• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221398
+
-

صفر تا 100 فعالیت‌های فرهنگی ۱۴۰۳ در بودجه شهر

نرگس معدنی‌پور، بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را برای سال جدید تشریح کرد

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

مدیریت ششم شهری برای سومین سال، بودجه شهر تهران را تعیین کرد و فرمانداری نیز این بودجه را به تأیید رساند؛ بودجه‌ای که نسبت به سنوات قبل خود رشد قابل‌توجهی داشته و این انتظار را در بین شهروندان ایجاد کرده که اعداد و ارقام پیشنهادی، فصلی جدید از خدمت را در شهر رقم بزند. در کنار مسائلی همچون حمل‌ونقل و عمران، موضوعات فرهنگی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مورد نیاز در شهر است که شهروندان توجه ویژه‌ای به آن دارند؛ حوزه‌ای که از آن می‌توان به ‌عنوان زیربنای دیگر فعالیت‌های شهر نام برد که می‌تواند با همراه کردن مردم با مدیریت شهری، زمینه را برای بسط، گسترش و حفاظت از خدمات ارائه شده فراهم کند. در همین رابطه با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت‌وگو کردیم. نرگس معدنی‌پور درباره بودجه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران برای سال1403، به خبرنگار همشهری می‌گوید: پس از ارائه لایحه برنامه و بودجه سال۱۴۰۳ شهرداری تهران به صحن شورا، لایحه، طی نامه‌ای از طرف ریاست شورا به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود تا کمیسیون‌ها به‌صورت تخصصی به‌ بررسی برنامه‌ها و بودجه پیشنهادی شهرداری در حوزه ماموریت تخصصی خود بپردازند.
او ادامه داد: به همین ترتیب کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز کار بررسی برنامه و بودجه پیشنهادی شهرداری تهران را در حوزه فرهنگی و اجتماعی از دوم بهمن آغاز کرد و طی برنامه‌ریزی صورت گرفته بیش از 43جلسه مستمر و کارشناسی با شهرداران مناطق، مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها، مدیران کل برای بررسی برنامه‌های پیشنهادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. معدنی‌پور بیان کرد: پس از برگزاری این جلسات و بررسی برنامه‌ها و ردیف‌های اعتباری پیشنهادی، جمع‌بندی نظرات کمیسیون طی نامه برای ریاست محترم شورا ارسال شد. در جلسات کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی‌های کمیسیون‌ها پرداختیم و پس از تأیید، در صحن شورا ارائه و درنهایت مورد تصویب قرار گرفت.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به مهم‌ترین نقطه مثبت بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی سال۱۴۰۳ شهرداری تهران گفت: در بودجه فرهنگی و اجتماعی برای سال۱۴۰۳ حدود ۷۰۰کد پروژه دیده شده که اجرای آنها می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای شهر را در حوزه فرهنگی و اجتماعی مرتفع کند. او افزود: یکی دیگر از نقاط مثبت بودجه فرهنگی و اجتماعی۱۴۰۳ به نوع بودجه‌ریزی در مناطق مربوط می‌شود. از آنجایی که مناطق در خط مقدم ارائه خدمات به مردم هستند، تلاشمان در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این بود که با وجود کاهش بودجه پیشنهادی شهرداری تهران اما بودجه پیشنهادی مناطق کاهش پیدا نکند و لذا سرجمع بودجه مناطق حفظ شد. در حوزه فرهنگی و اجتماعی 700کد پروژه داریم که از این تعداد 500کد مربوط به مناطق بود که تلاش شد حفظ شوند که در صورت کمبود اعتبار قابل پیش‌بینی در متمم بودجه هم خواهند بود.
معدنی‌پور با اشاره به مقایسه بودجه 1402 و 1403 در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: بودجه۱۴۰۳ تمام سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران رشد قابل‌توجهی نسبت به سال۱۴۰۲ داشته است؛ برای مثال بودجه اداره کل فرهنگی که ماموریت‌هایی چون غنی‌سازی‌ اوقات فراغت شهروندان و اجرای برنامه‌های فرهنگی و برگزاری مراسم و مناسبت‌ها و... را برعهده دارد ۵۸۹ درصد افزایش یافته، اداره کل سلامت که ماموریت اجرای برنامه‌هایی چون بهداشت روان و امور سلامت را برعهده دارد ۳۰۰درصد افزایش داشته، اداره کل آموزش‌های شهروندی فقط در معاونت فرهنگی و اجتماعی ۲۶۳درصد افزایش داشته و بودجه آموزش‌های شهروندی که برای ما بسیار پراهمیت است در دیگر معاونت‌های شهرداری هم افزایش خوبی داشته است.
این عضو شورای شهر ادامه داد: بودجه سازمان ورزش که وظیفه ترویج ورزش همگانی را در شهر برعهده دارد ۱۶۴درصد افزایش یافته، شرکت برج میلاد به‌دلیل نیاز به اورهال دستگاه‌ها و سیستم‌های برج میلاد و مرکز همایش‌ها و ... ۲۷۱درصد افزایش یافته، بودجه سازمان خدمات اجتماعی که ماموریت مهمی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارد ۲۲۱درصد افزایش داشته، سازمان فرهنگی و هنری ۱۵۶درصد افزایش بودجه داشته، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع ‌مقدس ۱۹۶درصد افزایش بودجه داشته، بودجه حوزه زنان ۲۹۷درصد افزایش بودجه داشته و بودجه ستاد گردشگری هم ۳۳۳درصد افزایش بودجه داشته است. او اضافه کرد: بودجه سایر واحدهای شهرداری که دارای ماموریت فرهنگی و اجتماعی هستند ۱۵۴درصد افزایش یافته است و بودجه مناطق در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز ۱۱۶درصد افزایش داشته است.
معدنی‌پور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در کل، بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران چقدر افزایش داشته است، گفت: درمجموع بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران ۲۰۸درصد رشد داشته که ۱۰درصد از بودجه شهرداری را همچنان به‌خود اختصاص داده و از 7هزار و792میلیارد تومان در سال۱۴۰۲ به 15هزار و101میلیارد تومان رسیده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به مهم‌ترین رویکرد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در بودجه۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در بررسی برنامه‌ها و بودجه شهرداری تهران، ملموس بودن آنها برای مردم است. اقدامات و فعالیت‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا شود که مردم آنها را به وضوح دیده و جریان خدمت را لمس کنند. لذا ضروری است که ماموریت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری به درستی مدیریت و راهبری شود و برنامه‌ها منطبق با برش سالانه برنامه چهارم و تحقق شاخص‌های آن برنامه‌ریزی و اجرا شود.
او افزود: بر همین اساس، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برای سال1403 احداث، توسعه، بهسازی و تجهیز زیرساخت‌های حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر تهران را در اولویت قرار داده و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، کمک به احداث و توسعه مساجد، تملک اراضی و املاک جهت کاربری فرهنگی و اجتماعی و ورزشی و... را مورد تأکید قرار داده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید