• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219464
+
-

درام بزرگ انتخاب

تلویزیون با سریال«قصه های صندوق‌» و مجموعه «یک و دو» به موضوع انتخابات پرداخته است

گزارش
درام بزرگ انتخاب

شهاب مهدوی-روزنامه‌نگار

تلویزیون در انتخابات مختلف نقش مهمی در ایجاد شور و نشاط و ترغیب آحاد مردم به مشارکت در تعیین سرنوشت‌شان دارد. گزارش، تحلیل، گفت‌وگو، میزگرد، مناظره و فیلم تبلیغاتی آشناترین انواع برنامه‌هایی هستند که در ایام انتخابات از تلویزیون پخش می‌شود و هر کدام به‌نحوی گوشه‌ای از اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات را بازتاب می‌دهند و در عین حال مطالبات مردم از نامزدها را نیز منعکس می‌کنند. اما معمولا از قابلیت‌های برنامه‌های نمایشی در ایام انتخابات بهره زیادی برده نمی‌شود و کمتر برنامه‌ای هست که در قالب درام به موضوع انتخابات بپردازد. امسال تلویزیون کوشیده این نقص را با تولید مینی‌سریال «قصه‌های صندوق» و مجموعه نمایشی طنز «یک و دو» برطرف کند. در گزارش امروز به این 2برنامه پرداختیم و با فرهاد بشارتی که با نقش عمو اسد در سریال «دنیای شیرین دریا» به شهرت رسید و در مجموعه نمایشی طنز «یک و دو» حضور دارد درباره حضور بازیگران در یک برنامه مناسبتی انتخاباتی گفت‌وگو کردیم.

مجموعه نمایشی طنز «یک و دو» به کارگردانی آرمین قاسم‌زاده و نویسندگی امیر عضد‌که پخش آن به تازگی از شبکه نسیم آغاز شده، دارای آیتم‌های نمایشی است که مسائل سیاسی را به چالش می‌کشد و عملکرد مسئولان را از زاویه‌ای متفاوت زیر ذره‌بین می‌برد. استفاده از آیتم‌های طنز برای پرداختن به مسائل سیاسی و عملکرد مسئولان در تلویزیون مسبوق به سابقه است. مشهورترین این نوع برنامه‌ها در سال‌های اخیر «دست به نقد» بود که آن هم از شبکه نسیم پخش شد و بعضی آیتم‌های آن در فضای مجازی هم مورد توجه قرار گرفت. این نوع برنامه‌سازی‌ در عین حال که می‌تواند جذاب باشد،‌ اگر در طراحی شوخی‌ها و موقعیت‌های طنز دقت کافی به‌کار برده نشود، شکلی شعاری و دم دستی پیدا می‌کند. اما حالا ماجرای «یک و دو» چیست؟
فرهاد بشارتی، بازیگر سینما و تلویزیون، درباره این برنامه به همشهری می‌گوید: «مردم از طریق داستان طنزی که بیان می‌شود، باید ببینند انتخاب اصلح کیست و چه‌کسی باید وارد مجلس شود. من در این کار نقش یک بارفروش میدان را دارم که همسرش 4سال نماینده مجلس بوده و تقاضایی را که از او داشته ، انجام نداده و حالا خودش تصمیم می‌گیرد نامزد شود و به مجلس برود تا خواسته هایش را برآورده کند. بعدا در طول قصه، خود شخصیت متوجه می‌شود که واقعا جایش در مجلس نیست بلکه همسرش که حقوقدان است و 4سال هم تجربه دارد، باید وارد مجلس شود.»
 او درباره حضور در مجموعه‌ای با موضوع انتخابات می‌افزاید: «نقش برايم مهم بود. در کنار این، پیام کار هم آموزنده بود و غیرمستقیم. به هر حال وجه مالی هم مهم بود.»

مکث
قصه‌های صندوق
مینی‌سریال 5 قسمتی «قصه‌های صندوق» به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر کریمی و کارگردانی حسین امانی از شنبه‌ هر شب ساعت٢٣:١۵ روی آنتن شبکه 2 سیما می‌رود. «قصه‌های صندوق» دارای ساختاری اپیزودیک است و هر قسمت آن داستان جداگانه‌ای دارد، اما محور اصلی آن انتخابات است. این سریال محصول سیمافیلم است که با حضور جمعی از بازیگران شناخته‌شده تولید شده است. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: «بزرگ و کوچیک، پیر و جوون، روستایی و شهری، در روز انتخابات درگیر ماجراهایی شده‌اند که برای حل آنها باید تصمیماتی اساسی بگیرند، تصمیماتی که گاهی برای آنها مشکلاتی را در پی خواهد داشت.» در این مینی‎سریال بازیگرانی چون سیروس همتی، نیلوفر شهیدی، سیروس میمنت، شهرام شکیبا، آرش نوذری، علی استادی، بهزاد رحیم‌خانی و ساقی زینتی به ایفای نقش می‌پردازند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید