• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
جمعه 29 دی 1402
کد مطلب : 216087
+
-

درآمد بدون شهر فروشی افزایش یافت

احمد صادقی-عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران


سال 1402را در وضعیتی آغاز کردیم که برخی از اولویت‌های اصلی شهر تهران روی زمین مانده بود و انتظار می‌رفت به نوعی این موضوع حل شود. تدبیری که در بودجه امسال انجام شد، اختصاص دادن اولویت بودجه به بحث حمل‌ونقل بود؛ چرا که با ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل می‌توان مشکلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک و... را برطرف کرد و در مجموع تهران را به شهری بهتر برای زیستن تبدیل کنیم. با تدبیر رئیس شورای شهر تهران، از بودجه اولیه که شهرداری در لایحه 1402 پیشنهاد داده بود، 10هزار میلیارد تومان به توسعه حمل‌ونقل و ترافیک اختصاص یافت. در نتیجه امسال شاهد اتفاق‌ها و خبر خوبی در این حوزه هستیم. از آنجا که چنین برنامه‌هایی زمانبر است، نتیجه نهایی سال آینده مشخص می‌شود. اولویت در بحث بودجه‌بندی مشارکت شهروندان در اداره شهر بود و نوع بودجه‌بندی امسال را براساس نقطه‌نظرات و مسائل مردم پیش بردیم و مشکلات مردم در را در محله‌ها دیدیم و اینها در قالب اجرای پروژه‌های توسعه محلی لحاظ شد. این کار درسال 1402با توجه به تأکید بر بحث هوشمند‌سازی‌، به موضوع «من شهردارم» تبدیل و اساس فعالیت‌های مشارکتی شهرداران در اداره شهر مشخص شد.

 یکی از ویژگی‌های بسیار خوب و نقاط قوت بودجه 1402 که در سال 1401 نیز شاهد آن بودیم، تحقق 100درصدی درآمد‌ها بود. در سال 1401 هم تحقق بیش از 100درصدی بودجه را داشتیم و امسال هم این اتفاق تکرار شده و با گذشت بیش از 10‌ماه از سال، شهرداری هم درآمدهای پیش‌بینی شده خودش را محقق کرده و این فرصت برایش فراهم شده تا درآمد‌های بیشتری را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در حوزه درآمد‌های پایدار و غیرپایدار شهری کسب کند. با توجه به این موضوع شهرداری پیشنهاد لایحه متمم داده است. این موضوع بررسی شد و جلسات مختلفی داشتیم. پیشنهاد‌های درآمدزایی که شهرداری در لایحه آورده بود، بررسی و مشخص شد که کاملا قابل‌اجرا و امکان‌پذیر است و متمم هم در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت. عمده بحث پروژه‌های ایجادی در موضوع متمم بودجه 1402 هم پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل به‌ویژه پروژه خط 10 مترو است.
قطعا وقتی لایحه متمم ارائه می‌شود، باید منابع جدیدی ایجاد یا منابع قبلی محقق و منابع آزاد داشته باشد. در صحت‌سنجی این موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه به این نتیجه رسیدیم که این امکان برای شهرداری تهران فراهم است که تا پایان سال از سقف درآمدی بودجه 1402 عبور کند و امیدواریم امسال بتوانیم رقمی بالغ بر 100 همت را در حوزه درآمدی محقق کنیم. قطعا درصورت محقق شدن درآمد‌ها می‌توانیم برای آن هزینه تعریف کنیم، البته هزینه‌هایی که تکمیل‌کننده پروژه‌های قبلی باشد. هزینه‌های جدید هم با اولویت پروژه‌های عمرانی - سرمایه‌ای و همچنین حوزه حمل‌ونقل و ترافیک خواهد بود.
در بحث افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی، تراکم بیش از طرح تفصیلی داده نمی‌شود. علاوه بر تعداد پروانه‌های ساختمانی، در مقاطع مختلف توانسته‌ایم از طریق کمیسیون ماده 100 و بندی که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1402 آورده است و مواردی از این دست کسب درآمد بیشتری از بودجه اولیه داشته باشیم. بیان این جمله که شهرداری از راه شهرفروشي افزایش درآمد داشته جمله درستی نیست، چرا که شهرفروشي یعنی خارج از ظرفیت طرح تفصیلی اتفاق‌هایی رقم بخورد که اینطور نبوده و نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید