• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220598
+
-

حمله تمساح خونی به گیشه

نخستین فیلم جواد عزتی رکورد 3 روز اول فروش را شکست

گزارش
حمله تمساح خونی به گیشه

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

از همان زمان نمایش در جشنواره فجر امسال معلوم بود که نخستین ساخته جواد عزتی «تمساح خونی» در گیشه بسیار موفق خواهد بود و یکی از پرفروش‌های سال 1403را باید به نام آن سند زد. اکران «تمساح خونی» از چهارشنبه هفته گذشته به‌عنوان یکی از فیلم‌های نوروزی شروع شد و این فیلم توانست ظرف 3 روز آخر هفته 7میلیارد و 452میلیون تومان بفروشد و 2 رکورد جدید سینمایی به نام خودش ثبت کند. اینکه این رکوردها چه هستند و مهم‌ترین دلیل فروش فوق‌العاده این فیلم چیست، موضوع این گزارش است.

دل بریدن از درام؛ بازگشت به کمدی
آخرین کمدی اکران شده از جواد عزتی در سینما «چهار انگشت» ساخته حامد محمدی بود که نوروز 1398به روی پرده رفت و بعد از آن تا «تمساح خونی» دیگر جواد عزتی در فیلمی کمدی ظاهر نشد و بیشتر در درام‌های اجتماعی یا فیلم‌های معمایی_جنایی به ایفای نقش پرداخت. عزتی گویا عامدانه از بازی در فیلم‌های کمدی حذر می‌کرد تا توانایی‌اش را در اجرای نقش‌های جدی عیان کند و نشان دهد که می‌تواند به جز نقش‌های کمیک که عموما بیش از فیلمنامه به بامزگی و نمک ذاتی خود عزتی اتکا دارند، در نقش‌های غیرکمدی هم اثرگذار و متقاعدکننده باشد. حرف‌های او در جشنواره فجر امسال وقتی برای دریافت جایزه بهترین کارگردان اول روی صحنه رفت، تأیید همین ادعاست که عزتی با بازی در درام‌های جدی و فاصله گرفتن از فیلم‌های کمدی می‌خواست هم جدی گرفته شود و هم از این بابت تحسین شود: «در چند سال پایانی زندگی پدرم خیلی تلاش کردم و بهترین بازی‌های زندگی‌ام را انجام دادم که این صحنه را ببینند اما نشد.» عزتی هیچ‌وقت دستش به سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول یا مکمل مرد نرسید و شاید بالاخره از این امید دل برید که در جشنواره فجر به این آرزو برسد و بدون تشویش و نگرانی تصمیم گرفت، در زمانه رونق و وفور فیلم‌های کمدی، با یک کمدی پرفروش به کارگردانی خودش به سینما بازگردد.

2 رکورد جدید فیلم عزتی
عزتی به موقع به سینمای کمدی برگشت. در سالی که کمدی‌ها ناجی سینمای ایران بودند، عزتی «تمساح خونی» را درباره 2رفیق به نام‌های هومن (جواد عزتی) و پیمان (عباس جمشیدی‌فر) ساخته که در قمار یک شبه پول هنگفتی به جیب می‌زنند، اما برای حفظ پول‌شان باید تا صبح از دست فرید که قصد دارد پول را  از چنگ‌شان درآورد، فرار کنند. این موش‌ و گربه‌بازی که شب تا صبح طول می‌کشد، بیشتر روی مزه‌پرانی‌ها و ادا و اطوار عزتی و جمشیدی فر سوار است و در کنارش موسیقی پرحجم و اسپلیت اسکرین و نقش‌های ‌فرعی‌ مشهور هم دارد که متفاوت با سایر کمدی‌های روی پرده جلوه کند، اما واقعیتش این است که فیلم چیزی بیشتر از یک کمدی معمولی نیست که فیلمنامه‌اش مهم‌ترین ضعفش است. با این حال تا اینجای کار، دستپخت عزتی حسابی به مذاق سینماروها خوش آمده است. در نخستین روز نمایشش، بیش از ۱۸ هزار تماشاگر به تماشای «تمساح خونی» نشستند و فیلم در گیشه به فروش یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومانی رسید که پرفروش‌ترین رقم فروش روز نخست اکران یک فیلم در سینمای ایران است. پیش از این، رکورد فروش روز نخست اکران در اختیار فیلم «هاوایی» با رقم فروش ۵۳۰ میلیون تومان بود.
رکورد دیگری که «تمساح خونی» شکست، فروش 3روز نخست اکران بود که این کمدی اکشن با جذب بیش از ١١٠ هزار تماشاگر، فروشی برابر با ٧ میلیارد و ۴۵٢ میلیون تومان ثبت کرد. پیش‌تر، رکورد فروش 3روز نخست اکران یک فیلم را «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با رقم ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار داشت. کمدی‌های «هتل»، «هاوایی» و «فسیل» در رتبه‌های بعدی این رکورد قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید