• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2182
+
-

با مردم

معضل آلودگی هوای پایتخت

روز شنبه در همین ستون از شهروندان درخواست کرده بودیم تا نقطه نظرات خود را در زمینه راهکارهای حل مشکل آلودگی هوا با ما درمیان بگذارند. امروز بخشی از این تماس‌های تلفنی، پیام کوتاه و تلگرامی شهروندان را منتشر می‌کنیم.  @ برای حل آلودگی هوا نیاز به یک برنامه‌ریزی سه تا چهار ساله است که به‌نظرم در این‌باره کارهای ذیل باید صورت پذیرد: توسعه حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای دیزلی و جایگزینی آن با اتوبوس گاز سوز و برقی و توسعه تراموا و مترو و مونوریل، اصلاح در استاندارد آلایندگی خودروها و تولید خودروهای با کیفیت با آلایندگی کمتر.

خودروهای هیبریدی 

   با توجه به اینکه ایران دومین منابع گازی جهان را در اختیار دارد توسعه استفاده از خودرهای هیبریدی و گاز سوز را توصیه می‌کنم. همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اصلاح و کاهش آلایندگی بنزین و گازوئیلو اشاعه فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی.

توسعه حمل و نقل عمومی

   به‌نظرم واقعی کردن قیمت خودرو و بنزین، عدم‌انحصار در واردات و تولید خودرو، تخصیص اضافه درآمد از محل عوارض خودرو و بنزین به توسعه حمل‌نقل عمومی و اختصاص منابع مالی جدید به شهرداری تهران به‌جای تراکم فروشی جهت جلوگیری از رشد بی‌رویه شهر، ازجمله راهکارهایی است که می‌توان در پایتخت اجرا کرد.

تراکم جمعیت

   متأسفانه در کشور ما تراکم جمعیت بسیار نامناسب است و علت این پدیده هم نبود شغل برای جوانان در شهرهای مختلف است که باعث مهاجرت به تهران شده است. همان‌طور که کارشناسان می‌گویند تهران گنجایش این همه جمعیت را ندارد. به‌نظرم اگر تراکم جمعیت درست شود، مشکل آلودگی هوا نیز خودبه‌خود رفع خواهد شد.

تغییر عادت‌ها

   به‌نظرم مشکل اساسی این است که دست‌اندرکاران به هر موردی برای تغییر عادت‌های مرسوم ما دست می‌برند، عده‌ای نگران می‌شوند آن هم فقط برای منافع خودشان! مثلا خودرو که اصلا حرفش را هم نباید بزنی، یعنی بهترین خودروی دنیا را داریم! نوع بنزین هم همینطور، معلوم نیست چه چیزی هست. حمل‌ونقل عمومی هم که متولی ندارد و شهرداری هم که می‌گوید بودجه نداریم! واقعا با این وضعیت می‌توان مشکل آلودگی هوا را حل کرد؟ 

مباحث سیاسی و جناحی

   نکته اصلی در موضوع آلودگی هوا این است که مسئولان اصلا قائل به حفظ محیط‌زیست و اینها نیستند. متأسفانه بیشتر پیگیر مباحث سیاسی و جناحی و یا بحث منافع اقتصادی هستند. به همین‌خاطر اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد وگرنه به سادگی می‌توان آلودگی هوا را کنترل کرد.

گسترش مترو

  به‌نظرم مشکل آلودگی هوای تهران حل نخواهد شد، مگر با توسعه حمل‌ونقل عمومی، خصوصا گسترش مترو به اطراف تهران مانند سرآسیاب، ملارد، مارلیک و اندیشه. چون این مناطق چه بخواهیم یا نخواهیم به‌نوعی خوابگاه اطراف پایتخت هستند. خودم همه‌روزه شاهد ترافیک 2تا 3ساعته در صبح و عصرها هستم. واقعا این همه ماشین باعث آلودگی نمی‌شوند؟

برنامه بلندمدت

   کنترل آلودگی هوا باید با طرح‌ریزی و پیگیری یک برنامه مناسب و بلندمدت صورت پذیرد. ولی متأسفانه مسئولان هر سال با چه کنم چه کنم، با سلامتی مردم بازی می‌کنند و هیچ کار مدیریتی در این راستا و کاهش آلودگی هوا و راهکاری که مردم حداقل ببینند که کاری انجام می‌شود در بین مدیران دیده نمی‌شود. اگر بنا باشد مردم راهکار بدهند، پس مدیران چه‌کاره‌اند؟

بسیاری از شهروندان در تماس‌های خود به این موضوع هم اشاره کرده‌اند که چرا مردم از وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند؟ لطف کنید در همین زمینه نظرات خود را با ما در میان بگذارید. ما در این ستون مردمی همچنان منتظر نظرات، انتقادات و پیشنهادهای گرم و صمیمی شما خوانندگان محترم روزنامه هستیم.

 

پاسخ مسئولان

ضامن مورد تأیید شعبه الزامیست 

در ستون با مردم روزنامه همشهری مورخه 19/9/96گلایه پدر یک سپرده‌گذار خانه اولی را منتشر کرده بودیم که درخواست کرده بود، با توجه به اینکه خانه خریداری شده توسط سپرده‌گذاران در رهن بانک مسکن قرار می‌گیرد، آیا بهتر نیست مسئولان بانک مرکزی برای حل مشکل جوانان به همان رهن خانه اکتفا کرده و از سپرده‌گذاران ضامن درخواست نکنند؟  در پاسخ به این پیام ستون بامردم، اداره کل روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرده است: براساس قوانین بانکداری بدون ربا، یکی از ضوابط و معیارهای اساسی پرداخت تسهیلات، توانایی تسهیلات گیرنده در بازپرداخت اقساط است که به‌منظور احراز هویت تسهیلات گیرنده ارائه گواهی درآمد مورد تأیید شعبه جهت دریافت تسهیلات کافی به مقصود است. در غیراین‌صورت معرفی ضامن مورد تأیید شعبه الزامیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید