• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 7 اسفند 1402
کد مطلب : 219326
+
-

چگونه در مزایده املاک تملیکی شرکت کنیم؟

متقاضیان شرکت در مزایده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان و یا به سایت ستاد ایران به نشانی www.setadiran.ir نسبت به ثبت‌نام و شرکت در مزایده اقدام کنند. آنها ابتدا باید از شرایط شرکت و ضمانت‌نامه‌های آن آگاهی پیدا کنند و در ادامه با ورود به سامانه ستاد، با اطلاعات هویتی ثبت‌نام کنند. دریافت گواهی امضای الکترونیکی نیز برای شرکت در مزایده اموال تملیکی ضروری است که هم در سایت ستاد امکان آن فراهم شده و هم می‌توان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر اسناد رسمی نسبت به دریافت آن اقدام کرد. پرداخت ۷ درصد از مبلغ مزایده با ورود به درگاه مربوطه و دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی و بارگذاری تصویر و تحویل اصل ضمانت‌نامه‌ها به مسئول سازمان اموال تملیکی در استان‌ها نیز از دیگر مراحل شرکت در مزایده‌هاست که باید انجام شود.

پاشنه آشیل مزایده املاک چیست؟
یکی از مخاطرات خرید املاک از طریق مزایده این است که مالک اولیه ملک پس از انتقال سند به خریدار جدید بخواهد با حکم دادگاه، ملک خود را زنده کند. در این شرایط، سازمان اموال تملیکی فقط می‌تواند اصل مبلغ پرداختی در زمان مزایده را به خریدار برگرداند که به‌واسطه ذات متورم اقتصاد ایران، به زیان خریدار است. به‌گفته فرخی، در قرارداد مزایده املاک ذکر می‌شود که اگر رأی دادگاه برگردد، سازمان فقط پول را برمی‌گرداند و مسئولیت دیگری متوجه آن نیست.

متصرفان املاک تملیکی را بررسی کنید
وقتی ملکی به وثیقه گذاشته می‌شود یا از طریق مصادره به دولت می‌رسد، این ملک می‌تواند متصرفانی داشته باشد که در بسیاری موارد خلع‌ید و رفع تصرف آنها بر عهده خریدار خواهد بود. البته طبق اظهارات مدیرکل بازیابی و فروش اموال غیرمنقول سازمان اموال تملیکی، در املاکی که سند 6دانگ آن به نام سازمان منتقل شده، در جزئیات مزایده ذکر می‌شود که رفع تصرف بر عهده سازمان است اما در مواردی که بخشی از ملک به نام سازمان باشد، ماجرا متفاوت است و خلع‌ید و حتی هزینه انتقال سند بر عهده خریدار نهایی خواهد بود؛ بر همین اساس، متقاضی خرید املاک تملیکی باید به‌دقت جزئیات مزایده را مطالعه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید