• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220843
+
-

از وضعیت کلان‌پروژه‌ها تا پخش یک‌میلیون‌و550هزار تن آسفالت

نشست خبری معاون فنی و عمرانی شهردار تهران روزگذشته برگزار شد

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

تهران باید به «کارگاه عمرانی» تبدیل شود؛ این را شهردار تهران از همان ابتدای کار مدیریت ششم شهر تهران گفت. فعال شدن تمام پروژه‌های عمرانی مانده از دوره‌های گذشته و اجرای پروژه‌های جدید در دستور کار قرار گرفت و گوشه گوشه شهر کارگاه فعالیت‌های عمرانی برپا شد. در کنار کلان‌پروژه‌ها، پروژه‌های کوچک‌تر نیز توسط شهرداری تهران دنبال و روز گذشته در نشست خبری معاون فنی و عمرانی شهرداری مطرح شد. هادی حق‌بین جزئیات پروژه‌های فعال در شهر را تشریح کرد.

27کیلومتر بزرگراه باید در تهران ساخته شود
در بخش بزرگراهی، حدود ۲۷کیلومتر پروژه در برنامه ۴ساله تعریف کردیم که تمام این موارد فعال و درحال اجراست، اما از این میزان ۳.۷کیلومتر در پروژه بزرگراه شهید بروجردی و ۳.۶کیلومتر در کندروی شمالی بزرگراه آزادگان تکمیل شده است و بقیه نیز در حال اجراست که ۹.۶کیلومتر آن پروژه شوشتری و شاخه غربی یادگار امام هستند. مواجهه با برخی از معارضان ملکی و تاسیسات در پروژه‌ها را شاهد هستیم که باعث تأخیر در اجرای پروژه‌ها شده است.

ایجاد ۲۵تقاطع غیرهمسطح در سال۱۴۰۳
امسال طبق برنامه قرار بود ۱۸تقاطع تکمیل کنیم که این اتفاق رخ داد. برای سال آینده هم این روند ادامه دارد و تعداد زیادی تقاطع در دست اجرا داریم که  در سال۱۴۰۳ آن را به سرانجام می‌رسانیم. در سال آینده ۲۵تقاطع پیش‌بینی شده که اجرای آنها  باعث کاهش ترافیک در سطح شهر خواهند شد.

جزئیات پروژه آزادراه شهید شوشتری
پروژه آزادراه شهید شوشتری، مهم‌ترین پروژه ماست و 2فاز برای آن تعریف شده است. در فاز اول ۹.۶کیلومتر مسیر در سال آینده تحویل داده خواهد شد و بخشی از کمربند تهران در محور جنوب‌شرقی تکمیل می‌شود. در فاز دوم به‌دلیل اینکه وارد اراضی محیط‌زیست و ارتش می‌شویم، جلسات متعددی داشتیم، اما هنوز توافقاتی صورت نگرفته و امکان دارد که مسیر پروژه تغییر کند و در حال حاضر پیشنهادهایی را ارائه کردیم که پیشنهادهای ترکیبی از پل، تونل و مسیرسازی خواهد بود.

تغییر اساسی در پل‌های عابرپیاده
در بحث نگهداشت پل‌های عابرپیاده تهران، شورای شهر تهران این مسئولیت‌ها را به معاونت فنی و عمرانی واگذار کرد. نگهداشت پل‌های مکانیزه، تحت‌تأثیر عوامل مختلفی همچون شرایط جوی و اختلاف دما در تهران است؛ البته اقداماتی را سازمان زیباسازی در این حوزه انجام داد و تا ۵‌ماه آینده ۶۰یونیت از پل‌ها تعویض می‌شوند. در نوروز وضعیت تمام پل‌ها را ارزیابی خواهیم کرد تا رسیدگی به آنها را شروع کنیم.

اتمام ساخت 2بزرگراه بروجردی و یادگار امام
پروژه‌های شهری بزرگراهی تحت‌تأثیر عوامل مختلفی هستند که مهم‌ترین آنها معارضانند. در فاز 2بزرگراه بروجردی ۸ پلاک معارض ما هستند که روی آنها کار می‌کنیم و در این میان مراقبیم که پروژه را معطل نکنیم. همزمان با رفع این ۸ پلاک، فاز دوم را ظرف مدت ۶‌ماه تکمیل خواهیم کرد؛ بنابراین پروژه بروجردی سال آینده تمام می‌شود. پروژه بعدی شاخه غربی بزرگراه یادگار امام است؛ 2پایه آن درگیر سوله آموزش و پرورش بود که رفع شده است و احداث تقاطع در میدان جی سختی کار ماست. چندین جلسه با پلیس راهور داشتیم و بزرگراه یادگار امام زمانش معطوف به تقاطع میدان جی می‌شود؛ به‌محض اینکه مجوز انحراف از پلیس را داشته باشیم، پروژه در این بخش فعال می‌شود و سال آینده تکمیل خواهد شد. شاخه غربی تحت‌تأثیر اتفاقات مهمی خواهد بود، اما تلاش می‌کنیم تا پایان این دوره مدیریت شهری این بزرگراه را نیز به نقطه پایانی برسانیم.

شروع ساخت پل بعثت در سال آینده
پروژه کندروی جنوبی بزرگراه آزادگان حدود ۳.۶کیلومتر است که ساخت این مسیر در دست اجراست و در ماه‌های آتی افتتاح می‌شود. 2پروژه جدید دیگر تعریف کردیم ، یکی از آنها دوگاز در منطقه۲۱ است که در 2فاز طراحی شده و از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود. همچنین پل بعثت در منطقه۱۶ طراحی شده که شروع آن سال آینده خواهد بود و خاتمه آن در طول یک‌سال مقدور نمی‌شود. این پروژه از برج ۲سال آینده اجرایی می‌شود.

تونل شهید متوسلیان، ابرپروژه خاورمیانه
 این پروژه مشارکتی است و توافقات آن انجام شده، اما بسیار بزرگ و پیچیده است که نیاز است در موضوع قرارداد دقت کافی شود. فرم قرارداد مشخص و ارکان پروژه تعیین شده است. بعد از انعقاد قرارداد، مدیریت آن به حوزه معاونت فنی و عمرانی منتقل می‌شود؛ این طرح ابرپروژه‌ای است که در سطح خاورمیانه نظیر ندارد.

عقب‌ماندگی در آسفالت‌ریزی تهران
امسال یک‌میلیون‌و۵۵۰هزار تن آسفالت تولید و پخش شده که یک‌سوم آن در بزرگراه‌ها استفاده شده است و آسفالت معابر اصلی را بهسازی کردیم. موضوع آسفالت کار پیچیده‌ای است و عقب‌ماندگی زیادی در این حوزه داریم. نگهداشت باید به‌صورت مستمر باشد. فقط در سال گذشته ۷۰اکیپ را در سطح شهر به‌کار گرفتیم. در این حجم تولید و پخش آسفالت خطاهایی را حین اجرا شاهد هستیم که البته خیلی زیاد نیستند. بیش از ۳۲جلسه کمیته آسفالت تشکیل دادیم تا کنترل کمی و کیفی داشته باشیم و برای خطاهایی که دیده شد، پیمانکاران جریمه شدند و تذکرات ما جدی است، حتما در موضوع کیفیت به معاونان مناطق تاکید بیشتری خواهیم کرد و تلاشمان را در این زمینه بیشتر می‌کنیم. چاله‌هایی که در سطح شهر ایجاد شده به‌دلیل بارش‌های اخیر است و ۳‌ماه ابتدایی سال آینده معطوف به بزرگراه‌هاست که آسفالت‌ریزی آن را انجام می‌دهیم. نقشه راه مشخص و اکیپ‌ها تعیین و با مناطق درگیر، هماهنگی انجام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید