• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 2 اسفند 1402
کد مطلب : 219033
+
-

شکار بزرگ یمنی‌ها

نیروهای یمنی یک فروند پهپاد پیشرفته آمریکا و یک کشتی انگلیسی را هدف قرار دادند

گزارش
شکار بزرگ یمنی‌ها

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

وقتی دو‌ماه پیش ژنرال «پت‌رایدر»، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که بیش از  ۲۰ کشور به ائتلاف بین‌المللی‌ای ‌می‌پیوندند که قرار است تحت رهبری آمریکا برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ حضور داشته باشند، بسیاری از کارشناسان غربی و آمریکایی حضور و فعالیت این ائتلاف را به‌معنای توقف تحرکات نظامی نیروهای یمنی در دریای سرخ توصیف کردند. اکنون دو‌ماه از تشکیل ائتلاف آمریکایی-انگلیسی در دریای سرخ می‌گذرد، اما در این دو‌ماه نه‌تنها نشانه‌ای از عقب نشینی نیروهای یمنی در برابر ائتلاف آمریکایی دیده نمی‌شود، بلکه در چند روز گذشته نیروهای یمنی با عملیات خود نیروهای آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ را شگفت زده کرده‌اند.

شکار پهپاد پیشرفته آمریکایی: نیروهای یمنی سحرگاه روز دوشنبه یک فروند پهپاد  MQ-9  ارتش آمریکا را در شمال استان الحدیده شناسایی کردند و با یک فروند موشک زمین به هوا آن را هدف قرار دادند. براساس گزارش المسیره و به نقل از ‌سرتیپ یحیی سریع‌، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، این پهپاد در حمایت از رژیم صهیونیستی مشغول به انجام عملیات در آسمان یمن بود که توسط نیروهای پدافندی ارتش یمن مورد حمله و اصابت دقیق قرار گرفت.

دومین MQ-9 شکار شده: شکار پهپاد MQ-9  دومین شکار نیروهای یمنی از این نوع پهپادها همزمان با جنگ غزه بود. پیش از این نیز در 17آبان‌ماه یعنی حدود 3‌ماه‌ونیم پیش، پدافند ارتش یمن موفق به انهدام یک فروند دیگر از پهپادهای MQ-9  ارتش آمریکا در دریای سرخ شده بود. همچنین عملیات اخیر نیروهای یمنی ششمین عملیات موفق علیه پهپادهای  MQ-9  در طول سال‌های اخیر محسوب می‌شود و پیش از جنگ غزه نیز، 5 فروند از پهپادهای  MQ-9  در آسمان استان‌های صنعا، الحدیده، ذمار، مارب و دریای سرخ منهدم شده‌ بودند. شبکه المیادین به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد که واشنگتن از ساقط کردن این پهپاد متعجب و غافلگیر شده‌ است.

غرق  شدن کشتی انگلیسی: کشتی پیشرفته روبیمار (Rubymar) که یک کشتی باربر با پرچم بلیز‌ و متعلق به انگلیس بود، شکار مهم دیگری است که نیروهای یمنی در چند روز گذشته در دریای سرخ انجام دادند. ارتش یمن در بیانیه خود، غرق شدن این کشتی انگلیسی را تأیید کرده، هرچند همزمان اطلاع داده است که همه خدمه آن با سلامت کامل تخلیه شده‌اند. شرکت امنیتی خصوصی آمبری نیز گزارش داد که این کشتی باری که در لندن ثبت شده، مملو از محموله بوده، اما هنوز مشخص نیست که بار آن‌چه بوده است. همچنین منابع انگلیسی تأیید کرده‌اند که این کشتی ردیاب سیستم شناسایی خودکار خود را خاموش کرده بود. با توجه به هشدارهای پیشین نیروهای یمن علیه کشتی‌هایی که به مقصد اسرائیل
می‌روند، به‌نظر می‌رسد که این کشتی انگلیسی با خاموشی ردیاب خود به این هشدارها توجه نکرده بود. یک کاپیتان کشتی در توضیح‌ درباره کشتی انگلیسی غرق شده نوشته است که کشتی مذکور در شناسه الکترونیکی خود در سایت‌های ناوبری اعلام کرده بود: «نگهبان مسلح در کشتی وجود دارد». این جمله اشاره‌ای به مسلح بودن کشتی انگلیسی دارد.‌‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید