• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 7 اسفند 1402
کد مطلب : 219294
+
-

جنگ در خانه تیمورتاش

موزه دانشگاه جنگ از مجموعه کاخ‌های باغشاه در قلب تهران است

جنگ در خانه تیمورتاش

در قلب تهران، خانه‌ای وجود دارد که زمانی دانشگاه جنگ بوده و اکنون به‌عنوان یکی از جواهرات فرهنگی این شهر شناخته می‌شود؛ خانه تیمور تاش. این ساختمان با زیبایی معماری خود، یک پنجره به گذشته باز می‌کند و شما را به دنیای جنگ و جنگاوری می‌برد.
خانه تیمورتاش، یکی از خانه‌های تاریخی شهر تهران است که از دوران قاجار باقی‌مانده و به‌عنوان یک جاذبه تاریخی مورد توجه علاقه‌مندان به آثار قدیمی است. این خانه که حدود ۱۶7سال پیش بنا شده، در گذشته به‌عنوان دانشکده جنگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. وجود تجهیزات و اسلحه‌های نظامی در این خانه، آن را به یک جاذبه خاص تبدیل کرده و به‌عنوان موزه دانشگاه جنگ شناخته می‌شود.
این خانه را استاد علی محمدخان معمارباشی، از معماران معروف و برجسته دوره‌های قاجار و پهلوی اول ساخته است؛ خانه‌ای با معماری‌ای چشم‌نواز، آینه‌کاری‌های نفیس که در سقف تالار اصلی می‌بینید، گچبری‌های ظریف و استادانه در سرستون‌ها و درها و پنجره‌های چوبی با فرم‌ها و اشکال زیبا.
در معماری این عمارت، ترکیبی از 3نوع معماری ایرانی، روسی و هندی قابل مشاهده است.
بنای اصلی این عمارت به دوران ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد و در طول زمان تغییراتی روی آن صورت گرفته است.
بعد از انقراض سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاشاه پهلوی، عبدالحسن تیمورتاش که به‌عنوان وزیر دربار تعیین شده بود این عمارت  با معماری منحصربه فردش را از سردار محتشم بختیاری، وزیر جنگ احمد شاه قاجار خرید که محل زندگی یکی از با نفوذترین افراد دوره پهلوی شد.
تیمورتاش فردی خوش‌مشرب و بسیار باهوش بود و به 3زبان انگلیسی، فرانسه و روسی مسلط بود و با اینکه وزارت دربار یک سمت تشریفاتی بود ولی او آنقدر نفوذ داشت که اگر کسی می‌خواست رضا‌شاه را ببیند باید ابتدا او را می‌دید. بعدها انگلیسی‌ها برایش دسیسه چیدند و کم‌کم او را به‌عنوان چهره‌ای خائن معرفی کردند. در روز نهم مهرماه 1312تیمورتاش تحت پیگرد قرار گرفت و در زندان به‌دست پزشک احمدی با آمپول هوا به قتل رسید.
بعد مورد غضب  قرار گرفتن تیمورتاش از سوی رضا شاه، اموال، املاک و خانه‌اش که یکی از معروف‌ترین و زیباترین خانه‌های دوران قاجاریه بود، مصادره شد. این عمارت که مورد توجه خاص رضاشاه بود برای تاسیس دانشگاه جنگ به ارتش واگذار شد.
بعدها با مدیریت کریم طاهرزاده بهزاد، یکی از معماران برجسته دوره پهلوی، ساختمان دانشگاه جنگ در جوار خانه تیمورتاش بنا شد که  امروز به نام «ساختمان فتح المبین» شناخته می‌شود.
 بعد از اتمام ساخت، خانه تیمورتاش برای دفتر فرماندهی دانشگاه جنگ به‌کار گرفته شد. در سال 1383، این خانه توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :