• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 دی 1402
کد مطلب : 216135
+
-

زیاده‌روی در مصرف حبوبات ممنوع!

زیاده‌روی در مصرف حبوبات ممنوع!

حبوبات در کنار مزایایی که دارند، ممکن است عوارضی هم در برخی از افراد ایجاد کنند. اما اینکه این عوارض چه هستند و در افراد چگونه بروز می‌کنند، موضوعی است که سحر بابایی، کارشناس تغذیه به آن تأکید دارد.

تحریک میگرن
بعضی از حبوبات حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند که میگرن را تشدید می‌کنند. این غذاها معمولاً باعث ایجاد واکنش آلرژیک در بعضی از افراد نیز می‌شود.

 افزایش فشارخون
 افرادی که به افسردگی مبتلا هستند و دوره دارودرمانی را پشت سر می‌گذارند، باید در مورد مصرف حبوبات با پزشک خود مشورت کنند؛ زیرا استفاده همزمان از حبوبات با بعضی از دارو‌های افسردگی باعث افزایش فشارخون بیمار می‌شود.

 تداخل در جذب ویتامین
بعضی از حبوبات مثل سویا، حاوی ماده‌ای هستند که جذب بتاکاروتن و ویتامین ب 12و دی را مختل می‌کنند. البته اگر چنین غذاهایی حرارت دیده شوند و به‌اصطلاح پخته مصرف شوند، اثرشان در ایجاد اختلال در جذب ویتامین‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 نقرس
اگر از بیماری‌هایی مثل نقرس رنج می‌برید، برای مصرف حبوبات حتما با پزشک مشورت کنید. افراد مبتلا به نقرس نباید سرخود از حبوباتی مثل لوبیا یا نخود استفاده کنند؛ زیرا گاهی اوقات احتمال ابتلا به بیماری را فراهم می‌کند، اوریک اسید را بالا می‌برد که عاملی برای حمله نقرس است.

 ایجاد نفخ
همانطور که می‌دانید حبوبات عامل اصلی مشکلات گوارشی و ایجاد نفخ در فرد هستند. زمانی که بدن شما قند موجود در این مواد غذایی را بشکند، گاز تولید می‌شود. به همین‌خاطر هم افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند ریفلاکس و سوءهاضمه یا سالمندان و خانم‌های باردار باید در مصرف حبوبات احتیاط کنند تا دچار مشکلات احتمالی گوارشی نشوند. مواد گیاهی مثل لیمو یا رازیانه می‌تواند از وجود این نفخ‌ها جلوگیری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید