• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222605
+
-

به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد

معرفی کتاب
تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد

کتاب «تخریب و بازسازی بقیع به روایت اسناد»، تألیف سیدعلی قاضی عسکر، ازجمله آثار فارسی در موضوع حج است که به بررسی آثار بقیع و تاریخچه تخریب آنها با استفاده از اسناد و مدارک پرداخته است.
کتاب مشتمل بر مقدمه و متن اثر است که بدون تبویب و فصل‌بندی خاصی، ابتدا مدفونان را در بقیع متذکر شده و سپس تخریب آثار را با ارائه اسناد مورد بررسی قرار داده است.نویسنده مباحث را با این عبارت آغاز می‌کند: «بقیع تنها یک گورستان نیست، بلکه گنجینه تاریخ اسلام است. قبور چهار امام معصوم شیعیان و نیز قبور همسران، دختران، برخی فرزندان، اصحاب، تابعان و عمه‌های پیامبر خدا(ص) و نزدیک به 10هزار نفر از شخصیت‌های نامدار تاریخ اسلام در آنجا واقع است. بقیع با این‌ همه عظمت درعین‌حال غریب و مظلوم است.»وی خاطرنشان می‌کند: «قبور امامان معصوم(ع) و تعداد دیگری از دفن‌شدگان در بقیع نیز دارای قبه و سایبان بوده که در حمله وهابیان تخریب گردید و هم‌اکنون این قبرستان، بدون سقف و خاکی است و تنها برخی از قبور آن با دیوارهای سنگ‌چین‌شده مشخص و نسبت به دیگر قبرها ممتاز است.»
نویسنده سپس به ذکر مدفونین بقیع پرداخته و با اهل‌بیت(ع) آغاز کرده است. پس از آن اسامی همسران، فرزندان، اصحاب و دیگر بزرگان مدفون در بقیع را با ذکر شرح حال مختصری از آنها متذکر شده است. درباره 26نفر از چهره‌های معروف صدر اسلام نیز تنها به ذکر نام بسنده کرده است.
از جمله اماکنی که در بقیع بنایی داشته، بیت‌الاحزان است که مکان کوچکی در قسمت شمالی قبور ائمه بقیع بوده است. فاطمه زهرا(س) پس از رحلت پدر بزرگوارش، به آنجا می‌آمده و به‌ شدت می‌گریسته است. این مکان به مسجد فاطمه هم معروف بوده و تا اوایل سده اخیر بنایی داشته که مردم در آنجا زیارت خوانده و نماز می‌گزاردند.
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است. نویسنده تصاویری را که از بقیع به‌ دست آورده، در انتهای کتاب آورده است. این کتاب از سوی نشر مشعر تا به حال چندین ‌بار تجدید چاپ شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید