• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
جمعه 11 اسفند 1402
کد مطلب : 219716
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/BgGyY
+
-

تهران سبز

واکنش اعضای شورای شهر تهران نسبت به توسعه فضای سبز در دوره ششم مدیریت شهری

تهران سبز

در بهمن‌ماه سال گذشته شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ۱۵۰۰هکتار از جنگل‌کاری کمربند سبز تهران وعده تکمیل ۲هزارهکتار از کمربند فضای سبز پایتخت در سال ۱۴۰۲ را داد؛ وعده‌ای که حالا محقق شده و بهره‌برداری از آن تا پایان امسال درمجموع ۵۰هزار هکتار فضای سبز برای شهر تهران‌میسر می‌شود.


سرعت در توسعه کمربند سبز طی 2 سال اخیر

مهدی چمران-رئیس شورای اسلامی شهر تهران
پایتخت با توجه به آلودگی‌هایی که دارد نیازمند آن است که فضای سبز چه درون شهر و چه در پیرامون شهر تقویت شود. لذا از سال‌ها پیش تلاش شده کمربند سبزی اطراف شهر تهران ایجاد شود که این تلاش‌ها در 2سال گذشته به نتایج خوبی رسیده است. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود امسال حدود 2هزار هکتار به فضای سبز پیرامونی تهران اضافه شود که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

تلاش برای رسیدن به عدالت منطقه‌ای در توسعه فضای سبز

مهدی بابایی-عضو شورای شهر تهران
سرانه فضای سبز درون‌شهری تهران 5‌.‌16مترمربع است که این سرانه با احتساب پارک‌های جنگلی و کمربند سبز تهران برای هر نفربه 25مترمربع هم می‌‌رسد. این رقم بسیار بیشتر از استاندارد 15مترمربعی است اما پراکندگی فضای سبز در سطح مناطق تهران عادلانه نیست، به این ترتیب که بعضی از مناطق تهران نزدیک به 25متر فضای سبز دارند و در مقابل بعضی مناطق و محله‌ها با کمتر از سرانه استاندارد دست و پنجه نرم می‌‌کنند. هم‌اکنون در داخل شهر تهران به‌دنبال توزیع عادلانه هستیم و مهم‌ترین اقدام ما تغییر رویکرد از سطح مناطق به محله‌ها است. ما رویکرد محله محور را در دستور کار داریم، البته حدود نیمی از محله‌ها ما از نظر سرانه فضای سبز وضعیت متوسط رو به خوب دارند، اما در مقابل مثلاً در منطقه 11منطقه‌ای وجود دارد که سرانه فضای سبز آن از 50سانتی‌متر هم کمتر است. براین اساس تلاش کردیم تا سرانه محله‌ها را احصا کنیم و به عدالت در این زمینه نزدیک شویم.

اجرای طرح‌های تحولی در توسعه و آبیاری فضای سبز

مهدی پیرهادی-رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران
در حوزه محیط‌زیست ظرف حدود 2 سال گذشته تلاش جدی صورت گرفت تا درآمدهای حاصل از قطع درختان صرفاً در حوزه تملک باغات و توسعه فضای سبز شهر تهران هزینه شود و خوشبختانه ریالی از این درآمدها تا به امروز در جای دیگری هزینه نشده است. خوشبختانه تا به امروز حداقل 4باغ در مناطق مختلف تهران به‌ویژه مناطقی که در حوزه سرانه فضای سبز با کمبود مواجه بودند تملک شده است و از سوی دیگر هزار و ۵۰۰هکتار جنگل‌کاری در کمربند سبز شهر تهران در سال ۱۴۰۱ انجام شد و برای سال‌جاری نیز حدود ۲هزار هکتار جنگل‌کاری در کمربند سبز شهر تهران پیش‌بینی شده است. در زمینه توسعه فضای سبز باید نسبت به ایجاد برخی شبکه‌های آبیاری، ایجاد مخازن آبیاری فضای سبز و همچنین اجرای طرح‌های تحولی ازجمله طرح جامع فضای سبز شهر تهران و طرح جامع آب خام توجه جدی صورت بگیرد. بنده جلسات متعددی را با مشاور مادر فضای سبز و دیگر مشاورین داشتم تا طرح جامعی که در حال تنظیم است، کامل باشد؛ به اعتقاد بنده این طرح یک اقدام ماندگار برای نسل‌های آینده تهران خواهد بود.

افزایش 2هزار هکتاری کمربند سبز در 1402

پرویز سروری-نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران
در موضوع سرانه فضای سبز در شهرتهران، سال‌ها کمبود داشتیم و متأسفانه در ادوار گذشته به این موضوع اهمیتی داده نشد. ما در زمینه توسعه فضای سبز، پارسال هزار و ۲۵۰هکتار ایجاد کردیم و امسال 2هزار هکتار به فضای سبز پیرامونی شهر اضافه می‌کنیم.


تکلیف وزارت کشور برای اختصاص 20درصد از منابع در اختیار

سوده نجفی-رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران
در ماده ۲۷ قانون هوای پاک که به توسعه کمربند سبز اشاره دارد آمده است؛ وزارت کشور مکلف است حداقل ۲۰درصد از منابع در اختیار خود را به توسعه کمربند سبز اختصاص دهد و به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پرداخت کند. از سوی دیگر با توزیع ناعادلانه سرانه فضای سبز در جغرافیای شهر تهران مواجهیم. با توجه به بررسی‌ها و بازدیدهای صورت گرفته، برخی محله‌ها فاقد بوستان و فضای سبز هستند که باید برای توسعه فضای سبز در آن محله‌ها اقدامات لازم انجام شود تا توزیع سرانه فضای سبز برای شهروندان مناطق مختلف عادلانه باشد و همه بتوانند از امکانات فضای سبز بهره‌مند شوند. ایجاد فضای سبز و بوستان‌های محلی و همچنین توجه ویژه به حوزه نگه‌داشت فضای سبز شهری و‌کنترل و نظارت بر عملکرد مناطق و نواحی از اقداماتی است که باید همواره مورد رصد و پایش قرار گیرد.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید