• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 28 دی 1402
کد مطلب : 216035
+
-

پاسخ سخت به تروریسم

اعضای هیأت دولت به مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته واکنش نشان دادند

گزارش
پاسخ سخت به تروریسم

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

جلسه هیأت دولت این هفته به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور در این جلسه از اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه برای ارتقای آرامش و امنیت قدردانی و با بیان اینکه امنیت در هر کشوری مهم‌ترین مسئله است، از همه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی که مخلصانه، مجاهدانه و بی‌نام و نشان برای تامین و حفظ امنیت کشور شبانه‌روز تلاش می‌کنند، تقدیر کرد. پس از پایان جلسه هیأت دولت، اعضای کابینه دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به مهم‌ترین موضوعات روز کشور پاسخ دادند.

تیک آبی
یک کانال با تیک آبی
در هفته‌های گذشته محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: با توجه به اینکه وزارت ارتباطات زیرساخت‌های لازم برای پیام‌رسان‌های بومی را فراهم کرده است از این پلتفرم‌ها در انتخابات مجلس استفاده خواهد شد. در ادامه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نقش وزارت ارتباطات در برگزاری انتخابات الکترونیک اظهار کرد: اکنون سکو‌های داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم در این سکو‌ها حضور دارند و فرصت خوبی برای شناساندن نامزد‌ها از این طریق به مردم است. برای هر نامزد تأیید صلاحیت شده یک کانال با تیک آبی در نظر گرفته شده است.

خواهش دولت
خواهش دولت از مجلس
اخیرا سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای کوتاه نسبت به دستکاری کمیسیون تلفیق مجلس در ارقام لایحه بودجه سال آینده انتقاد و اعلام کرد: نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آنها تامین و پیش‌بینی نشده، به‌رغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند. در ادامه علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق‌ها در کشور اظهار کرد: تأکید دولت بر افزایش میانگین ۱۸ یا ۲۰ درصد حقوق است؛ این پرداخت حقوق عادلانه است. سخنگوی دولت در ادامه گفت: از مجلس خواهش می‌کنم کمک کنند پیشنهاد دولت برای افزایش میانگین حقوق در لایحه بودجه تصویب شود تا شرمنده حداقل‌بگیر‌ها نباشیم و بتوانیم به سمت عدالت در پرداخت‌ها حرکت کنیم.

دادگاه ویژه
تحقیق درباره هویت تروریست دوم حادثه کرمان

هفته گذشته، وزارت اطلاعات در مورد هویت تروریست انتحاری دوم کرمان طی بیانیه ای اعلام کرد: در مورد هویت تروریست انتحاری دوم، سرنخ‌های قابل توجهی به‌دست آمده که پس از حصول مشخصات کامل وی، اعلام خواهد شد. در همین ارتباط، احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به دستگیری تروریست‌های کرمان، گفت: ملیت یکی از تروریست‌ها تاجیکی بود و درباره هویت تروریست دیگر نیز در حال بررسی هستیم و به احتمال زیاد آن فرد هم تاجیکی است. وی افزود: درباره تامین امنیت شعبه‌های اخذ رای در انتخابات مجلس نیز ستاد امنیت انتخابات مرتبا موضوعات را با حضور دستگاه‌های مختلف بررسی می‌کند. وزیر کشور ادامه داد: تمامی مسائل و موضوعات امنیتی در جریان برگزاری انتخابات تحت کنترل و مراقبت قرار می‌گیرند و هیچ مشکلی در تامین امنیت برگزاری انتخابات نخواهیم داشت.

آمریکا
آمریکا، خریدار آب سنگین ایران

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات هسته‌ای کشور گفت: اکثر کشورهای پیشرفته خریدار آب سنگین ایران هستند وما نیز آن را صادر می‌کنیم. آمریکایی‌ها هم یک‌بار آب سنگین ایران را خریداری کردند.وی از تولید آفت‌کش‌های جدید هسته‌ای برای نابود کردن آفات از نخلستان‌های کشور خبر داد و تأکید کرد: با فناوری جدید هسته‌ای به‌دنبال پاکسازی آفات موجود در نخلستان‌های کشوریم. سامانه‌ای را طراحی و ساخته‌ایم و کارشناسان سازمان انرژی اتمی به‌صورت میدانی در نخلستان‌های کشور در حال آزمایش این آفت‌کش جدید هستند.

شکایت
آماده‌سازی‌ متن شکایت از رژیم صهیونیستی

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های علی کریمی علیه منافع ملی، اظهار داشت: هر فردی چه تبعه ایران باشد و یا تبعه کشور دیگری را داشته باشد، اگر علیه امنیت ملی کشور اقدامی انجام دهد، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت. دهقان درباره اقدامات حقوقی ایران در پرونده ثبت شکایت علیه رژیم صهیونیستی گفت: به‌دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را به‌عنوان دولت شناسایی نکرده است درصورت شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی ایران، این شکایت رد می‌شد که به صلاح کشور نبود. وی ادامه داد: تاکنون فقط آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به دادگاه بین‌المللی شکایت کرده و ایران هم در حال آماده‌سازی‌ متن خود برای اعلام ورود است.

 عکس‌العمل حتمی ایران به اقدامات تروریستی
محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص پاسخ قاطع موشکی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تروریستی دشمنان در راسک وکرمان و حملات اخیر به مواضع تروریست‌ها در اطراف مرزهای ایران، تصریح کرد: در دفاع از منافع ملی و مردم خود محدودیتی قائل نیستیم، حتماً این کار را با اقتدار انجام می‌دهیم؛ ما تروریسم را در سراسر جهان محکوم می‌کنیم. اگر هر نوع اقدامی با نقض حقوق مردم ما و اقدامات تروریستی علیه مردم ما انجام شود، حتماً عکس‌العمل نشان می‌دهیم و به‌شدت این کار را انجام می‌دهیم و هیچ محدودیتی هم قائل نیستیم.آشتیانی همچنین درباره مذاکرات اخیر با وزیر دفاع روسیه، اظهار کرد: با وزیر دفاع روسیه درباره ملاحظات منطقه و به‌ویژه احترام به حق حاکمیت ایران صحبت کردیم. وزیر دفاع روسیه نیز این موضوع را تأیید کرد و قرار شد در سند تفاهمنامه‌ای که با وزارت خارجه دنبال می‌کنند حتما لحاظ کنند و مواردی که به امنیت ملی یا حاکمیت و تمامیت ارضی ما بازمی‌گردد را روسیه کاملا رعایت کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید