• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 10 اسفند 1402
کد مطلب : 219706
+
-

عروسک‌های سرزمین اوز

بانی موزه عروسک‌های ملل در شهرستان اوز می‌گوید که عروسک‌های اقوام ایرانی نماد صلح هستند

عروسک‌های سرزمین اوز

راحله عبدالحسینی-روزنامه‌نگار

مثل سفر به دنیای رویاها و آرزوها می‌ماند. همسفرهایت به شهر جادویی قصه‌ها هم عروسک‌ها هستند؛ سفری که با پا گذاشتن به موزه عروسک‌های بین‌المللی شهرستان اوز شروع می‌شود. شهرستانی در جنوب استان فارس که میزبان دومین موزه بین‌المللی عروسک‌ها در کشور است. مخاطبان که هم بچه‌ها هستند و هم بزرگسالان، می‌گویند اسمش را موزه نگذاریم.
اینجا جایی برای همنشینی با قصه‌ها و افسانه‌هاست. محلی که به همت «فوزیه خضری» راه‌اندازی شده است تا به کمک هزار و 500 عروسک از قومیت‌های ایرانی و کشورهای دیگر بتواند آداب، پوشاک و سبک زندگی مردمان را برای ذهن خیال‌انگیز بچه‌ها روایت کند و آنان را پای پرده‌های قصه‌گویی بنشاند.

قصه عروسک‌های اقوام ایرانی
شور و حال موزه عروسک‌های اوز حتی در روزهای پایانی سال هم دیدنی است. گروه‌های سنی مختلف که برای بازدید آمده‌اند، قصه شیرینی عید و سبزه سفره هفت‌سین یک شهر یا روستا را از زبان عروسک محلی آنجا می‌شنوند. داستان‌ها از زبان عروسک گلی و گوهر سیرجان، سهیره هرمزگان، دورنا با پوشش محلی روستای قرقوزلو، بهمن بچه شهرستان پارسیان، بوک خراسان شمالی، بیگک بندر هندیجان، بوئی پلدختر لرستان، دتوک خراسان جنوبی و باران‌خواهی خراسان رضوی شنیدنی‌تر است. در سویی دیگر مراسم کوسه‌برنشین یا بهار جشن برپاست. بچه‌ها محو تماشا شده‌اند و ذوق می‌کنند. بانی موزه هم یکی از اهالی شهرستان اوز است که او را به‌عنوان یک فعال فرهنگی می‌شناسند. او سال 4831 برای کودکان و نوجوانان یک کتابخانه راه‌اندازی و از سال گذشته هم موزه عروسک‌ها را با هزینه شخصی خود دایر کرده ‌است. «فوزیه خضری» که سال‌ها در بخش اداری بیمارستان شهرستان اوز کار کرده و چند سالی است بازنشسته شده به همشهری می‌گوید: «سال3931افتتاح موزه عروسک‌های ملل در تهران، مرا به این فکر انداخت که چرا چنین فضایی را در شهرستان اوز نداشته باشیم. جمع‌آوری و مستندنگاری عروسک‌های اقوام ایرانی و سفر به کشورهای مختلف و مستندنگاری عروسک‌های محلی کشورهایی مثل هند، روسیه، ارمنستان، ترکیه، چین، ژاپن، سریلانکا و... زمینه‌‌ساز راه‌اندازی‌این موزه با هزار و 005 عروسک شد.» خضری می‌گوید که با مطالعه درباره عروسک‌های ایران و ملل مختلف به این نتیجه رسیده که هر عروسک به‌قدری ویژگی منحصربه‌فرد دارد که خودش یک تنه نماد فرهنگ و پیام‌آور صلح باشد.

    از قصه‌گویی تا عروسک‌سازی
«میزبان صفر تا 100‌سال هستیم.» این را الهه مرادی، مدیر موزه می‌گوید. «اسم اینجا موزه عروسک‌هاست که البته بزرگ‌ترها بیشتر به آن علاقه دارند. در این موزه آداب و رسوم، نوع پوشاک، خوراک و خرده‌فرهنگ‌های اقوام ایرانی با یک عروسک منحصربه‌فرد روایت می‌شود. یکی از برنامه‌های موزه این است که هر‌ماه میانسالان دور هم جمع می‌شوند و یک قصه یا افسانه محلی را برای هم تعریف می‌کنند.» کتابخوانی، بازی‌های محلی، پرده‌خوانی، مشاعره، عروسک‌گردانی، خیمه‌شب بازی، نمایش و گوش دادن به پادکست از دیگر برنامه‌های موزه برای مخاطبان است. مرادی می‌گوید: «بچه‌ها گاهی سراغ عروسک‌هایی را هم که در کارتون‌های خارجی دیده‌اند، می‌گیرند.» یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه برای بچه‌ها کارگاه ساخت عروسک و دوخت لباس آن است. اتاق مفاخر و مشاهیر، بخش دیگری از موزه با 45تندیس از مفاخر معاصر ایرانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید