• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22361
+
-

زوج محله شریعتی، خانه‌شان را با 900گل و گلدان آراسته‌اند و به همسایه‌ها گل هدیه می‌‌دهند

گلستان آقا رضا و فاطمه خانم

گلستان آقا رضا و فاطمه خانم

الناز عباسیان| خبرنگار:

منطقه 19


خیابان شهید یعقوبی محله شریعتی را با مغازه‌های صافکاری اتومبیل و تعمیرگاه‌های متعددش می‌شناسند. جایی که از بساط تعویض روغنی‌ها فقط صدای بوق و ترمز خودروها را می‌توان شنید. در میان این هیاهو، خانه‌ای سبز حال و هوای دیگری به روح خشکیده این خیابان بخشیده است. برای پیدا کردن این خانه کافی است پشت‌بام خانه‌ها را نگاه کنیم تا سرسبزی این خانه را ببینیم. جایی که «رضا محمدرضایی» و «فاطمه باباحسینی» زوج اهل تاکستان و دوستدار طبیعت، زندگی خود را وقف رسیدگی به 900 گل و گلدان‌ خوش آب و رنگ کرده‌اند. از طراوت این گل‌ها، ساکنان محله و همسایه‌ها بی‌نصیب نمانده‌اند و هیچ‌کس از خانه گل حاج رضا دست خالی برنمی‌گردد. چندی پیش شهردار ناحیه2 منطقه19 به همراه مدیر محله شریعتی جنوبی به خانه سبز محله شریعتی رفتند و از این خانواده فعال تقدیر کردند. 

تابستان در این خانه صفای دیگری دارد. عطر گل‌های ناز و شمعدانی در فضای خانه پیچیده است. روی دیوارهای حیاط و پشت پنجره‌ها تا چشم کار می‌کند گلدان گل نصب شده است. زیبایی و عطر دل‌انگیز گل‌های شمعدانی اشتیاق ما را برای دیدن این بام سبز دوچندان می‌کند. وقتی به بام خانه می‌رویم با فضایی پر از گل و گلدان و حوضچه سنتی آبی روبه‌رو می‌شویم. صدای قطرات آب آرامش خاصی در فضای بام ایجاد کرده است که دلمان می‌خواهد ساعت‌ها آنجا بنشینیم و گپ بزنیم. مادر خانواده با یک سینی شربت به پشت‌بام می‌آید و ما را به نوشیدن شربت بهار نارنج مهمان می‌کند.

او از علاقه خانواده‌اش به پرورش گیاه می‌گوید: «چندسالی است که تمام زندگی را صرف این باغچه کرده‌ایم. تقریباً همه اعضای خانواده ما به پرورش گل و گیاه علاقه دارند. حدود 900 گلدان در پشت‌بام و پاسیو داریم؛ از حسن‌یوسف و گل ناز و شمعدانی گرفته تا گوش گرگی و انواع کاکتوس‌های کوچک و بزرگ. علاقه ما به این گل‌ها هر روز بیشتر می‌شود. هر وقت به هر دلیلی ناراحت می‌شوم به پشت‌بام می‌آیم با گل‌ها حرف می‌زنم و بعد شروع به رسیدگی به آنها می‌کنم. این کار باعث می‌شود آرام شوم.» در تأیید صحبت‌های «فاطمه باباحسینی» همسرش ادامه می‌دهد: «زندگی شهری به خصوص آپارتمان‌نشینی برای افراد سالخورده خیلی خوب نیست. 66 سال از خدا عمر گرفته‌ام و از سلامتی کامل برخوردار هستم. این سلامتی را بعد از خدا مدیون انرژی این گل‌ها هستم. من با گل‌هایم زندگی می‌کنم. من، همسر و فرزندانم با هم در سر و سامان دادن به این باغچه سهیم هستیم.»


میوه ارگانیک بکارید و بخورید

قوره‌های درخت انگورشان کم‌کم رسیده و «رضا محمدرضایی» به ما وعده 2هفته دیگر برای رسیدن انگورهای باغچه کوچکشان را می‌دهد و می‌گوید: «دوست داریم شما هم در کنار همسایه‌هایمان در خوردن انگورهای این باغچه شریک شده و لذت ببرید. مطمئنم طعم این میوه‌های تهیه شده با کود طبیعی و بدون سموم را از خاطر نخواهید برد. من سال‌ها در شهر تاکستان باغداری و کشاورزی می‌کردم و ده‌ها هکتار زمین زراعی داشتم. هر ساله چند تن انگور مرغوب شهرمان را به شهرهای مختلف صادر می‌کردیم. متأسفانه بحران کم‌آبی، محصولاتمان را خشک کرد و مزارع کم‌کم از بین رفت. حالا در خانه درخت کوچکی به یادگار از تاکستان‌های انگور شهرمان کاشته‌ام و به آن رسیدگی می‌کنم.»

این باغدار قدیمی پیشنهادی به شهروندان برای تهیه میوه و سبزی ارگانیک و طبیعی می‌دهد. می‌گوید: «با ساخت یک باغچه کوچک یا تهیه یک گلدان به راحتی می‌توان در خانه برخی از سبزی‌ها مثل‌تره، جعفری، شاهی و گشنیز را کاشت. وقتی آب مناسب و کود طبیعی پای این سبزی‌ها بریزیم و نورکافی هم باشد، می‌توانیم سبزی‌های طبیعی در همه فصل‌های سال پرورش دهیم. اگر اهالی باغچه و فضای مناسب داشته باشند می‌توانند نهال درختان میوه‌دار را هم بکارند. علاوه بر آن انواع حبوبات مثل باقالی، انواع صیفی‌ مثل کدو و بادمجان و گوجه‌فرنگی و فلفل سبز را هم می‌توان به راحتی در کنار پرورش گل کاشت.»


معرفی و حمایت از دوستداران محیط‌زیست

مراسم تقدیر از این خانواده، توسط شهرداری ناحیه2 منطقه19 انجام شده است. مدیر محله شریعتی جنوبی خواستار حمایت‌های مسئولان از دوستداران محیط‌زیست در محله‌شان شد. «محمد نعمتی» می‌گوید: «این هم‌محله‌ای خوش‌ذوق از جمله افرادی است که پرورش گل و گیاه را در مناطق جنوبی تهران انجام داده و با این کارش تأثیر زیادی در زیبایی ساختمان و محله داشته است. شایسته است برای معرفی این افراد تلاش کرده و مسئولان شهری برای تشویق و حمایت از آنها همکاری کنند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید