• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2162
+
-

طرح مجلس برای حمایت از قدس

نمایندگان تأکید کردند بیت‌المقدس پایتخت همیشگی فلسطین خواهد ماند

مجلس
طرح مجلس برای حمایت از قدس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز طرحی دو فوریتی در حمایت از مردم فلسطین به صحن آوردند. در این طرح، نمایندگان تبصره‌ای به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین اضافه و تأکید کردند: بیت‌المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد ماند.

قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در ادیبهشت‌ماه سال1369 تصویب شده است. این قانون تعهداتی را برای دولت و مجلس برای حمایت از مردم فلسطین اعمال می‌کند ازجمله اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند حمایت تبلیغاتی از انقلاب اسلامی فلسطین را در ‌اولویت فعالیت‌های برون‌مرزی خود قرار دهند و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف مدت یک سال در حد امکان لیست کامل شرکت‌ها، مؤسسات و‌ کمپانی‌های صهیونیست را در سطح جهان شناسایی و به مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت ارائه کند تا هرگونه ارتباط با این شرکت‌ها ممنوع شود. اقدام نمایندگان در افزودن یک تبصره به قانون حمایت از فلسطین بعد از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت آن کشور به بیت‌المقدس و اعلام به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صورت گرفته است؛تصمیمی که با مخالفت جهانی روبه‌رو شده است به‌ طوری‌که در جلسه پنجشنبه شب گذشته در سازمان ملل 128 کشور با تغییر وضعیت قدس اشغالی مخالفت کرده و حقوق فلسطینیان را درباره قدس به رسمیت شناختند. تنها 9کشور کوچک و گمنام با آمریکا در این‌باره همراهی کردند.

دیروز نمایندگان مجلس هم با تصویب دو فوریت طرحی اعلام کردند که بیت‌المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد بود.

دو فوریت این طرح در مجلس با 187رأی موافق، 15رأی مخالف و 9رأی ممتنع از مجموع 235نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

نمایندگان مجلس دیروز در حالی برای تصویب دوفوریت طرح افزایش یک تبصره به قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین بحث کردند که در ماده7 همان قانون، تبصره مورد نظر ذکرشده است. در ماده7 قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب سال1369 آمده است: با توجه به سوابق تاریخی، مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران بیت‌المقدس را به‌عنوان موطن و مرکز دولت اسلامی‌در تبعید فلسطین به رسمیت می‌شناسد و از تمام کشورهای اسلامی تقاضا دارد این شهر را به‌عنوان مرکز دولت اسلامی در تبعید فلسطین به‌رسمیت ‌بشناسند.

دیروز محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مخالفت با دو فوریت طرح مجلس گفت: اقدامات اسرائیل در مناطق اشغال شده محکوم است و سیاست ما اعمال رأی و اراده ساکنان منطقه اشغال شده بوده که از جانب مقام معظم رهبری بیان شده و در عرصه بین‌الملل نیز از این نظر استقبال شده است بنابراین دو فوریت این طرح ضرورت ندارد و اصل طرح از حیز انتفاع خارج است.

این خبر را به اشتراک بگذارید