• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219103
+
-

تهران یک میلیون قهرمان دارد

«قهرمان شهر» مهم‌ترین رویداد ورزشی تهرانی‌ها به خط پایان رسید

گزارش
تهران یک میلیون قهرمان دارد

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

زندگی جدید شهرنشینی موجب شده است که کرختی در میان شهروندان نفوذ کند و به ‌دنبال آن هر روز آمار مشکلات جسمی که مردم به دوش می‌کشند، بالا برود. شهرداری تهران در راستای سلامت شهروندان، اقدام به توسعه ورزش‌های همگانی کرده است و برگزاری مسابقات «قهرمان شهر» سال گذشته نخستین گام بزرگ مدیریت شهری در حوزه ورزش بود که با تفاهم میان سازمان ورزش و فدراسیون‌های ورزشی رقم خورد. در این رویداد ورزشی علاوه بر استعدادیابی، بستری برای جای گرفتن ورزش در زندگی روزمره اهالی شهر مهیا شد. دومین المپیاد ورزش شهر تهران (قهرمان شهر) هم خرداد امسال آغاز و بیش از یک میلیون شهروند تهرانی و ورزشکار در آن شرکت و در 20رشته ورزشی با هم رقابت کردند. دیروز (2اسفند) مراسم اختتامیه «قهرمان شهر 2» با حضور شهردار تهران در مجموعه ورزشی 12هزار نفری آزادی برگزار و قهرمانان شهر معرفی و از آنها تقدیر شد.

حضور  ورزشکاران پیر و جوان
این رقابت ورزشی بدون هیچ محدودیتی به‌طور همزمان برای زنان و مردان پیگیری شد و نیم‌نگاهی به آمار و ارقام مربوط به «قهرمان شهر2» نشان می‌دهد که در کنار رشد کیفیت رقابت‌ها، بر تعداد علاقه‌مندان به این رقابت ورزشی نیز افزوده شده است. در این دور از مسابقات نزدیک به 10درصد جمعیت پایتخت (زن و مرد) از جنوبی‌ترین نقطه شهر تا شمالی‌ترین محله در رده‌های سنی مختلف 6 تا بالای 60سال در 20رشته ورزشی با هم رقابت کردند. مشارکت بیش از 60درصدی پایتخت‌نشین‌‌ها نسبت به دوره قبلی این رقابت‌ها نیز نشان از این واقعیت دارد که شهروندان تهرانی علاقه‌مند به حضور در این قبیل از جشنواره‌های ورزشی هستند.

زنان رکورد زدند
«قهرمان شهر2» فضایی را مهیا کرد تا زنان شهر در کنار مردان حضور پررنگی در رقابت‌های ورزشی داشته باشند تا جایی که زنان در آمار ثبت‌نام‌کنندگان رکورد زدند و گوی سبقت را از مردان ربودند. براساس آمار باید گفت که 51درصد شرکت‌کنندگان بانوان و 49درصد آقایان بودند. به‌عبارت دیگر حدود 498هزار نفر از شرکت‌کنندگان را آقایان و حدود 510نفر هم بانوان تشکیل دادند.

رقابت در 20رشته ورزشی
به‌طور کلی 20رشته ورزشی برای قهرمانان شهر درنظر گرفته شده بود و آقایان در 10رشته ورزشی والیبال، بسکتبال 3 به 3، فوتبال گل کوچک، شنا، کشتی، دارت، تنیس روی میز، بدمینتون، دو و میدانی و فوتبال دستی(فوتبال روی میز) به رقابت پرداختند و زنان نیز در رشته‌هایی همچون دارت، بازی‌های بومی محلی، بدمینتون، آمادگی جسمانی، تنیس روی میز، والیبال، بسکتبال، شنا، ژیمناستیک و داژبال (وسطی) رقابت سختی را پشت سر گذاشتند.

مناطق قهرمان
روز گذشته «قهرمان شهر2» با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و مدیران شهر به ایستگاه آخر رسید و از میان بیش از یک میلیون شرکت‌کننده در این دوره از رقابت‌ها، 362زن و مرد در مناطق 22گانه تهران به مرحله آخر رسیدند و مدال‌های طلا، نقره و برنز را به‌دست آوردند. براساس مرغوبیت مدال‌های کسب شده، منطقه یک در رتبه اول ایستاد و پس از آن ورزشکاران مناطق 20 و 18 رتبه‌های دوم و سوم را به‌خود اختصاص دادند.

استعدادیابی در رویداد «قهرمان شهر»

محمد امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران:
مسئولیت اصلی شهرداری تهران توسعه ورزش محلات است. در راستای ایجاد اشتیاق مردم برای شرکت در رویدادهای ورزشی، طرح قهرمان شهر رقم خورد و در گام نخست از شهرداری شروع شد و در گام بعد به سمت مردم و ورزش شهروندی حرکت کرد. در رخداد اول هدف‌گذاری 600هزار نفر بود که محقق شد و در مرحله دوم هم یک‌میلیون نفر هدف‌گذاری کردیم و مردم مشارکت کردند. در مجموعه دبیرخانه کلانشهرهای ایران مطرح شد که برخی از ایده‌ها و رخدادهای کلانشهرها تعریف می‌شود که قابل توسعه و الگوبرداری به سایر کلانشهرهاست. کلانشهرها از طرح قهرمان شهر استقبال کردند، اما سال اول آمادگی حضور نداشتند و در سال دوم این موضوع محقق و رویداد به‌صورت ملی برگزار شد. با فدراسیون رشته‌های مختلف تفاهم‌هایی صورت گرفت و در 20رشته ورزشی استعدادیابی انجام شد تا بتوانند از میان قهرمانان محلات نفراتی را انتخاب کنند تا در سطح ملی از آنها استفاده شود. در این رویداد پدیده‌هایی هم شناسایی شدند. به‌عنوان نمونه، در منطقه12 کودک کار اول شد و امسال مشعل افتتاحیه قهرمان شهر2 را روشن کرد. افزایش نشاط و شور در محلات هم هدف دیگر قهرمان شهر است که امروز شاهد تحقق آن هستیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید