوع قارچ در طبیعت وجود دارد و مصرف حدود ۱۰۰نوع از آن برای انسان سمی است. به همین دلیل هموطنان به هیچ عنوان از قارچ‌های خودرو مصرف نکنند؛ چون حتی پختن، کباب، آبپز و سرخ کردن آنها هم موجب از بین رفتن سم در قارچ سمی نمی‌شود.» اخگری تأکید می‌کند: «۹۰درصد مسمومیت‌ها با قارچ شدید است و علائم مسمومیت شامل 2مرحله است؛ در مرحله اول -که از 4 تا ۱۲ساعت بعد از مصرف قارچ سمی است- فرد دچار تهوع، استفراغ، ضعف و بی‌حالی و درد شکم می‌شود و در مرحله دوم وقتی علائم تا ۲۴ساعت ادامه یابد و تشدید شود، به‌دنبال آن سطح هوشیاری کاهش می‌یابد و سم آن، کبد و کلیه را درگیر می کند. برخی افراد هم بعد از مصرف قارچ خودرو، دچار بی‌حالی و علائم دیگر می‌شوند اما آن را به علائم طبع سرد قارچ ربط می‌دهند و اعتنایی برای مراجعه به پزشک نمی‌کنند و علائم را جدی نمی‌گیرند که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید