• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220171
+
-

نجات جان با روبات نیم‌میلی‌متری

نجات جان با روبات نیم‌میلی‌متری

چین روبات کرم‌ مانند کوچکی‌ ساخته است تا در مغز مردم بخزد و جان هزاران نفر را در سال نجات دهد. به گزارش روزنامه سان، دانشمندان چینی می‌گویند که روبات میکروفایبر می‌تواند خطر خونریزی ناشی از آنوریسم مغزی را کاهش دهد و با گرسنگی دادن به تومورهای مغزی، آنها را از بین ببرد. این روبات با طول کمتر از نیم میلی‌متر مارپیچی‌شکل است و می‌تواند در مغز انسان حرکت کند. پزشکان این روبات کوچک را با استفاده از آهن‌ربا کنترل می‌کنند و فرم انعطاف‌پذیر روبات به آن اجازه می‌دهد تا به نقاط مشکل‌دار مورد نظر برسد.
این تحقیق و طراحی روبات در مجله برجسته ساینس روباتیک نیز منتشر شده است. آنوریسم و تومورهای مغزی دو مورد از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان هستند و نیاز به روش‌های گسترده و پیچیده برای درمان دارند. بیش از ۷۵۰هزار نفر سالانه در اثر این دو بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
یکی از نخستین گام‌هایی که پزشکان برای درمان چنین بیماری‌هایی انجام می‌دهند، قطع جریان خون با قرار دادن یک لوله نازک در ناحیه مورد نظر و بستن رگ‌های خونی است. به‌گفته کارشناسان، با این حال، این روش به‌دلیل مشکل پایداری و هدایت ضعیف لوله وارد شده به مغز، با محدودیت‌هایی مواجه است. این روبات‌های میکروفایبر مغناطیسی احتمالا راه را برای آمبولیزاسیون روباتیک در آینده هموار کنند. این روبات‌ها روی پاهای عقب خرگوش‌ها آزمایش شده‌اند و توانستند جریان خون را مسدود کنند. آزمایش‌ها روی اندام‌های خرگوش «هیچ‌گونه التهاب یا ناهنجاری‌های پاتولوژیک» را نشان نداد. درحالی‌که محققان اعلام کرده‌اند که روبات هنوز مراحل اولیه توسعه خود را سپری می‌کند، شاید بتوان گفت که دارای پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ایجاد انقلاب در جراحی‌ مغز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید