• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219172
+
-

تشدید خشکسالی ایران از ۳۰سال قبل آغاز شده است

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور گفت: خشکسالی‌های ایران نسبت به گذشته طولانی‌تر و شدیدتر شده و بررسی ما نشان می‌دهد که روند خشکسالی‌ها در کشور از 3دهه پیش شدت یافته است.
به گزارش همشهری، احد وظیفه گفت: با گرمایش جهانی و افزایش دما انتظار می‌رود رویدادهای مخرب مانند خشکسالی‌ها سریع‌تر آغاز شود و شدت، گستره و فرکانس رخداد بالاتری نسبت به گذشته داشته باشد. وی تصریح کرد: اینکه در دنیا گفته می‌شود تغییر اقلیم مناطق خشک را خشک‌تر و مناطق مرطوب را مرطوب‌تر می‌کند، حرف دقیقی نیست و نمی‌تواند برای همه جا مصداق داشته باشد اما متأسفانه تاکنون در کشور ما درست از آب درآمده است. خشکسالی‌های ایران نسبت به گذشته طولانی‌تر و شدیدتر شده و تقریبا با یک شاخصی که ترکیب دما و بارش است به‌نام SPEI روند خشکسالی‌ها از 3دهه پیش تشدید شده است. رئیس انجمن هواشناسی ایران ادامه داد: معنای افزایش شدت این رویدادها به‌دلیل تأثیر متفاوت اثرات ترکیبی مانند گرمایش و خشکسالی برای رطوبت خاک و در مناطقی که با محدودیت رطوبت و انرژی مواجه هستند، بسیار نامعلوم است اما درک این تفاوت‌ها می‌تواند به تفسیر تغییرات آینده و پیامدهای نهفته آنها در سطح منطقه‌ای و ملی کمک کند.
وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متأسفانه برخی به سبب منافع اقتصادی گروه یا صنعت خاص و به نوعی با فرصت‌طلبی از فضای عدم‌قطعیت علمی، در صف مخالفان تأثیرات نامطلوب افزایش کربن و تغییر اقلیم ایستاده‌اند. تفاوت‌های فکری و دیدگاهی درباره تغییر اقلیم، دلایل آن و حتی اثرات تغییر اقلیم در جامعه وجود دارد. او ادامه داد: برخی مخالفان این حوزه غالبا دانشمندان اقلیم یا هواشناسی هم نیستند اما با وجود اینکه ممکن است مخالفان کاهش کربن افراد متخصص نباشند، این به‌معنای نادیده گرفتن نظرات آنان یا انکار شواهدی نیست که ارائه می‌کنند و نباید اینگونه تلقی شود. برخی مخالفان ممکن است تجارب و دیدگاه‌های ارزشمندی درباره تأثیر کربن یا تغییرات عامدانه اقلیم و مثلا بارورسازی یا یونیزاسیون داشته باشند که باید بررسی شود. رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور گفت: یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های پیچیده‌ای مانند تغییرات اقلیم به همکاری و گفت‌وگوی بین افراد با تخصص‌ها و دیدگاه‌های مختلف نیاز دارد تا با بررسی دقیق اطلاعات و درنظر گرفتن همه جوانب، بتوان به سمت آینده‌ای پایدارتر برای همه حرکت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید