• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
جمعه 11 اسفند 1402
کد مطلب : 219730
+
-

ترفندهایی برای افزایش تأثیر بازی‌های آموزشی!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی


با انتشار نتایج تحقیقات پژوهشگران و نظرات اندیشمندان، حالا دیگر بسیاری از والدین و مربیان از فواید استفاده از بازی‌های آموزشی آگاهند. منابع کم نیست و نتایج هم واضح و ملموس است. اما با این وجود، کمتر پیش می‌آید که مربیان یا والدین به «ترفندهای افزایش تأثیر» بازی‌های آموزشی هم مسلط باشند. برای رسیدن به این هدف، به نکات زیر توجه کنید:
 برای افزایش تاثیر بازی‌های آموزشی، دانش‌آموزان را در برنامه‌ریزی‌های اولیه و تدارکات قبل از آغاز بازی‌های آموزشی هم شرکت دهید و اجازه بدهید آنها هم در تهیه مواد اصلی مورد نیاز برای این مراسم شراکت داشته باشند.
 حتی خیلی بهتر است که دانش‌آموزان خودشان نقش‌شان را در بازی آموزشی انتخاب کنند و در این باره با مربی یا بقیه دانش‌آموزان تبادل نظر کنند.
 بازی آموزشی هول‌هولکی جواب نمی‌دهد! باید به اندازه کافی وقت داشته باشید. فراموش نکنید که برای اجرای بسیاری از بازی‌های آموزشی، به زمانی چند برابر ساعت کلاسی همان آموزش لازم دارید.
 اگر بازی آموزشی مد نظر شما در یک جلسه تمام نشد، محلی را برای نگهداری وسایل بازی تا جلسه بعدی در نظر بگیرید.
 اهمیت وقت به حدی است که حتی پس از اتمام بازی هم باید بتوانید وقت کافی در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید تا واکنش‌های خود را نسبت به بازی ابراز کنند و بین تصمیمات فردی و نتایج بازی و آنچه در دنیای واقعی وجود دارد، مقایسه‌ای صورت دهند.
 از تکراری شدن بازی جلوگیری کنید. اگر بازی خاصی را یک‌بار برای دانش‌آموزان مطرح کرده‌اید، بهتر است بار دیگر همان بازی را ارائه نکنید.
 اهمیت پیچیدگی بازی را در نظر بگیرید. بازی باید چنان مهیج و جالب باشد که به تفکر و جست و جو هم نیاز داشته باشد و نتوان به راحتی به پاسخ آن دست یافت. پیچیدگی و جذابیت بازی باید در حدی باشد که توجه همه دانش‌آموزان را به خودش جلب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید