• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 17 اسفند 1402
کد مطلب : 220346
+
-

بهارتهران زودتر می‌آید

تهران در روزهای باقیمانده شکل و شمایلی جدید به‌خود خواهد گرفت تا شهر هم در کنار شهروندان به استقبال بهار برود

گزارش
بهارتهران زودتر می‌آید

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

12روز به آغاز سال نو و رسیدن فصل بهار باقی مانده است و همانطور که شهروندان خانه و کاشانه خود را برای سال جدید آماده می‌کنند و به استقبال بهار می‌روند، شهر نیز به همت مدیران شهری در روزهای باقیمانده شکل و شمایل بهاری به‌خود خواهد گرفت تا شهر هم در کنار شهروندان آیین استقبال از بهار را به‌درستی اجرا کند.
معاونت خدمات شهری شهرداری تهران نقش اول را در مسیر آمادگی شهر برای آغاز فصل بهار ایفا می‌کند و در همین راستا روز گذشته نشست خبری از سوی حسین نظری، معاون خدمات شهری و مدیران زیرمجموعه این معاونت برگزار شد تا جزئیات طرح استقبال از بهار تشریح شود.
رنگ‌آمیزی، گل‌آرایی، تخم‌مرغ‌های رنگی، جمع‌آوری پسماندهای حجیم ناشی از خانه‌تکانی‌ها، آمادگی برای چهارشنبه‌سوری و... ازجمله اقداماتی است که در روزهای آخر سال از سوی معاونت خدمات شهری پیگیری می‌شود تا شهر با آراسته‌ترین حالت ممکن به استقبال بهار برود.


تهران رنگی جدید به خود می‌گیرد

حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران: در ایام دهه فجر و انتخاباتی که سپری شد، شهرداری تهران در حوزه خدمات شهری براساس وظایف تعریف‌شده خدمات خوبی را ارائه کرد و برای عید فطر نیز که پیش‌رو قرار گرفته جلسات مختلفی برگزار و برنامه‌ریزی‌ها برای نماز عید فطر در حال انجام است. امسال برنامه‌های ویژه‌ ماه مبارک رمضان و استقبال از بهار با یکدیگر همپوشانی دارند. در استقبال از بهار پیشنهادی به شهردار تهران ارائه شد که مورد موافقت قرار گرفت و به‌صورت یک دستورالعمل به مناطق تهران ابلاغ شد. برهمین اساس مطالعاتی برای انتخاب تم رنگ در جهت زیباسازی و آراستگی شهر تهران توسط سازمان زیباسازی انجام شد که نهایتا به 5 رنگ سبز به‌عنوان پیام‌آور حیات و شادی، فیروزه‌ای، سفید ، زرد و خاکستری برای سال‌جاری رسیدند که می‌تواند اثر خوبی در شهر تهران داشته باشد و بر جذابیت‌های اقدامات شهرداری تهران ویژه این ایام اضافه شود. سازه‌های حجمی نیز در قالب طرح مشترک میان سازمان زیباسازی و سازمان بوستان‌ها اجرایی شده؛ به شکلی که گل‌آرایی سازه‌های حجمی توسط سازمان بوستان‌ها انجام و در سطح شهر نصب می‌شوند. همچنین در حوزه اقدامات هنری ۴۰۰ اثر توسط ۲۵۰هنرمند روی تخم‌مرغ‌ها ثبت می‌شود و در سطح شهر جانمایی خواهند شد که در حقیقت این اقدام در حوزه مشارکت‌های مردمی می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. سازمان بوستان‌ها نیز که پیام آور اصلی بهار در شهر تهران قلمداد می‌شود گل‌آرایی معابر، فروش گل، کاشت لاله‌ها را برعهده دارد و امسال نیز نوآوری‌های ویژه‌ای را در شهر تهران به همراه توزیع نهال درب منازل شهروندان دنبال می‌کند. سازمان بهشت‌زهرا(س) علاوه بر کاشت درخت و درختچه، موضوع خدمت‌رسانی به شهروندانی را که برای پنجشنبه آخر سال و زیارت قبور در بهشت‌زهرا حاضر می‌شوند، دنبال می‌کند و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در 4 محور ساماندهی و انضباط شهری را در معابر شهر تهران دنبال خواهد‌کرد.

سرعت بخشی به جمع‌آوری پسماندهای حجیم

رضا محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند:
جمع‌آوری پسماندهای حجیم از برنامه‌های ویژه این سازمان برای استقبال از بهار است. در نخستین شبی که برف به تهران رسید، وضعیت نارنجی اعلام شد و چنین برف سنگینی در منطقه‌یک پیش‌بینی نشده بود. او افزود: در ساعت 1:30 شب برف سنگین شروع شد. در آن زمان برودت هوا هم به منفی۹ درجه در بعضی از محله‌های منطقه یک رسید، بنابراین در منطقه یک حجم برف و برودت سنگین، کار را سخت کرد. در آن روزها فیلمی از یک ماشین مکانیزه با تیغه برف‌روبی  حاشیه‌هایی ایجاد کرد. این خودرو با 3 تن بار در ساعت 2صبح مشغول فعالیت در خیابان شهید باهنر بود، هیچ خودرویی نمی‌توانست در آن خیابان حرکت کند اما این خودرو برف‌روبی را انجام داد و مهم این بود که صبح خودروهای شخصی می‌توانستند تردد کنند. در 18تیرماه که حکم سازمان مدیریت پسماند برای بنده صادر شد، چند هفته بعد بحث مدیریت یکپارچه شهر در بحث نظافت را پیگیری کردیم، در آن زمان اعلام کردم که یک بازه زمانی 6ماهه باید برای اصلاح زیرساخت‌ها ایجاد شود. باید گفت که در ۱۸تیر‌ماه در سامانه ۱۳۷ پلاس در مورد 10موضوع خدمات شهری، هزارو۳۰۰ شکایت مردمی داشتیم اما این آمار در هفته گذشته به ۵۰۰ شکایت در روز رسیده است. بهترین قاضی عملکرد ما، مردم هستند. تغییر روند نظافت شهر نیازمند زمان است. ماشین‌آلات و نیروی انسانی 2عنصر مطلوبی هستند که می‌تواند شرایط برای رسیدن به رضایت مطلوب در حوزه رفت و روب داشته باشیم، ما اعلام کردیم آمادگی استخدام ۵‌هزار پاکبان ایرانی را با حقوق ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان داریم، تا به امروز 250نفر استخدام شده‌اند. ما توقع داشتیم که پیمانکاران معدل سنی ماشین‌آلات را به 1400 برسانند اما معدل ما از 92 به 98 رسیده است و در چند‌ماه دیگر خودروها به میانگین سنی 1400 و 1402 خواهند رسید.

60درصد سدمعبر مربوط به واحدهای صنفی است

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر:
  افزایش سدمعبر در روزهای منتهی به پایان سال موجب می‌شود تا ما با جدیت بیشتری بحث رفع سدمعبر و ساماندهی دستفروشان را پیگیری کنیم اما نباید فراموش کرد که موضوع سد معبر فقط به بساط‌گستر باز نمی‌گردد و دامنه گسترده‌ای دارد. بیش از ۶۰درصد سد معبر به واحدهای صنفی بازمی‌گردد؛ چون برخی دستفروشان نیازمند هستند، کار ما سخت می‌شود. ما تلاش کردیم تا سدمعبر را از دستفروش واقعی جدا کنیم تا از این طریق فرد نیازمند و تردد مردم آسیب نبیند. در سال‌جاری رفع سد معبر در چند نقطه بحرانی به‌عنوان اولویت کاری ما قرار گرفت که از ۲۰نقطه شناسایی‌شده، ۱۲نقطه ساماندهی شد که ازجمله آن می‌توان به تجریش، تهرانسر، خیابان اردستانی، ۱۵خرداد و... اشاره کرد. ما اقدامات سلبی را در کنار اقدامات ایجابی پیش می‌بریم. موضوع دستفروشی چون سابقه دیرینه‌ای دارد، نیازمند کارهای بنیادی‌تری است و با وزارت اقتصاد و کار رایزنی کرده‌ایم. برای نخستین‌بار توانستیم مجوز مشاغل سیار و بی‌کانون را در درگاه ملی رونمایی کنیم، این کمک می‌کند تا بدانیم برای چه تعداد و چه مقدار فضا نیاز داریم‌ که از طریق آن افراد با ثبت‌نام شناسنامه‌دار می‌شوند و می‌توانند به‌صورت رسمی اجازه فعالیت داشته باشند. قطعا اجرای طرح‌های مختلف در شهرهای مختلف باید به‌صورت همزمان باشد تا ساماندهی دستفروشان در یک شهر موجب مهاجرت افراد به شهرهای اطراف نشود.

کاشت 300هزار لاله در تهران

علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران:
طرح کمربند سبز شهر تهران به مساحت ۵۰هزار هکتار در هیأت دولت به تصویب رسید و به شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز به‌عنوان مجری ابلاغ شد. این طرح با جدیت از جنوب شهر تهران آغاز شد و امروز ۴۸هزارو۶۲۰ هکتار از طرح ۵۰هزار هکتاری کمربند سبز شهر تهران اجرایی شده است و امیدواریم تا پایان اسفند سال آینده این طرح به‌طور کامل تکمیل شود. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌ترتیب ۱۲۵۰هکتار و ۱۵۰۰هکتار از طرح کمربند سبز انجام شده بود و امسال برای نخستین‌بار و در ۱۵ اسفند ۲هزارهکتار از طرح کمربند سبز تهران اجرایی شد که با حضور شهردار تهران و رئیس قوه قضاییه به بهره‌برداری رسید. امسال برای نخستین بار بیش از ۶۰درصد از ۲هزارهکتاری که به بهره‌برداری رسیده به درختان مثمری مانند سیب، آلو، گردو، آلوچه، گلابی، زردآلو و... اختصاص داده شده که براساس شرایط اقلیمی در ۱۲نقطه‌ای که این ۲هزارهکتار در آنها انجام شده است، کاشته شده‌اند. در برخی نقاط با توجه به شرایط اقلیمی دست به کاشت درختان مثمر زده‌ایم. به‌عنوان مثال جنوب غربی تهران درخت پسته کاشته شد. برای نخستین‌بار در شهر تهران به‌طور وسیع طرح آب‌های زیرسطحی پیگیری شد، این شیوه موجب می‌شود که ۵۰ تا ۷۵درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شود، به این ترتیب آب تبخیر نمی‌شود. از سوی دیگر ما برای صرفه‌جویی در مصرف آب، طرح پساب را جایگزین کرده‌ایم و باید بگویم که تا ۲‌ماه دیگر به ظرفیت استفاده از ۵۰میلیون مترمکعب پساب خواهیم رسید. قرار است که ۷۰میدان شهر گل‌آرایی شوند و در راستای طرح استقبال از بهار نیز ۳۰۰هزار لاله در باغ‌های لاله کاشته شده است. بوستان‌ها برای «سیزده به در» تعطیل نیست اما با توجه به همزمانی با شب ۲۱‌ ماه رمضان مردم باید شرایط فرهنگی را رعایت کنند.

مردم از روشن کردن بالن آرزوها خودداری کنند

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی:
برای نخستین بار بحث چهارشنبه‌سوری را در سطح کشور پیگیری کردیم، در همین راستا روابط‌عمومی‌های آتش‌نشانی ۳۱ استان به تهران آمدند تا برنامه‌های ویژه‌ای برای ایجاد ایمنی به شکل کلان پیگیری شود. ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی در روز چهارشنبه‌سوری فعال هستند و ۱۸۰۰ آتش‌نشان در هزارنقطه از شهر تهران به‌صورت آماده‌باش هستند. از رسانه‌ها می‌خواهیم که کلیپ‌هایی از حوادث و خطرات چهارشنبه سوری سال‌های گذشته را برای آگاهی بیشتر شهروندان منتشر کنند، همینطور از شهروندان می‌خواهیم که نکات ایمنی را رعایت کنند و دست به اعمال خطرناک نزنند. والدین حتما همراه فرزندانشان باشند و مراقبت کنند تا کار به اعمال خطرناک نرسد. هموطنان از روشن کردن بالن آرزوها خودداری کنند چرا که سال گذشته موجب آتش‌سوزی در منازل مسکونی و پارک‌های جنگلی شهر شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید