• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222785
+
-

حداقل درآمد زباله‌گردها

دیدگاه
حداقل درآمد زباله‌گردها

رضا محمدی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

داستان خیلی سر راست است؛ مافیای زباله، کودکان، معتادان متجاهر، بی‌خانمان‌ها و حتی زنان را جذب می‌کند و سر مخازن زباله موجود در شهر می‌فرستد و آنها بعد از ساعت‌های طولانی خیابان گردی و فرورفتن تا کمر در مخازن زباله و کشف ده‌ها کیلو پسماند خشک به محل مخفی دپوی این زباله‌ها می‌روند و آخر هر‌ماه در مقابل میزان زباله‌ای که تحویل می‌‌دهند، دستمزد می‌گیرند. حداقل 10میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت 15میلیون پولی است که آن سرکرده مافیا به این افراد می‌دهد. این در حالی است که هر زباله‌گرد برای مافیا حداقل 20میلیون و حداکثر 50میلیون تومان سود و منفعت دارد. همین است که از هر ترفندی برای توقف طرح‌های ساماندهی و مدیریت مسائل و معضلات مربوط به پسماندهای خشک، استفاده می‌کنند. مدیریت شهری با علم به این موضوع تصمیم گرفته با مافیای پسماند، اساسی برخورد کند و قطعا هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع این تصمیم و سیاست شود.

درآمد میلیاردی مافیای زباله
ما یک مافیای زباله داریم که زباله خشک برایش بسیار ارزشمند است و درآمدهای میلیاردی کسب می‌کند. ما با تکیه بر قراردادها، تکلیف‌هایی را برای پیمانکار مشخص کرده‌ایم و به این ترتیب پیمانکار حق ندارد که زباله را در مخزن جدا کند بلکه باید از در منزل این زباله‌ها تفکیک شوند.

اولین قدم برای ریشه‌زنی مافیا
برای اجرای بهتر و موفقیت در طرح نوماند، شهروندان می‌توانند مشارکت کنند. زباله‌ها توسط پیمانکاران خریداری می‌شوند و در قبال آن کیف شهروندی شارژ خواهد شد و درصورت تمایل مردم می‌توانند شماره کارت خود را در اپلیکیشن شهرزاد وارد و هزینه پسماندها را دریافت کنند. درواقع با عملیاتی شدن و فراگیری طرح نوماند حتما چهره شهر زیباتر می‌شود و دیگر شاهد حضور زباله‌گردها نخواهیم بود.

تغییر نگرش شهروندان به زباله‌گردها
متأسفانه شهروندان ما به‌دلیل حس نوع‌دوستی که دارند، گمان می‌کنند همه زباله‌گردها، افراد بیچاره‌ و نیازمندی هستند، اما این نگاه درست نیست؛ برخی از این افراد درآمدهایی چند‌ده‌میلیونی دارند. نکته مهم این است که برخی از این زباله‌گردها ممکن است 50میلیون تومان درآمد داشته باشند و بخش اعظم این درآمد به جیب مافیا برود. این مافیا در پشت پرده است. ما نیاز داریم که این نگاه شهروندان را اصلاح کنیم؛ به همین دلیل اعلام کرده‌ایم که تمام زباله‌گردهای شهر تهران با همان حقوق طبقه‌بندی مشاغل برای پاکبانی استخدام خواهند شد تا از این طریق معاش این افراد تأمین شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید