• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 اسفند 1402
کد مطلب : 219805
+
-

‌صیادی که ناجی سیل زدگان شد

روایت
‌صیادی که ناجی سیل زدگان شد

درست است که در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله همیشه نیروهای مردمی پای کارند و هر کسی هر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد، اما در سیل جنوب سیستان و بلوچستان  موضوع کمی منحصر به فردتر است. اینجا وقتی سیل می‌آید و راه‌های دسترسی به روستاها بسته می‌شوند، صیادان محلی به یک نیروی اصلی امدادرسانی تبدیل می‌شوند.
هفته پیش هم که بارش بی‌امان باران شروع شد، سلمان باهک، یکی از صیادان محلی فهمید که این باران هم از همان باران‌هایی است که مثل سال 1398و 1400 به سیل منجر می‌شود. آنطور که اهالی می‌گویند: در این شرایط، امدادرسانی به روستاییان در محاصره سیل فقط با بالگرد یا قایق میسر است، اما در چند روز گذشته خبری از بالگرد امداد نبود‌ و تنها امید روستاییان به قایق‌هاست؛ قایق‌های صیادی که با وقوع سیل، ناجی روستاییان شده‌اند. سلمان باهک، اهل روستای نوبندیان در شهرستان مرزی دشتیاری است. او به همشهری می‌گوید که تجربه امدادرسانی در سیل را در سال 1398 و 1400 نیز داشته است: «روز جمعه (11اسفند) سطح آب کمی پایین آمد و آب فروکش کرد، اما در ساعات اولیه که سیل آمد فقط و فقط با قایق توانستیم به اهالی روستا کمک‌رسانی کنیم. اهالی روستا نمی‌توانند به شهر بیایند و چیزی بخرند یا اگر مریض هستند خودشان را به دکتر برسانند.
قایق‌های صیادی در این شرایط به کمک آنها می‌روند. من هم هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم.»
باهک همراه نیروهای هلال احمر شده و اقلام خوراکی، آب و دیگر موارد ضروری را به روستاییان می‌رساند. او ادامه می‌دهد: «فکر کنم حدود 170نفر را با همین قایق از روستا خارج کردم. پنجشنبه یک بیمار دیالیزی را هم از روستا خارج کردیم. دسترسی به تمام روستاهای چابهار و دشتیاری فقط اینگونه میسر است و‌ ای کاش بالگرد هم بود.»  باهک صیاد است و رزق و روزی‌اش را با همین قایق موتوری از دریا می‌گیرد. این روزها تمام قد در کنار همشهریانش است و در این چند روز فقط چند ساعت خوابیده و استراحت کرده است.
او ادامه می‌دهد: «فقط من نیستم که به مردم کمک می‌کنم. صیادان دیگر هم هستند. وقتی‌می‌بینیم مسیر دسترسی به روستا بسته است و همه جا را آب گرفته، تنها همین کار از دست ما برمی‌آید که با قایق به روستا برویم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید