• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219929
+
-

روبات معلمی به نام تابان

پژوهشگران دانشگاه شریف روباتی کاملا بومی ساخته‌اندکه به کودکان نارساخوان کمک می‌کند تامهارت خواندن خود را ارتقا دهند

گزارش
روبات معلمی به نام تابان

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

پژوهشگران و محققان آزمایشگاه روباتیک اجتماعی‌شناختی دانشگاه صنعتی‌شریف موفق به ساخت یک روبات اجتماعی رومیزی به نام «تابان» برای کمک به کودکان نارساخوان شدند. این روبات که نهمین روبات بومی‌ساخته شده در آزمایشگاه روباتیک اجتماعی‌شناختی دانشگاه شریف است، به کودکان نارساخوان کمک می‌کند تا مهارت خواندن خود را با انجام تمرین‌هایی تقویت کرده و آن را ارتقا دهند.

نارساخوانی چیست؟
نارساخوانی یک اختلال خوانش محسوب می‌شود که معمولا در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد. در این اختلال، فرد دشواری در خواندن، درک و تفسیر متون و کلمات دارد. افراد مبتلا به نارساخوانی ممکن است با مشکلاتی مانند اشتباهات در خواندن کلمات، انتخاب کلمات نادرست، مشکلات در فهم معانی کلمات و جملات مواجه شوند. علت دقیق نارساخوانی هنوز به‌طور کامل مشخص نیست، اما تأثیرات ژنتیک، محیط‌زیست و عوامل مرتبط با توسعه مغزی می‌تواند نقش داشته باشد. این اختلال به‌طور معمول تشخیص داده می‌شود و با روش‌های تشخیصی و درمانی مختلفی ازجمله آموزش خواندن، مشاوره تربیتی و تمرین‌های ویژه تحت‌نظر متخصصان بهبود پیدا می‌کند.

ویژگی‌های تابان
برای یک روبات داشتن آزادی یک قابلیت بسیار مهم است. روبات رومیزی تابان دارای 6درجه آزادی است. این روبات در سر خود، دارای ماسک نیمه‌شفاف و همچنین یک پروژکتور است؛ به همین دلیل، سازندگان نامش را «تابان» گذاشته‌اند.
همچنین سر پروژکتوری به‌همراه ماسک قابل‌تعویض، به تابان این قابلیت را می‌دهد تا از طریق جای‌گذاری ماسک‌های مختلف، نقش‌های متفاوتی اعم از دستیار معلم، همکلاسی و نوآموز را در تعامل با کودکان در مداخلات بالینی برعهده بگیرد. تابان علاوه بر این، یک نمایشگر لمسی در قسمت جلوی بدنه خود دارد که از آن به‌عنوان یک تخته‌سیاه استفاده می‌شود.
این روبات تمرین‌های آموزشی خود را به کمک این تخته‌سیاه به مخاطب نشان می‌دهد و زمانی که کودک پاسخ پرسشی را می‌دهد، بازخوردی مناسب روی نمایشگر به او ارائه می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید