• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220409
+
-

بدون شویند‌ه‌ها

ترکیب‌های فوق‌العاده با روغن زیتون می‌تواند جایگزین بدون آسیب برخی مواد شوینده و پاک‌کننده‌های شیمیایی شود

بدون شویند‌ه‌ها

برای تمیزکردن خانه هم مردم ناچار به استفاده از برخی مواد شوینده هستند که استفاده از آنها به‌صورت تکی یا ترکیبی به هر صورت دارای عوارضی برای سلامتی‌شان است. در روزهایی که بازار خرید آب ژاول، پودر رختشویی، محصولات شوینده، پاک‌کننده و براق‌کننده داغ است، دانستن این نکته هم اهمیت زیادی دارد که برخی محصولات طبیعی هم هستند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای برخی از محصولات بهداشتی و شوینده‌های شیمیایی باشند. مواد طبیعی زیادی هم وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تمیزکردن منزل در خانه‌تکانی استفاده کنید.
 ازجمله روغن زیتون که یک محصول گیاهی و خوراکی در تمام کشورها و قرن‌هاست که به‌دلیل ترکیبات معجزه‌آسای خود شهرت و محبوبیت زیادی بین مردم دارد.
 این روغن حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌های قوی (پلی فنول‌ها و فلاوونوئیدها) است و می‌توان بخشی از کارهای خانه‌تکانی را با این روغن انجام داد، بدون اینکه با آسیب مواد شیمیایی موجود در محلول‌های بهداشتی و شوینده‌ها مواجه شوید. در ادامه با چند روش برای استفاده از روغن زیتون به‌عنوان یک محصول پاک‌کننده آشنا شوید.

جلای اشیای فلزی
اشیاي فلزی در هر خانه‌ای وجود دارند و با گذشت زمان و در تماس با گردوغبار و ذرات ریز هوا کدر می‌شوند. برای براق کردن این اشیا می‌توانید به جای جلادهنده‌های صنعتی، این روغن را با مقداری جوش‌شیرین مخلوط و استفاده کنید.
مواد لازم
 روغن زیتون: یک چهارم لیوان (50گرم)
 جوش شیرین: یک قاشق غذاخوری (10گرم)
 روش استفاده: مخلوط جوش شیرین و روغن زیتون را با یک دستمال روی اشیاي فلزی بزنید. اجازه دهید 10دقیقه بماند و سپس آن را به کمک دستمال مرطوب و جاذب آب پاک کنید. با این کار به اندازه کافی اشیاي فلزی خانه‌تان براق و تمیز خواهد شد. حواستان باشد که اگر ظروف نقره را با این روش تمیز می‌کنيد به میزان بسیار کمی روغن زیتون نیاز دارید.

برق انداختن لوازم چرمی
شما می‌توانید با ترکیب روغن زیتون و سرکه سیب، مبل‌ها و لوازم چرمی‌تان را برق بیندازید، بدون اینکه به بافت آنها یا سلامتی خودتان آسیبی زده باشید. علاوه بر مبل چرمی می‌توانید از این ترکیب به‌عنوان واسک طبیعی برای براق کردن کفش، کمربند و کیف چرمی هم استفاده کنید.
مواد لازم
  روغن زیتون: 3قاشق غذاخوری (48گرم)
  سرکه سیب: یک قاشق (10میلی‌لیتر)
  روش استفاده: این دو ماده را با هم ترکیب کنید و با یک دستمال نخی و تمیز روی لوازم مورد نظر بزنید.

تمیزکردن مبلمان چوبی
ترکیب این روغن و آب لیموترش برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن مبلمان چوبی فوق‌العاده است. با این کار به راحتی از شر گردوغبار، لکه آب و هر کثیفی و لکه‌ای خلاص می‌شوید.
مواد لازم
  روغن زیتون: یک چهارم لیوان (50گرم)
  آب لیموترش: نصف یک عدد
  روش استفاده: آب لیموترش را بگیرید و با روغن زیتون ترکیب کنید. با کمک یک دستمال تمیز و نخی این ترکیب را روی مبل‌ها بزنید و سپس تمیز کنید.

رفع زنگ‌زدگی لوازم
ترکیبات چرب موجود در روغن زیتون برای تمیز کردن لکه‌ها و زنگ‌زدگی از روی لوازم و سطوح خانه مؤثر هستند.
مواد لازم
  روغن زیتون: 2قاشق غذاخوری (32گرم)
  آب لیموترش: یک قاشق (10گرم)‌
  روش استفاده: این دو ترکیب را داخل ظرفی مخلوط کنید و سپس با کمک یک اسفنج روی مناطق مورد نظر بزنید. اجازه دهید 20دقیقه بماند و سپس به کمک اسفنج یا پارچه تمیزی آن را پاک کنید تا کاملا تمیز شود.

حذف برچسب  از  سطوح
اگر هر کار می‌کنید نمی‌توانید برچسب لوازم آشپزخانه را به خوبی پاک کنید، سراغ روغن زیتون بروید. همیشه جای چسب‌ها یا تکه‌هایی از آنها روی ظروف باقی می‌ماند که می‌توانید با روغن زیتون و سرکه آنها را پاک کنید.
مواد لازم
  روغن زیتون: 6قطره
  سرکه: یک قاشق (5میلی لیتر)
  روش استفاده: این مواد را با هم مخلوط کنید و سپس با کمک اسفنج روی سطح مورد نظر بزنید. اجازه دهید ترکیب به‌مدت 5دقیقه روی چسب بماند و سپس آن را بسایید تا کنده شود. درنهایت نیز ظرف مورد نظر را با آب بشویید.

تمیزکردن شیشه‌ها
بدون نیاز به شیشه پاک‌کن‌های صنعتی که حاوی ترکیبات شیمیایی هستند، می‌توان با استفاده از روغن زیتون شیشه‌ها و لوازم شیشه‌ای را برق انداخت.
مواد لازم
  روغن زیتون: یک قاشق
  روزنامه
  روش استفاده: مقدار کمی روغن زیتون را روی سطح مورد نظر بریزید یا با استفاده از وسیله آبپاش اسپری کنید و سپس با روزنامه آن را پاک کنید.

چربی‌زدایی
به جای خرید محصولات شیمیایی و گران قیمت برای تمیز کردن سطوح و لوازم آشپزخانه از چربی، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. با این روش ساده می‌توانید روغن‌های ماسیده روی لوازم‌تان را پاک و آنها را تمیز کنید.
مواد لازم
  روغن زیتون: یک چهارم لیوان (50گرم)
  سرکه سیب: 6قاشق (60گرم)
روش استفاده: این دو ترکیب را با هم مخلوط کنید و به کمک اسکاچ ظرفشویی روی ظروف مورد نظر بزنید. اجازه دهید ترکیب به‌مدت چند دقیقه روی ظروف بماند و سپس آنها را پاک کرده و آب بکشید.

اسکراب کاشی‌ها
برای تمیز کردن کاشی‌ها، یک قسمت سرکه سفید و دو قسمت آب سرد را در یک بطری مخلوط و روی کاشی‌ها اسپری کنید. حال 30ثانیه صبر و سپس با یک پارچه مرطوب سطوح را پاک کنید. برای پاک کردن دوغاب از کثیفی، مخلوطی از یکی، دو فنجان جوش شیرین و دو فنجان آب را بشویید و سپس آن را تمیز کنید.

جارو بکشید و سپس پاک کنید
برای نظافت نهایی ابتدا کف خانه را جارو کنید و سپس گردگیری انجام دهید. پاک کردن را هم از دورترین گوشه اتاق شروع کنید و به سمت در به عقب حرکت کنید. البته توجه کنید که جاروبرقی شما کثیف یا کیسه آن پر نباشد، چون کارایی بسیار کمتری پیدا می‌کند و در نهایت باید زمان بیشتری را صرف تمیز کردن کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید