• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220840
+
-

سرعت در ساخت طولانی‌ترین خط مترو

حفاری 10کیلومتر از مسیر تونلی خط6 مترو به پایان رسید

سرعت در ساخت طولانی‌ترین خط مترو

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

توسعه و تکمیل خطوط متروی تهران، این روزها سرعت و شتاب بیشتری گرفته است. علاوه بر آغاز پروژه ساخت خطوط جدید 10و 8، تکمیل خطوط هفتگانه فعلی و بخش‌های توسعه‌ای و انشعابی نیز در جریان است.
خط 6متروی تهران یکی از این خطوط است که علاوه بر تکمیل چند ایستگاه باقیمانده از بخش اصلی، حفاری مکانیزه توسعه جنوبی آن نیز به پایان رسیده است و با ادامه این روند انتظار می‌رود که با تامین به‌موقع منابع مالی، پرونده این خط در سال 1403 بسته و بخش توسعه جنوبی آن هم تا قبل از پایان 1404 تکمیل شود تا طولانی‌ترین و خاص‌ترین خط متروی تهران به طول تقریبی 42کیلومتر از شمال‌غربی پایتخت تا ایستگاه سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در شهرری شکل بگیرد.
امروز طی مراسمی از تکمیل حفاری مکانیزه و ایجاد بدنه تونل توسعه جنوبی خط 6رونمایی خواهد شد.

نخستین مرکز تبادل سفر چندوجهی مسافر
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت متروی تهران درخصوص آخرین وضعیت پروژه توسعه جنوبی خط 6گفت: «خط ۶ متروی تهران با احتساب بخش توسعه جنوبی آن، در مجموع ۴۲کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه دارد که از شمال‌غرب تهران (منطقه کن و کوهسار) آغاز و تا جنوب‌شرق آن (دولت‌آباد و شهرری) ادامه دارد. اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه توسعه جنوبی خط ۶ وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم حدود ۱۰کیلومتر مسیر و ۵ایستگاه از کل طول مسیر و ایستگاه‌های این خط، مربوط به همین بخش انتهایی است که از دولت‌آباد تا شهرری امتداد دارد.» مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه افزود: «حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶متروی تهران، در 2مقطع انجام شد؛ مقطع نخست حفاری به طول۶۲۰۰متر از محدوده دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بخش دوم به طول تقریبی ۳۳۰۰متر از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا شهرری. مقطع اول دارای ۴ ایستگاه بوده و برای قسمت پایانی که به خط یک مترو و همچنین خط سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ختم می‌شود، یک ایستگاه تبادلی درنظر گرفته شده که نخستین مرکز تبادل سفر چندوجهی مسافر را شکل خواهد داد.»

تکمیل بدنه اصلی خط 6 در نیمه نخست سال آینده
عباس فتحعلی‌پور، مجری خط 6 متروی تهران درخصوص آخرین وضعیت این خط و 7 ایستگاه باقیمانده خط 6می‌گوید: «بخش اصلی خط 6متروی تهران 32کیلومتر طول و 27ایستگاه دارد. تاکنون 20ایستگاه این خط به بهره‌برداری رسیده است و 3ایستگاه نیز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد. از 4ایستگاه باقیمانده 2ایستگاه تقاطعی میدان خراسان و شهدای هفدهم شهریور درحال اجراست. ایستگاه‌های نجات‌اللهی و سرباز، دیگر ایستگاه‌های باقیمانده از بخش اصلی خط 6 هستند که طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته اگر منابع مالی به‌موقع تامین شود، پیش‌بینی ما این است که اواخر نیمه اول سال 1403تکمیل شده و به بهره‌برداری برسند.»

10کیلومتر مسیر و 5 ایستگاه در بخش توسعه جنوبی
خط 6متروی تهران با احتساب بخش توسعه جنوبی آن به حدود 42کیلومتر مسیر و 32ایستگاه می‌رسد. شرکت متروی تهران در کنار تکمیل بخش اصلی خط 6متروی تهران و افتتاح ایستگاه‌های باقیمانده، کارهای مربوط به توسعه جنوبی این خط را هم پیش می‌برد که 10کیلومتر مسیر تونلی و 5ایستگاه را شامل می‌شود. اکنون عملیات حفاری مکانیزه و ساخت بدنه تونل توسعه جنوبی به پایان رسیده و امروز طی مراسمی از آن رونمایی خواهد شد. پروژه توسعه جنوبی متروی تهران از سال 1395آغاز شد و با پشت‌سر گذاشتن حجم بزرگی از عملیات عمرانی از قبیل خاکبرداری، بتن‌ریزی و آرماتوربندی، اکنون به مرحله خاتمه عملیات حفاری و اتمام ساخت بدنه تونل رسیده است.

از دولت‌آباد تا راه‌آهن سراسری
بخش توسعه جنوبی خط 6متروی تهران از ایستگاه دولت‌آباد آغاز شده و با عبور از منطقه دولت‌آباد، میدان صفائیه، مجاورت چشمه‌علی و برج طغرل به ابن‌بابویه می‌رسد. در ادامه با عبور از خیابان فداییان اسلام وارد میدان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شده و با عبور از مجاور حرم، در انتهای مسیر به ایستگاه شهرری می‌رسد که ایستگاه مشترک با خط یک مترو و همچنین راه‌آهن سراسری کشور است.

تعریف پروژه در 2فاز
پروژه توسعه جنوبی خط 6متروی تهران در 2فاز تعریف و اجرا شد؛ فاز نخست از ایستگاه دولت‌آباد آغاز و تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه یافت. فاز دوم هم از حرم مطهر تا خط سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در شهرری تعریف شد. فتحعلی‌پور، مجری خط 6درخصوص تکمیل بخش جنوبی این خط می‌گوید: «با تکمیل عملیات حفاری مکانیزه و ساخت بدنه بخش توسعه جنوبی به طول 10کیلومتر، دستگاه تی‌بی‌ام(TBM) مونتاژ و از پروژه خارج می‌شود تا در خطوط جدید شبکه متروی تهران مورد استفاده قرار گیرد.» مجری خط 6متروی تهران افزود: «در ادامه کار، فاز نخست ایستگاه‌های بخش توسعه جنوبی خط 6از دولت‌آباد تا میدان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با 2ایستگاه عبوری در سال 1403 افتتاح خواهد شد؛ ایستگاه‌های صفائیه و ابن‌بابویه ایستگاه‌های عبوری هستند.»

تکمیل فاز نخست؛ اواخر سال 1403
فتحعلی‌پور، درخصوص زمان تکمیل و بهره‌برداری از نخستین ایستگاه‌های بخش توسعه جنوبی می‌گوید: «اجرای فاز نخست بهره‌برداری از ایستگاه‌های بخش توسعه جنوبی به نرخ امروز حدودا 3هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارد که درصورت تامین و تزریق به‌موقع منابع مالی، طبق جدول زمانبندی، حدود یک سال دیگر یعنی اواخر سال 1403شاهد افتتاح 2ایستگاه خواهیم بود و طی آن حدود 5کیلومتر ریل‌گذاری تکمیل خواهد شد.» با تکمیل فاز نخست ایستگاه‌های بخش توسعه جنوبی خط 6متروی تهران در اواخر سال 1403، دسترسی به مترو برای جمعیت بیش از400هزار نفری شهرری که از مدت‌ها قبل در انتظار تحقق و اجرای این پروژه هستند، راحت‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

سال 1404؛ تکمیل بخش توسعه جنوبی خط 6
مجری خط 6متروی تهران درخصوص افتتاح فاز دوم ایستگاه‌های پروژه توسعه جنوبی این خط گفت: «فاز بعدی پروژه به طول تقریبی 4 و نیم کیلومتر از میدان حرم مطهر تا ایستگاه انتهایی که با خط یک مترو و خط سراسری راه‌آهن تلاقی دارد، تعریف شده است. بعد از افتتاح فاز نخست با 2ایستگاه عبوری، تکمیل فاز دوم نیز به شرط تامین به‌موقع منابع مالی، یک سال زمان می‌برد و ان‌شاءالله در سال 1404شاهد تکمیل کل پروژه توسعه جنوبی خط 6متروی تهران خواهیم بود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید