• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 220006
+
-

هیچ‌جا مثل تهران خرما ندارد

گشتی در بورس فروش خرما در خیابان تختی تهران؛ جایی که هر خرمایی از هر نخلستانی در آن پیدا می‌شود

گزارش
هیچ‌جا مثل تهران خرما ندارد

مرضیه  ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

 خیابان تختی در نزدیکی میدان مولوی، راسته خرمافروشان پایتخت است؛ اینجا مغازه‌ها فقط خرما می‌فروشند و از جلوی هر مغازه‌ای که رد می‌شوید، کامیون‌هایی که از راه دور و اغلب از جنوب آمده‌اند در حال خالی‌کردن بار هستند و همزمان، جعبه‌های مختلف خرما را می‌بینید که روی هم چیده شده‌اند. اینجا تنوع بالاست، ارقام مختلف خرما با هر کیفیتی عرضه می‌شود؛ از ارقام درجه یک و دو تا درجه چند. نزدیک‌شدن به‌ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف خرما‌ در این‌ ماه ما را روانه این خیابان کرد تا وضعیت بازار خرما را از نزدیک رصد کنیم.

رطب مضافتی بم؛ پرطرفدار در بازار
در بازار خرمای تهران، بیشتر عمده‌فروشان حضور دارند و کامیون‌ها در گوشه و کنار خیابان مشغول تخلیه یا بارگیری خرما هستند. خرمای این بازار محصول نخلستان‌های جنوب کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان است. بیشتر مغازه‌ها، رطب مضافتی بم دارند چون مصرف عمده مردم رطب مضافتی بم و خرمای دشتستان یا همان کبکاب است. بعد از رطب مضافتی و خرمای کبکاب، رطب عسلی و خرمای زاهدی پرمصرف هستند و بعد از اینها هم خرمای خشک و پیارم عمده مصرف مردم به شمار می‌روند. از خرمافروشان بازار تختی در مورد قیمت خرما و وضعیت تقاضا برای خرید و مصرف خرما در آستانه ‌ماه مبارک رمضان سؤال می‌کنیم. حرف همه آنها یکی است: «تقاضا امسال نسبت به سال‌های گذشته افت کرده است.»

خرمای رمضان در انتظار مسافران
محمدی، از فروشندگان قدیمی این بازار می‌گوید: بازار ما نسبت به سال قبل ضعیف‌تر شده که چند علت دارد؛ نخست اینکه محصول امسال نسبت به پارسال افت کیفیت دارد، چون گرمای بیش از اندازه هوا در ماه‌های برداشت خرما باعث شد بارهای خرما خشک و کم‌گوشت‌تر شود. دلیل دیگر کاهش تقاضا هم به گرانی برمی‌گردد. امسال خرما بیش از 50درصد نسبت به قبل گران‌تر شده، برای نمونه، قیمت عمده‌فروشی هرکیلو رطب سال گذشته 50تا 60هزار تومان بود، اما امسال دوبرابر شده و به 100هزار تومان رسیده است. علاوه بر آن، چون‌ ماه رمضان با تعطیلات نوروز مقارن است بیشتر مردم تصمیم دارند خریدشان را به جای تهران در شهرستان مقصد سفر خود انجام دهند.

استقبال از‌ ماه رمضان
خرمافروشان راسته بازار تختی گران‌ترشدن خرما در ‌ماه رمضان را امری تقریبا طبیعی می‌‎دانند و می‌گویند این اتفاق هر سال رخ می‌دهد و همزمان با افزایش تقاضا، قیمت‌ها هم بیشتر می‌شود.  یکی از فروشندگان در این‌باره می‌گوید: خرما چند دست می‌چرخد تا به‌دست مصرف‌کننده برسد؛ از کشاورز و دلال به‌دست ما که توزیع‌کننده هستیم، می‌رسد.

10تا 15درصد قیمت انواع خرما برای ‌ماه مبارک رمضان گران می‌شود، اما برخی دلالان قیمت‌ها را تا 30درصد افزایش می‌دهند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید