• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 220977
+
-

سرخابی‌ها بانکی می‌شوند؟

سود و زیان پا به توپ شدن 2بانک غیردولتی در لیگ برتر

سرخابی‌ها بانکی می‌شوند؟

پس از منتفی شدن واگذاری سهام دولت در 2باشگاه ورزشی و فرهنگی استقلال و پرسپولیس به نهادهای بیمه‌ای و پتروشیمی، در تازه‌ترین تصمیم‌گیری قرار است که این سهام به 2بانک غیردولتی واگذار شود. این خبر را سخنگوی دولت اعلام کرده اما نامی از این دو بانک به میان نیاورده است. سؤال مهم این است که سود و زیان پا به توپ شدن بانک‌ها چیست و چرا در شرایطی که بانک‌های کشور در تنگنای منابع و ناترازی به‌سرمی‌برند، قرار است مسئولیت 2باشگاه پرطرفدار پایتخت را هم بر عهده بگیرند.
 
چالش مالکیت مشترک
به‌گزارش همشهری، حضور بانک‌ها در ورزش فوتبال مسبوق به سابقه است و ورزشی‌ها یادشان است که روزگاری بانک‌های ملی ایران، سپه، صنعت و معدن و تجارت در مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران، تیم‌داری می‌کردند اما با گذشت زمان، بانک‌ها متوجه شدند که تیم‌داری و فوتبال جز هزینه، سودی برای آنها ندارد.
حالا اما ظاهرا قرار است وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی تصمیم بگیرند که این دو باشگاه با زیان انباشته زیاد به کدام بانک‌ها داده شود. اگر منظور سخنگوی دولت از بانک‌های غیردولتی، بانک‌هایی باشد که سهام آنها در چند سال اخیر در بورس عرضه شده، به ‌احتمال زیاد از بین 3بانک تجارت، صادرات و ملت، یکی از این 3 بانک باید مسئولیت استقلال و پرسپولیس را در سال‌های آینده برعهده بگیرد. مسئله و چالش اصلی اما این است که اعضای هیأت مدیره این 3بانک به‌صورت غیرمستقیم و البته با هماهنگی وزیر اقتصاد و دارایی تعیین می‌شود که با این وضعیت باز هم این دو تیم فوتبال با دردسر مالکیت مشترک و دخالت دولت مواجه خواهند شد و ممکن است مجوز حضور در مسابقات فوتبال باشگاه‌های آسیا را هم دریافت نکنند.

چرا بانک‌ها؟
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت با بیان اینکه مذاکرات اولیه با 2بانک غیردولتی برای واگذاری 2باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت گرفته گفت: قرار بود سهام پرسپولیس به تأمین اجتماعی واگذار شود و آنها را به شرکت‌های سودده خودش با توان اقتصادی بالا واگذار کند و دولت بعد از بررسی پیشنهاد با آن موافقت و مجوز را به هیأت واگذاری صادر کرد اما هیأت واگذاری روز گذشته با برگزاری جلسه و بررسی جوانب به نتیجه نرسیدند.
البته او توضیح داد که بانک‌ها به واسطه اینکه سرمایه‌های عمومی مردم داخل آن است و توان اقتصادی بالایی دارند هم به نوعی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی هستند، اگر ما موفق به واگذاری تیم‌های مردمی به بانک‌های غیردولتی شویم، در حقیقت موفق شدیم که باشگاه‌ها را به بزرگ‌ترین شرکت‌های مردمی واگذار کنیم‌.
دولت درصورت داشتن قابلیت تحقق این پیشنهاد خیلی از آن استقبال می‌کند. سخنگوی دولت تأکید کرد: همه اجزای دولت توافق کردند که وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی مذاکرات لازم را با اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بانک‌ها داشته تا یک حمایت مؤثر داشته باشیم. ان‌شاءالله که خبر خوبی برای هواداران هر دو تیم باشد و بازی های خوبی از هر دو تیم ببینیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید