• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 دی 1402
کد مطلب : 215955
+
-

دستورکار امیرعبداللهیان در داووس

وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در برنامه‌های اجلاس جهانی «داووس» عصر سه‌شنبه وارد سوئیس شد؛ سفری که از نظر جنبه‌های سیاسی – اقتصادی از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.
براساس اعلام وزارت امور خارجه، سفر حسین امیرعبداللهیان به سوئیس براساس دعوت به‌عمل آمده از جمهوری‌اسلامی ایران برای شرکت در برنامه‌های اجلاس داووس 2024 انجام شده‌است. این‌درحالی‌است که گفته می‌شود رئیس دستگاه دیپلماسی ایران علاوه‌بر مشارکت در برنامه‌های اجلاس، دیدارهای مختلف دوجانبه‌ای را با همتایان و مقام‌های عالی کشورهای مختلف شرکت‌کننده در نشست خواهد داشت که طی آنها موضوع‌های موردعلاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

دومین سفر به سوئیس
سفر امیرعبداللهیان به سوئیس در شرایطی است که پیش‌از این وزیر امورخارجه ایران در نخستین روزهای خردادماه1401نیز در پنجاه‌ودومین مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده بود. این دومین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به سوئیس پس از آغاز جنگ در غزه به‌حساب می‌آید.
در آخرین روزهای آبان‌ماه بود که امیرعبداللهیان درجریان سفر 3 روزه‌اش به سوئیس، با معاون بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل، دبیر کمیته بین‌الملل صلیب سرخ جهانی و کمیساریای حقوق‌بشر گفت‌وگوهای مهمی به‌منظور جلوگیری از تداوم نسل‌کشی در غزه داشت؛ گفت‌وگوهایی که طی آنها، بر توقف سریع جنایت علیه غیرنظامیان در غزه و بازگشایی مرز رفح برای ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه تأکید شد.
درجریان سفر آبان‌ماه، امیرعبداللهیان با برخی مقام‌های اروپایی نیز دیدار و گفت‌وگو داشت و انتظار می‌رود طی سفر اخیر نیز انجام رایزنی‌های گسترده با محوریت تحولات منطقه در دستورکار قرار گیرد.

اجلاس داووس چیست؟
«مجمع جهانی اقتصاد»(World Economic Forum) یا اجلاس داووس که آن را با نام اختصاری «WEF» می‌شناسند، در سال ۱۹۷۱ (۱۳۵۰) ازسوی «کلاوس مارتین شواب» که در دانشگاه ژنو تدریس می‌کرد، تاسیس شد. از آنجا که جلسات این مجمع در «داووس» (Davos) سوئیس برگزار می‌شود، عموما در رسانه‌ها با عنوان «اجلاس داووس» شناخته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید